Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kartuzach działając w oparciu o przepisy:
- art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Tekst jednolity Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60 z późn. zm.)
po rozpatrzeniu wniosku, z dnia 20.01.2006 r. (data wpływu do tut. Organu podatkowego 20.01.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii sposobu obliczania obrotu oraz terminu w jakim jest ona obowiązana do zainstalowania kasy rejestrującej.
stwierdza
że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 20.01.2006 r. Podatnik złożył w tut. Organie podatkowym wniosek w trybie art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Tekst jednolity Dz. U. z 2005, nr 8, poz. 60 z późn. zm.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika wynika, iż podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, przedmiotem jego działalności jest sprzedaż detaliczna odzieży, dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, zaś do ewidencjonowania kwot ze sprzedaży stosuje ewidencję sprzedaży.
Jednocześnie podatnik stoi na stanowisku, iż w ramach świadczonych usług i uzyskanego obrotu, który w jego rozumieniu jest pojęciem równoznacznym z pojęciem przychodu netto ma prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej do momentu przekroczenia ustalonej kwoty.
W myśl art. 14 a § 1 w/cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Zgodnie z art. 111 ust 1, ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zaś sam ?obrót? określają stosownie zapisy art. 29 ust. 1 mówiąc, że jest on podstawą opodatkowania. Obrotem więc jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane datacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Obrotem jest również kwota pobranych zaliczek, zadatków, rat, przedpłat pomniejszonych o podatek.
Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej okoliczności stanu faktycznego sprawy, stwierdzić należy, iż podmiot będący podatnikiem podatku VAT czynnym, przy obliczaniu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących, winien uwzględniać obrót netto uzyskany ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, a nie jak podano we wniosku - przychód netto.