Temat interpretacji
Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, udzielana w trybie art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.).
Pismem Nr Fn. 3364-76/2004 z dnia 16 października 2004 r. (doręczonym dnia 22 września 2004 r.), uzupełnionym pismami z dnia 16 października 2004 r. (doręczonym dnia 11 października 2004 r.) oraz z dnia 17 listopada 2004 r. (doręczonym dnia 17 listopada 2004 r.) - Gmina ....................... zwróciła się do tut. organu z wnioskiem o pisemną informację o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.
Stan faktyczny.
W dniu 30 czerwca 2004r. Gmina ............................ zawarła z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowę określającą warunki i tryb udzielenia przez Agencję pomocy finansowej w ramach programu SAPARD. W § 3 pkt 1 umowy umieszczony został zapis następującej treści "Agencja udzieli na warunkach określonych w niniejszej umowie, pomocy finansowej stanowiącej zwrot części kosztów kwalifikowanych poniesionych przez Beneficjenta na realizację inwestycji ...". Przedmiotem inwestycji jest budowa kanalizacji sanitarnej. W załączniku do umowy określono wartość kosztu kwalifikowanego jako równego kosztowi wykonania brutto określonego w umowie z wykonawcą.
W miesiącu wrześniu br. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przedstawiła Podatnikowi aneks do wymienionej na wstępie umowy. Konieczność zmiany warunków umowy, zdaniem Agencji, wynika z treści pisma Nr BC2/033/JO/304/04 z dnia 29 lipca 2004 r. dotyczącego określenia kosztów kwalifikowanych. W myśl tego pisma podatek VAT nie powinien być traktowany jako wydatek kwalifikowany, a więc nie powinien być objęty dofinansowaniem przez Agencję, ponieważ Gmina ma możliwość odliczenia tego podatku. Podatnik wskazuje, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zdaniem Podatnika Wójt Gminy jest organem władzy publicznej realizującym w tym przypadku zadanie własne gminy, wynikające z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 1 marca 1991 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Dodatkowo w treści zapytania Podatnik wskazał, że dokonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych sprzedaży opodatkowanej (najem, dzierżawa), ale łączna wartość podatku należnego jest marginalna. Wartość podatku VAT, który miałby być wyłączony z kwoty dofinansowania, jako koszt niekwalifikowany, to kwota kilkudziesięciu tysięcy złotych. Praktycznie zatem Podatnik nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT.
Treść zapytania Podatnika.
Czy przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług przewidują możliwość odzyskania przez Gminę podatku od towarów i usług? Czy podatek VAT w wyżej opisanym stanie faktycznym nie może stanowić kosztu kwalifikowanego, a w konsekwencji nie może zostać objęty dofinansowaniem przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa?
Stanowisko Podatnika.
Z uwagi na okoliczność, że gmina nie może odzyskać podatku VAT, podatek ten należy zaliczyć do kosztów kwalifikowanych. Uzasadnieniem takiego stanowiska jest treść art. 15 oraz art.86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu przedstawionego w treści zapytania stanu faktycznego, w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie udzielania odpowiedzi uprzejmie wyjaśnia.
Zgodnie z art.86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art.15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przepis ten wprowadza generalną regułę, zgodnie z którą zarejestrowanym podatnikom przysługuje prawo do obniżania kwoty własnego podatku należnego (płaconego z tytułu dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług określonych w art. 5 ustawy) o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższe oznacza, że w przypadku gdy nie zachodzi związek pomiędzy dokonywanym przez podatnika zakupem towarów i usług, a czynnościami opodatkowanymi podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku. Jeżeli natomiast zakup dotyczy towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego), jak i czynności, w związku z którymi prawo takie nie przysługuje Podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku (art.90 ustawy), pozostałą (nieodliczoną) część podatku może on, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Dodatkowo zauważyć należy, że zgodnie z art. 15 ust. 6 wskazanej wyżej ustawy nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl natomiast art. 163 ustawy konstytucyjnej z dnia z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78 poz. 483) samorząd terytorialny, w tym podstawowa jednostka samorządu jaką jest gmina, wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych. Z analizy wskazanych wyżej norm wynika, że gmina jako osoba prawna jest władzą publiczną, która realizuje zadania na niej ciążące poprzez swoje organy tj. radę gminy oraz wójta (burmistrza, prezydenta miast). W przypadku gdy organ władzy publicznej realizuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany w zakresie tym, nie ma statusu podatnika podatku od towarów i usług, z wyłączeniem przypadków gdy zadania te realizuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zadania, dla realizacji których gmina ............................. ubiega się o pomoc finansową w ramach programu SAPARD tj. budowa kanalizacji sanitarnej, w ocenie tut. organu mieszczą się w zakresie zadań nałożonych przez gminę na mocy przepisów ustaw, w szczególności ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), a zatem wykonując je gmina nie ma statusu podatnika podatku od towarów i usług. Oznacza to, że nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystanych przy wykonywaniu wskazanych wyżej zadań.
Stwierdzić także należy, że brak jest także możliwości prawnej, w opisanym wyżej stanie faktycznym, ubiegania się przez Gminę o zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług na podstawie §27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Przepis ten dotyczy bowiem jedynie podmiotów, które przed dniem 1 maja 2004r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Gmina .......................... umowę taką zawarła po 1 maja 2004r., zatem z uwagi na niespełnienie przesłanek w przepisie tym określonych nie może ubiegać się w tym trybie o zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług.
Odnosząc się do kwestii możliwości skompensowania nieodliczonego podatku od towarów i usług w systemie podatku dochodowego stwierdzić należy, że w myśl art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz.654 z późn. zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, zatem nie ma możliwości zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów nieodliczonego podatku od towarów i usług.
Jednocześnie tut. organ uprzejmie wyjaśnia, że umocowany jest jedynie do udzielania informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Brak jest natomiast możliwości prawnej do wypowiadania się w tym trybie w kwestii możliwości zaliczenia nieodliczonego podatku VAT do kosztów kwalifikowanych w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, które to kwestie nie mieszczą się w zakresie udzielanej przez tut. organ informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.
Dodatkowo informuje się, że powyższa informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego udzielana jest w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie skierowania zapytania do organu podatkowego oraz odpowiedzi na zapytanie - jedynie w opisanym przez Podatnika stanie faktycznym. Oznacza to, że w przypadku zmiany - po jej udzieleniu - przepisów prawa w omawianym zakresie (a także okoliczności stanu faktycznego) informacja ta nie będzie mieć zastosowania.