Temat interpretacji
Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy usług dokonywane w ramach realizacji projektu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2012r. (data wpływu 10 maja 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2012r. (data wpływu 6 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu xxx jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 maja 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu xxx. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 czerwca 2012r. (data wpływu 6 czerwca 2012r.).
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 5 czerwca 2012r.):
Gmina Ż. zamierza realizować inwestycję xxx. Koszt całkowity zadania wraz z podatkiem VAT wyniesie 4 555 190,00 zł.
Projekt uzyskał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RRO W 2007-2013 w kwocie 3 871 911,50 zł.
W związku z powyższym niezbędne jest uzyskanie interpretacji czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT.
Projekt polega na budowie i modernizacji infrastruktury, niezbędnej do uprawiania aktywnych form wypoczynku - ścieżek pieszo-rowerowych wraz z miejscami do odpoczynku i specjalnymi oznaczeniami.
Celem projektu jest wylansowanie nowego produktu turystycznego w obszarze Q poprzez stworzenie odpowiedniej jakości infrastruktury okołoturystycznej.
Projekt będzie koordynowany przez Gminę Ż., przy współpracy z Gminami J. i N. Rozwiązanie to zapewni jednolitość i kompleksowość stosowanych rozwiązań. Poprzez swój zasięg projekt będzie miał znaczenie ponadregionalne.
W efekcie realizacji projektu powstanie ciąg atrakcyjnych tras aktywnego wypoczynku, jednocześnie bezpiecznych, trwałych, łatwych w pokonywaniu. Przebieg tras jest zgodny z ramową koncepcją Sieci Tras Rowerowych dla województwa z listopada 2010r. Trasy przebiegają przez tereny niezurbanizowane, pola i lasy.
Projektuje się następujące trasy:
- trasa nr 1 - przebieg od miejscowości M. do Ż. o nawierzchni bitumicznej, szerokość 3,0 m z obustronnym poboczem z tłucznia szerokości po 50 cm,
- trasa nr 2 Ż., P., C., O., Z. o nawierzchni bitumicznej, szerokość 2,5 m z obustronną opaską z tłucznia szerokości po 25 cm,
- trasa nr 3 P., T., O. o nawierzchni bitumicznej, szerokość 2,5 m z obustronną opaską z tłucznia szerokości po 25 cm,
- trasa nr 4 T., B. o nawierzchni bitumicznej, szerokość 3,0 m z obustronną opaską z tłucznia szerokości po 25 cm.
Ścieżki przebiegające przez wszystkie tereny Lasów Państwowych projektuje się o nawierzchni bitumicznej szerokości 2,0 m.
Przy ww. trasach znajdują się, lub są przewidywane miejsca odpoczynku dla rowerzystów w ilości - 13 lokalizacji. Przy wytypowanych pięciu miejscach odpoczynku wykonane zostaną parking dla samochodów osobowych, w czterech lokalizacjach projektuje się warstwę ścieralną z betonu asfaltowego. Na parkingu w Z.położona zostanie kostka betonowa. Zakładane produkty: długość wybudowanych tras aktywnej turystyki 9,27 km, a przebudowanych 20,96 km.
Płatności za wykonane usługi regulowane będą na podstawie faktur wystawionych przez wykonawcę dla każdego z Partnerów zgodnie z faktycznymi kosztami robót wykonanych na terenie poszczególnych gmin. Zakup towarów i usług w części przypadającej na Gminę Ż. jako lidera projektu trafią bezpośrednio do Gminy Ż. Faktury za powyższe zakupy będą wystawione bezpośrednio na Gminę Ż. Po zakończeniu realizacji projektu inwestycja w części opłaconej przez Gminę Ż. zostanie przekazana na majątek Gminy.
Gmina nie będzie prowadziła działalności opodatkowanej podatkiem VAT związanej ze zrealizowaną inwestycją. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu w części przypisanej Gminie Ż. nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT
Wnioskodawca wyjaśnia, iż mienie będące przedmiotem projektu nie będzie przez niego wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie stanowić własność Partnerów projektu, w tym Wnioskodawcy lidera projektu.
Środki z Unii Europejskiej w ramach RPO W 2007-2013, będą przekazywane przez Instytucję Zarządzającą wyłącznie na rachunek lidera projektu, a następnie Lider przekazywał będzie środki partnerom na podstawie umowy partnerskiej.
Wnioskodawca Lider projektu nie będzie przekazywał na rzecz partnerów żadnych efektów rzeczowych projektu.
Partnerzy nie będą przekazywać na rzecz lidera żadnych środków finansowych z tytułu realizacji projektu.
Każdy z Partnerów, w tym Lider projektu, będzie realizował zakres rzeczowy projektu przypadający na partnera indywidualnie, na własnym terenie.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Gmina Ż. ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu xxx...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku realizowanego zadania Gmina Ż. nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.
Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).
Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza realizować inwestycję xxx. Projekt będzie koordynowany przez Gminę Ż., przy współpracy z Gminami J. i N.
W efekcie realizacji projektu powstanie ciąg atrakcyjnych tras aktywnego wypoczynku, jednocześnie bezpiecznych, trwałych, łatwych w pokonywaniu.
Płatności za wykonane usługi regulowane będą na podstawie faktur wystawionych przez wykonawcę dla każdego z Partnerów zgodnie z faktycznymi kosztami robót wykonanych na terenie poszczególnych gmin. Zakup towarów i usług w części przypadającej na Gminę Ż. jako lidera projektu trafią bezpośrednio do Gminy Ż. Faktury za powyższe zakupy będą wystawione bezpośrednio na Gminę Ż. Po zakończeniu realizacji projektu inwestycja w części opłaconej przez Gminę Ż. zostanie przekazana na majątek Gminy.
Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu w części przypisanej Gminie Ż. nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Wnioskodawca wyjaśnia, iż mienie będące przedmiotem projektu nie będzie przez niego wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wnioskodawca Lider projektu nie będzie przekazywał na rzecz partnerów żadnych efektów rzeczowych projektu. Partnerzy nie będą przekazywać na rzecz lidera żadnych środków finansowych z tytułu realizacji projektu.
Każdy z Partnerów, w tym Lider projektu, będzie realizował zakres rzeczowy projektu przypadający na partnera indywidualnie, na własnym terenie.
Wątpliwości po stronie Wnioskodawcy powstały w związku z prawem do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że odnośnie wydatków które będą ponoszone w związku z realizowanym projektem w części przypadającej na Wnioskodawcę, związek taki nie będzie występował (Wnioskodawca wskazuje to wprost).
W omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, gdy towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu w części przypadającej na Wnioskodawcę (tj. Lidera projektu) nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, a więc nie występuje sytuacja uprawniająca o odliczenia podatku naliczonego.
Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.
Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Partnerów Projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach