Stowarzyszenie, zgodnie z art. 113 ust 1 ustawy, korzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT; nabyte towary i usługi nie będą więc wykorzystyw... - Interpretacja - 0114-KDIP4.4012.456.2019.2.AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.09.2019, sygn. 0114-KDIP4.4012.456.2019.2.AK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Stowarzyszenie, zgodnie z art. 113 ust 1 ustawy, korzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT; nabyte towary i usługi nie będą więc wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nie posiadając statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług, nie ma możliwość odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2019 r. (data wpływu 11 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach potwierdzających nabycie towarów i usług w celu realizacji projektu pt. Rozbiórka, odbudowa i przebudowa jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach potwierdzających nabycie towarów i usług w celu realizacji projektu pt. Rozbiórka, odbudowa i przebudowa .

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje w chwili obecnej projekt pt. Rozbiórka, odbudowa i przebudowa . Projekt jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Przedmiotowy projekt zakłada adaptację istniejącego budynku usługowego na potrzeby realizacji zadań Centrum Integracji Społecznej oraz Domu Sąsiedzkiego, prowadzonych przez Wnioskodawcę. Obiekt zostanie wyposażony w sprzęt i urządzenia niezbędne dla efektywnej realizacji programów socjalnych skierowanych do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym lub/i ubóstwem. Po przebudowie obiekt będzie pełnić funkcję Centrum Integracji Społecznej oraz Domu Sąsiedzkiego - Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej (CAL), które uczą jak odkrywać, wspierać i rozwijać siłę lokalnych społeczności. Łączna uzyskana powierzchnia użytkowa budynku wyniesie m2. Budynek CIS posiadać będzie rozwiązania w infrastrukturze ułatwiające stosowanie podejścia zindywidualizowanego do jego użytkowników, w postaci udogodnień dla osób o niepełnosprawności ruchowej, a także osób niewidomych i niedowidzących. W obiekcie powstanie 5 pracowni: rękodzieła (przeniesiona z innej lokalizacji i doposażona); naprawy sprzętu turystycznego oraz sklep społeczny z zapleczem i sortownią; biurowa z salami zajęć i pokoi gościnnych.

Projekt realizowany będzie w trzech etapach:

  1. Roboty budowlane.
  2. Odbiór obiektu.
  3. Wyposażenie obiektu w sprzęt.

Projekt realizuje cele SZOOP działania 9.2 Infrastruktura socjalna poprzez realizację wskaźników:

  1. Liczba przebudowanych obiektów, w których realizowane są usługi aktywizacji społeczno- zawodowej (szt.).
  2. Liczba wspartych obiektów, w których realizowane są usługi aktywizacji społeczno-zawodowej (szt.).

Wnioskodawca prowadzi na chwilę obecną działalność statutową nieodpłatną, odpłatną i działalność gospodarczą. Wnioskodawca w związku z tym jest wpisany w KRS do rejestru przedsiębiorców oraz do rejestru Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i ZOZ.

Działalność gospodarcza zarejestrowana jest w pierwszym rejestrze, a działalność statutowa zarejestrowana jest w drugim rejestrze.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca jest podatnikiem VAT ale zwolnionym z VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca nie wystawia faktur z podatkiem VAT i nie składa deklaracji VAT, w których naliczałby podatek należny w związku ze sprzedażą opodatkowaną, jak również nie odlicza podatku naliczonego od zakupów związanych z działalnością gospodarczą. Podobnie w związku z prowadzoną działalnością statutową odpłatną - podatnik również spełnia przesłanki korzystania ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT.

W zakresie prowadzonej działalności statutowej nieodpłatnej Wnioskodawca również nie jest czynnym podatnikiem VAT, ale w tym wypadku ze względu na fakt, że działalność nieodpłatna statutowa jest działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT. W zakresie działalności nieodpłatnej statutowej podatnik nie rozlicza również podatku naliczonego od faktur zakupowych związanych z tym rodzajem działalności.

Opisany powyżej wniosek o dofinansowanie nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą ale z działalnością statutową nieodpłatną i odpłatną, a zatem z działalnością nieopodatkowaną i zwolnioną z VAT. W związku z tym faktury sfinansowane z opisanej powyżej dotacji, w ocenie Wnioskodawcy, nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego na tych fakturach, nie są one bowiem związane z działalnością opodatkowaną lecz z działalnością nieopodatkowaną i korzystającą ze zwolnienia z VAT.

W związku z opisaną inwestycją Wnioskodawca nie będzie prowadził działalności opodatkowanej podatkiem VAT, ani na moment wystąpienia z wnioskiem, ani też w późniejszym okresie. Planuje się, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność opodatkowana będzie mieściła się w ramach zwolnienia z art. 113 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego na fakturach VAT sfinansowanych z dotacji opisanej w pkt 74, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych dotacją.

Zgodnie z art. 86 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym i fundamentalnym prawem każdego podatnika VAT. Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawową cechą podatku od wartości dodanej. Zapewnia ono bowiem neutralność tego podatku dla podatników VAT, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Ma ono zapewniać, że podatek płacony przez podatnika VAT przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego kosztu (obciążenia finansowego). Stąd też możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest jego fundamentalnym i podstawowym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej. Jednak niezwykle istotne jest również to, że z prawa do odliczenia podatku naliczonego ma prawo skorzystać wyłącznie ten podatnik, u którego zakupy, od których chce odliczyć podatek naliczony, są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zasadę tą wprowadza przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przez czynności opodatkowane należy rozumieć w tym przypadku czynności, które faktycznie zostały (bądź zostaną) objęte opodatkowaniem, a nie czynności, które, co do zasady, podlegają opodatkowaniu, lecz w danej konkretnej sytuacji nie zostały opodatkowane (np. zostały wykonane przez podatnika zwolnionego albo przez podmiot, który co prawda jest podatnikiem, ale względem konkretnej czynności nie występował w tym charakterze).

Zgodnie z treścią art. 5 ustawy o VAT czynności opodatkowane to czynności polegające na odpłatnym świadczeniu usług lub odpłatnej dostawie towarów. Działalność prowadzona nieodpłatnie, nie jest przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT. Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez niego działalności statutowej, w tym działalności nieodpłatnej statutowej, która będzie prowadzona w budynku, którego dotyczy wniosek, nie wykonuje, ani nie będzie wykonywał działalności opodatkowanej. Drugi typ działalności prowadzonej przez wnioskodawcę w budynku opisanym w pkt 74 to będzie działalnością statutową odpłatną. Oznacza to, że będzie to działalność opodatkowana, ponieważ będzie ona stanowiła odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług, natomiast działalność ta będzie mogła korzystać z prawa do zwolnienia z VAT, ponieważ spełnia warunki do zwolnienia z art. 113 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie jest i nie będzie czynnym podatnikiem VAT w odniesieniu do prowadzonej przez niego działalności odpłatnej statutowej i gospodarczej.

Stosowanie do przedstawionych wyżej typów działalności Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od faktur zakupowych - w omawianym przypadku faktury zakupowe są bowiem związane z działalnością opodatkowaną lub zwolnioną z VAT. W związku z tym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z ww. faktur.

Mając na uwadze przedstawione wyżej argumenty oraz fakt, że opisany w pkt 74 wniosek o dofinansowanie związany jest z wykonywaniem działalności niepodlegającej opodatkowaniu oraz zwolnionej z VAT, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od faktur zakupowych sfinansowanych opisaną w pkt 74 wniosku dotacją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z treści art. 88 ust. 3 pkt 2a cyt. ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie natomiast do art. 88 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 96 ust. 3 ww. ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne

Jak wynika z treści art. 113 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie natomiast z art. 113 ust. 5 cyt. ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r., poz. 713), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Jak wynika z art. 2 ust. 2 ww. ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z okoliczności przedstawionych przez Stronę wynika, że Stowarzyszenie realizuje w chwili obecnej projekt pt. Rozbiórka, odbudowa i przebudowa . Projekt jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Przedmiotowy projekt zakłada adaptację istniejącego budynku usługowego na potrzeby realizacji zadań Centrum Integracji Społecznej oraz Domu Sąsiedzkiego, prowadzonych przez Wnioskodawcę. Obiekt zostanie wyposażony w sprzęt i urządzenia niezbędne dla efektywnej realizacji programów socjalnych skierowanych do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym lub/i ubóstwem. Po przebudowie obiekt będzie pełnić funkcję Centrum Integracji Społecznej oraz Domu Sąsiedzkiego - Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej (CAL), które uczą jak odkrywać, wspierać i rozwijać siłę lokalnych społeczności. Łączna uzyskana powierzchnia użytkowa budynku wyniesie m2. Budynek CIS posiadać będzie rozwiązania w infrastrukturze ułatwiające stosowanie podejścia zindywidualizowanego do jego użytkowników, w postaci udogodnień dla osób o niepełnosprawności ruchowej, a także osób niewidomych i niedowidzących.

Wnioskodawca prowadzi na chwilę obecną działalność statutową nieodpłatną, odpłatną i działalność gospodarczą.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca jest podatnikiem VAT ale zwolnionym z VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca nie wystawia faktur z podatkiem VAT i nie składa deklaracji VAT, w których naliczałby podatek należny w związku ze sprzedażą opodatkowaną, jak również nie odlicza podatku naliczonego od zakupów związanych z działalnością gospodarczą. Podobnie w związku z prowadzoną działalnością statutową odpłatną - podatnik również spełnia przesłanki korzystania ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT.

W zakresie prowadzonej działalności statutowej nieodpłatnej Wnioskodawca również nie jest czynnym podatnikiem VAT, ale w tym wypadku ze względu na fakt, że działalność nieodpłatna statutowa jest działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT. W zakresie działalności nieodpłatnej statutowej podatnik nie rozlicza również podatku naliczonego od faktur zakupowych związanych z tym rodzajem działalności.

Opisany powyżej wniosek o dofinansowanie nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą ale z działalnością statutową nieodpłatną i odpłatną, a zatem z działalnością nieopodatkowaną i zwolnioną z VAT.

W związku z opisaną inwestycją Wnioskodawca nie będzie prowadził działalności opodatkowanej podatkiem VAT, ani na moment wystąpienia z wnioskiem, ani też w późniejszym okresie. Planuje się, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność opodatkowana będzie mieściła się w ramach zwolnienia z art. 113 ustawy o VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu, sfinansowanych za pomocą otrzymanej dotacji.

Jak już wyżej wskazano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej. Ponadto, jak wskazano powyżej, art. 88 ust. 4 ww. ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Rozbiórka, odbudowa i przebudowa nie zostaną spełnione. Jak wynika z treści wniosku, Stowarzyszenie, zgodnie z art. 113 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług, korzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku do towarów i usług. Towary i usługi zakupione w celu realizacji wskazanego projektu nie będą więc wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca, nie posiadając statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług, nie spełnia warunku uprawniającego do obniżenia podatku należnego. Zatem stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie ma możliwość odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej