prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na budowie budynku uczelni - Interpretacja - IBPP4/443-1812/11/JP

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.03.2012, sygn. IBPP4/443-1812/11/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na budowie budynku uczelni

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2011r. (data wpływu 22 grudnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 marca 2012r. (data wpływu 2 marca 2012r.) oraz pismem, które wpłynęło w dniu 14 marca 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 marca 2012r. (data wpływu 2 marca 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 lutego 2012r. nr IBPP4/443-1812/11/JP oraz pismem, które wpłynęło w dniu 14 marca 2012r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 marca 2012r. nr IBPP4/443-1812/11/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny, ukształtowany ostatecznie w piśmie z dnia 1 marca 2012r.:

Wnioskodawca, który jest publiczną szkołą wyższą, realizuje inwestycję polegającą na przebudowie istniejącej części oraz budowie nowego skrzydła budynku dydaktyczno-laboratyjnego. Zadanie jest finansowane na podstawie umowy o dofinansowanie projektu pn. (wraz z aneksami), w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, priorytet VIII infrastruktura edukacyjna, z zaangażowaniem środków własnych. Projekt jest realizowany w okresie od 2 stycznia 2008r. do 30 października 2012r. W trakcie realizacji inwestycji uczelnia dokonuje nabycia towarów i usług w początkowym okresie realizacji były to roboty budowlano-montażowe, następnie instalacyjne i wykończeniowe a w końcu materiały oraz środki trwałe, stanowiące wyposażenie budynku. Wszystkie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji ww. projektu (inwestycji) są wystawiane na rzecz Akademii, która jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. W składanych deklaracjach VAT-7 uczelnia nie wykazuje podatku naliczonego i nie korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących zarówno nabycia towarów i usług na potrzeby prowadzonej działalności dydaktycznej i badawczej jak również ww. inwestycji.

Nowy budynek jest przeznaczony na działalność dydaktyczną oraz prowadzenie prac badawczych, stanowiących statutową działalność uczelni. Znajdują się w nim sale wykładowe, laboratoria i pomieszczenia osobowe Wydziału. W budynku tym uczelnia będzie świadczyć usługi w zakresie edukacji, objęte symbolem PKWiU 80, zwolnione od podatku od towarów i usług oraz prowadzić badania naukowe i prace rozwojowe, finansowane z dotacji celowych i podmiotowych MNiSzW, rozdzielanych na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010r. o zasadach finansowania nauki.

Ponoszone przez jednostkę nakłady (wydatki inwestycyjne) obejmują również podatek VAT, niemożliwy do odliczenia od podatku należnego jednostki zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponoszone obecnie nakłady inwestycyjne, finansowane ze środków RPO W, służyć będą z założenia (zgodnie z celem projektu) prowadzeniu w przyszłości działalności niepodlegającej opodatkowaniu lub zwolnionej z podatku VAT.

Zgodnie z umowa o dofinansowanie realizowanego projektu, ponoszone przez jednostkę wydatki obejmują również podatek VAT. Uznanie zapłaconego podatku VAT za wydatek kwalifikowany wymaga uzyskania przez Wnioskodawcę interpretacji Krajowej Informacji Podatkowej w sprawie braku prawa do jego odliczenia od podatku należnego.

Uznanie zapłaconego podatku VAT za wydatek kwalifikowany wymaga uzyskania przez jednostkę interpretacji Krajowej Informacji Podatkowej w sprawie braku prawa do odliczenia podatku VAT w powyższej sytuacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 1 marca 2012r.):
Czy w zaprezentowanym stanie faktycznym przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego podatku VAT od towarów i usług nabytych w związku z realizowanym projektem, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług...

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 1 marca 2012r.):

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w trakcie realizacji ww. projektu nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizowanej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w okresie od 2 stycznia 2008r. do 30 października 2012r. realizuje inwestycję pn. .

Zadanie jest finansowane na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, priorytet VIII infrastruktura edukacyjna, z zaangażowaniem środków własnych.

Inwestycja polega na przebudowie istniejącej części oraz budowie nowego skrzydła budynku dydaktyczno-laboratyjnego.

W trakcie realizacji inwestycji jednostka dokonuje nabycia towarów i usług w początkowym okresie realizacji były to roboty budowlano-montażowe, następnie instalacyjne i wykończeniowe a w końcu materiały oraz środki trwałe, stanowiące wyposażenie budynku.

Wszystkie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji ww. projektu (inwestycji) są wystawiane na rzecz Akademii, która jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem.

Ponoszone obecnie nakłady inwestycyjne, finansowane ze środków RPO W, służyć będą z założenia (zgodnie z celem projektu) prowadzeniu w przyszłości działalności niepodlegającej opodatkowaniu lub zwolnionej z podatku VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem w treści Wnioskodawca wyraźnie wskazał, że ponoszone obecnie nakłady inwestycyjne służyć będą z założenia (zgodnie z celem projektu) prowadzeniu w przyszłości działalności niepodlegającej opodatkowaniu lub zwolnionej z podatku VAT, a zatem służyć będą działalności nie generującej podatku należnego czyli pozostają bez związku z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. .

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizowanej inwestycji, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, w szczególności wykorzystania powstałego w efekcie projektu mienia do czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach