Temat interpretacji
zastosowanie 0% stawki podatku VAT do dostawy monitora interaktywnego nieposiadającego własnej wbudowanej jednostki komputerowej na rzecz placówek oświatowych
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2019 r. (data wpływu 13 sierpnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 0% stawki podatku VAT do dostawy monitora interaktywnego nieposiadającego własnej wbudowanej jednostki komputerowej na rzecz placówek oświatowych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 0% stawki podatku VAT do dostawy monitora interaktywnego nieposiadającego własnej wbudowanej jednostki komputerowej na rzecz placówek oświatowych.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą I(NIP: .) i chciałby się zwrócić się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji indywidulanej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla monitora interaktywnego nieposiadającego własnej wbudowanej jednostki komputerowej.
Zainteresowany posiada w ofercie monitory interaktywne różnych marek. Oferty Wnioskodawcy były skierowane bezpośrednio dla placówek oświatowych. Końcowym odbiorcą dla sprzedawanych przez Zainteresowanego monitorów były przedszkola i szkoły, faktury były wystawiane bezpośrednio na te placówki, bez udziału innych partnerów handlowych.
Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku sprzedaży sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w załączniku nr 8 w zw. z art. 83 ust. 1 pkt 26 do ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z jego zapisem, preferencyjną stawką 0% objęte są następujące towary:
- jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
- drukarki,
- skanery,
- urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących),
- urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).
Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26, został przez ustawodawcę określony w sposób dosyć szeroki i jednoznacznie nie precyzuje, czy wyżej wymieniony sprzęt może być objęty stawką 0% VAT.
Dostarczone urządzenia, których dotyczy pytanie, to monitory interaktywne o różnych przekątnych. Są to rozwiązania takie same w funkcjonalności jak monitory komputerowe, tylko posiadające większą przekątną i dodatkową funkcjonalność w postaci możliwości sterownia dotykowego komputerem podłączonym do monitora. Monitory interaktywne w zależności od modelu posiadają także różnorodne złącza umożliwiające podłączenie sygnałów z urządzeń zewnętrznych takich jak komputer.
Przy dostawie wyżej opisanych monitorów została zastosowana stawka 0% VAT. Wnioskodawca chciałby się upewnić, że taka sytuacja jest zgodna z ustawą i Wnioskodawca miał prawo skorzystać z preferencyjnej stawki podatku.
W związku z dostawą opisanych we wniosku monitorów interaktywnych na rzecz placówek oświatowych Zainteresowany posiada stosowne zamówienia potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówką oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami. Stosowne oświadczenie o dostawie ww. monitorów w trybie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług podpisane przez organ nadzorujący daną placówką oświatową zostało przekazane do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 14-15 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy monitor interaktywny nieposiadający własnej wbudowanej jednostki komputerowej można uznać za towar mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8, a co za tym idzie czy przy jego dostawie do placówek oświatowych będzie przysługiwać prawo do stosowania preferencyjnej stawki VAT 0%?
Zdaniem Wnioskodawcy, sprzęt komputerowy w postaci monitora interaktywnego nieposiadającego własnej wbudowanej jednostki komputerowej należy zaliczyć do towarów mieszczących się w klasyfikacji załącznika nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług (jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych), a co za tym idzie, przy jego dostawie do placówek oświatowych, będzie przysługiwać prawo do zastosowania preferencyjnej stawki VAT 0%, przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w art. 83 ust. 13-15 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.
I tak, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:
- dla placówek oświatowych,
- dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym
- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.
Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.
W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, wymienione zostały:
- jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
- drukarki,
- skanery,
- urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących),
- urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).
W myśl art. 83 ust. 14 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:
- posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
- posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.
Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego art. 83 ust. 15 ustawy.
W tym miejscu zaznaczyć należy, że przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy).
Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany posiada w ofercie monitory interaktywne nieposiadające własnej wbudowanej jednostki komputerowej różnych marek. Oferty Wnioskodawcy były skierowane bezpośrednio dla placówek oświatowych. Końcowym odbiorcą dla sprzedawanych przez Zainteresowanego monitorów były przedszkola i szkoły, faktury były wystawiane bezpośrednio na te placówki, bez udziału innych partnerów handlowych. Dostarczone urządzenia, których dotyczy pytanie, to monitory interaktywne o różnych przekątnych. Są to rozwiązania takie same w funkcjonalności jak monitory komputerowe, tylko posiadające większą przekątną i dodatkową funkcjonalność w postaci możliwości sterownia dotykowego komputerem podłączonym do monitora. W związku z dostawą opisanych we wniosku monitorów interaktywnych na rzecz placówek oświatowych Zainteresowany posiada stosowne zamówienia potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówką oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami. Stosowne oświadczenie o dostawie ww. monitorów w trybie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług podpisane przez organ nadzorujący daną placówką oświatową zostało przekazane do właściwego urzędu skarbowego.
Na tle powyższego Wnioskodawca wniósł o potwierdzenie, że dla dostawy monitorów interaktywnych nieposiadających własnej wbudowanej jednostki komputerowej na rzecz placówek oświatowych będzie mógł zastosować stawkę VAT w wysokości 0%.
Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia PKWiU, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.
Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.
Dokonując zatem analizy przedstawionego opisu stanu faktycznego w kontekście powołanych przepisów mających zastosowanie w sprawie zdaniem tutejszego organu monitor interaktywny, nieposiadający własnej wbudowanej jednostki komputerowej, stanowić będzie towar wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy (pkt 1). Przedmiotowy towar należy zaliczyć do grupy monitorów.
Ponadto, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, warunkiem zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych jest posiadanie przez dostawcę stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami (art. 83 ust. 14 ustawy). Dostawca zobowiązany jest także przekazać kopię ww. dokumentu do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy).
Jak wynika z wniosku, w przypadku dostawy na rzecz placówek oświatowych ww. monitora interaktywnego, Wnioskodawca spełnia wskazane powyżej warunki.
Podsumowując, skoro jak wskazano we wniosku dostawa monitorów interaktywnych nieposiadających własnej wbudowanej jednostki komputerowej dokonywana jest na rzecz placówek oświatowych i Wnioskodawca posiada stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, a kopia zamówienia została przekazana do właściwego urzędu skarbowego, to spełnione zostaną warunki, o których mowa w art. 83 ust. 14-15 ustawy i tym samym, przy dostawie wskazanych we wniosku monitorów interaktywnych, Zainteresowany uprawniony jest do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy.
W związku z powyższym oceniając stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej