Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy dzia... - Interpretacja - IBPP3/443-52/14/UH

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.03.2014, sygn. IBPP3/443-52/14/UH, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 13 stycznia 2014 r. (data wpływu 17 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania (Wnioskodawca) nie jest i nigdy nie była zarejestrowana jako czynny płatnik VAT. Nigdy nie składała i nie składa deklaracji VAT- 7, nie prowadzi też działalności gospodarczej. Obecnie Wnioskodawca jest na etapie wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 20072013. W ramach tego działania Wnioskodawca finansuje koszty prowadzenia biura, w tym koszty najmu, mediów, telefonów, personelu, zakupu materiałów biurowych, sprzętów biurowych, nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych Beneficjentów działań osi IV PROW 20072013 z terenu objętego działaniem LGD oraz działań promocyjnych dotyczących możliwości pozyskania środków z osi IV PROW 20072013 wśród wymienionych wyżej podmiotów.

Jak wynika z przedstawionego wyżej opisu Wnioskodawca prowadzi działalność promocyjną, szkoleniową i doradczą oraz utrzymuje biuro odpowiedzialne ze realizację projektu. Projektem objęci są wszyscy mieszkańcy obszaru działania LGD, tj. gmin: , , , , , , i . Celem projektu jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania Wnioskodawcy, który pełni funkcję lokalnej instytucji grantodawczej I stopnia dla mieszkańców i podmiotów (gmin, stowarzyszeń, przedsiębiorców, kościołów, itp.) z terenu objętego jej działaniem. Wnioskodawca nieodpłatnie szkoli potencjalnych Beneficjentów, doradza im, zachęca działaniami promocyjnymi do składania wniosków o dofinansowanie projektów w ramach osi IV PROW 20072013. Następnie Wnioskodawca przeprowadza postępowanie konkursowe i wskazuje te projekty, które najlepiej wpisują się w Lokalną Strategię Rozwoju przyjętą przez LGD. Umowy o dofinansowanie ww. projektów oraz rozliczenia finansowe prowadzone są przez inne instytucje tj. organy administracji rządowej ( A.) i samorządowej szczebla wojewódzkiego (Urząd Marszałkowski). Wszystkie świadczenia dla Beneficjentów Wnioskodawca świadczy nieodpłatnie. Mienie zakupione w wyniku realizacji projektu pozostaje wyłączną własnością Wnioskodawcy i wykorzystywane jest jedynie na potrzeby Wnioskodawcy. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiąga żadnych przychodów. Działalność Wnioskodawcy związana z realizację projektu nie skutkowała i nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie podatku VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w jakiejkolwiek postaci. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie się związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl natomiast art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 40 lit. d) ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest na etapie wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 20072013. W ramach tego działania Wnioskodawca finansuje koszty prowadzenia biura, w tym koszty najmu, mediów, telefonów, personelu, zakupu materiałów biurowych, sprzętów biurowych, nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych Beneficjentów działań osi IV PROW 20072013 z terenu objętego działaniem LGD oraz działań promocyjnych dotyczących możliwości pozyskania środków z osi IV PROW 20072013 wśród wymienionych wyżej podmiotów. Wnioskodawca prowadzi działalność promocyjną, szkoleniową i doradczą oraz utrzymuje biuro odpowiedzialne ze realizację projektu. Projektem objęci są wszyscy mieszkańcy obszaru działania LGD. Celem projektu jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania Wnioskodawcy, który pełni funkcję lokalnej instytucji grantodawczej I stopnia dla mieszkańców i podmiotów (gmin, stowarzyszeń, przedsiębiorców, kościołów, itp.) z terenu objętego jego działaniem. Wnioskodawca nieodpłatnie szkoli potencjalnych Beneficjentów, doradza im, zachęca działaniami promocyjnymi do składania wniosków o dofinansowanie projektów w ramach osi IV PROW 20072013. Następnie Wnioskodawca przeprowadza postępowanie konkursowe i wskazuje te projekty, które najlepiej wpisują się w Lokalną Strategię Rozwoju przyjętą przez LGD. Umowy o dofinansowanie ww. projektów oraz rozliczenia finansowe prowadzone są przez inne instytucje tj. organy administracji rządowej i samorządowej szczebla wojewódzkiego Wszystkie świadczenia dla Beneficjentów Wnioskodawca świadczy nieodpłatnie. Mienie zakupione w wyniku realizacji projektu pozostaje wyłączną własnością Wnioskodawcy i wykorzystywane jest jedynie na potrzeby Wnioskodawcy. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiąga żadnych przychodów. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie się związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, przez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary. Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, a zakupione usługi nie będą przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach