POSTANOWIENIE w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. - Interpretacja - PP/443-26/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.06.2005, sygn. PP/443-26/05, Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Stosownie do postanowień art. 14a § 4 w związku z art.14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w T.Lub., po zapoznaniu się ze stanowiskiem zawartym we wniosku z dnia 29 kwietnia 2005 r. i dokonaniu oceny prawnej ; orzeka w następujący sposób :

- stanowisko jest p r w a w i d ł o w e .

UZASADNIENIE

Przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 ) zobowiązuje , stosownie do swojej właściwości organy podatkowe do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników ,płatników lub inkasentów, w których nie toczy się postępowanie podatkowe ,kontrola podatkowa i postępowanie przed sądem administracyjnym na ich pisemny wniosek. Stosownie zaś do przepisu art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa , udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia.

W dniu 29-04-2005 r. zwrócono się do tutejszego organu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. We wniosku odwołano się do następującego stanu faktycznego:

Zarząd Dróg Powiatowych w T. jest samorządową jednostką budżetową powołaną przez Radę Powiatu T. w celu zarządzania i administrowania drogami powiatowymi w zakresie modernizacji , utrzymania i ochrony dróg i obiektów mostowych.Na prowadzenie swej działalności jednostka otrzymuje środki finansowe przyznane w budżecie Powiatu T.Jednostka nie prowadzi działaności gospodarczej zarobkowej.Oprócz środków przekazywanych przez Starostwo jednostka uzyskuje dodatkowe środki , takie jak:- odsetki bankowe od przechowywanych środków na rachunkach bankowych,- wpływy za dokumenty przetargowe,- grzywny i kary za niedotrzymanie terminów wynikających z umów, - wpływy za sprzedaż drewna pozyskiwanego z pasów drogowych (na podstawie umów cywilno-prawnych). Ponadto na mocy art.22 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. Z 2000 r.Nr 71,poz.838 z późn.zm.) Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych otrzymał od "Zarządcy Drogi" - Zarządu Powiatu upoważnienie do wydawania w drodze decyzji administracyjnych zezwoleń m.in. na zajmowanie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową , przebudową , remontem , utrzymaniem i ochroną dróg.Zezwolenia na zajmowanie pasa dotyczą:1)prowadzenia robót w pasie drogowym;2)umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,3)umieszczania w pasie drogowym obiektów handlowych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,4)umieszania w pasie drogowym reklam.Za zajęcie pasa drogowego na podstawie decyzji administaracyjnych pobiera się opłatę , której wysokość ustala organ stanowiący jednostki , tj.Rada Powiatu.

Odnosząc powyższy stan faktyczny do regulacji prawnej zawartej w przepisach:1 ) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 37, poz.970 z późn.zm.) Rozdziału 6 - § 8 ust. 1 pkt 13 zwalniającego od podatku : " czynności związane z wykonaniem zadań nałożonych odrębnymi przepisami wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych"2)poz.6 tabeli "Wykazu czynnośći zwolnionych z podatku" , którą stanowi załącznik nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaórw i usług (Dz.U. Nr 54,poz.535 z późn.zm.) wymienia się "Usługi w zakresie administracji publicznej,..."; Zgodnie z numerem identyfikacyjnym REGON tutejszy zakład jest zakwalifikowany :Wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 6321Z POZOSTAŁA DZIAŁANOŚĆ WSPOMAGAJĄCA TRANSPORT LĄDOWY.Wg Europejskiej Klasyfikacji Działaności (EKD) 6321 POZOSTAŁA DZIAŁALNOŚĆ WSPIERAJĄCA DLA TRANSPORTU LĄDOWEGO. przedstawiono następujące stanowisko - cyt. " W świetle przytoczonych zapisów uważamy że wszystkie opłaty z tytułu zajęcia pasa drogowego (bez względu na sposób korzystania z pasa) na podstawie decyzji administracyjnych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 75.13.14-00.20 jako usługi administracji publicznej w zakresie transportu (zwolnione z podatku VAT) ."

Mając na względzie treść przepisu art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa oraz przepisów:- art.43 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, pz.535 z późn.zm.) zwalniającego od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy , który to załącznik m.in. w poz.6 wymienia symbol PKWiU "ex 75" obejmujący :

"Usługi w zakresie administracji publicznej , obrony narodowej , obowiązkowych ubezpieczeń społecznych - wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych".

- § 8 ust.1 pkt 13 rozporządzenia Min.Fin. z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 97,poz. 970 z późn.zm.) zwalniającego od podatku "

podatku " czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego , z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych"

", Naczelnik Urzędu Skarbowego w T. Lub. dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska uznał , ze stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.

Wskazać należy, iż unormowanie zawarte w cyt. wyżej przepisie ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy zwolnienia przedmiotowego - tj. Usług sklasyfikowanych jako PKWiU " 75:" bez wzgledu na podmiot świadczczący taką usługę.Drugie z w/w zwolnień wynikające z cyt. wyżej przepisu wykonawczego ustawę o podatku od towarów i usług , posiada zasadniczo odmienny charkter , gdyż skierowane jest wyłącznie do jednostek samorządu terytorialnego ( na poziomie gminy lub powiatu). Tym samym ze zwolnienienia tego nie mogą korzystać inne podmioty samorządowe jak np. jednostki samorządu korporacyjnego czy też organy rządowe (niezespolona i zespolona administracja rządowa), które nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego wyniakającego z treści art.15 ust. 6 wyżej cyt. ustawy o podatku od towarów i usług - organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami, dla realizacji których zostały one powołane , z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z dołączonej do państwa zapytania kopii zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON wynika , że Zarząd Dróg Powiatowych w T. otrzymał w dniu 27-02-2003 r. numer identyfikacyjny REGON 950371637 , któremu to numerowi przypisana została szczególna forma prawna: 30 POWIATOWE SAMORZĄDOWE JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE.Legitymuje to Państwa jednostkę - Zarząd Dróg Powitowych w T. do korzystania z obydwu zwolnień z podatku od towarów i usług , usług w zakresie administracji publicznej oraz czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, z wyłączeniem czynności w wykonaniu umów cywilno-prawnych, które to czynności waloru usługi nie posiadają. W uzupełnieniu powyższego należy zauważyć węższy zakres drugiego z wyżej cyt. unormowań, gdyż ustawa wymienia jako zwolnione wyłącznie "usługi", z którymi to usługami ustawa łączy obowiązek w podatku od towarów i usług w przypadku odpłatnego świadczenia na rzecz osoby fizycznej , osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej , które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.7 ustawy.

Niniejsza interpretacja :- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku jak wyżej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.,- nie jest wiążąca dla podatnika,płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie niniejsze służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w T. Lub. , w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej o wartości 5,00 zł. W przypadku składania zażalenia wraz z załącznikami należy ponadto dołączyć znaki opłaty skarbowej o wartości 0,50 zł. , od każdego załącznika.

Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim