brak możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy realizacji inwestycji Termomodernizacja budynku - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.356.2018.2.RSZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18.07.2018, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.356.2018.2.RSZ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy realizacji inwestycji Termomodernizacja budynku

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 kwietnia 2018 r. (data wpływu 7 maja 2018 r.), uzupełnionym pismem z 27 czerwca 2018 r. znak: (data wpływu 4 lipca 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy realizacji inwestycji Termomodernizacja budynku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2018 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy realizacji inwestycji Termomodernizacja budynku .

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 czerwca 2018 r. znak: (data wpływu 4 lipca 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 22 czerwca 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.356.2018.1.RSZ.

We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (Uniwersytet ) składa zapytanie w sprawie kwalifikowalności podatku VAT w ramach inwestycji Termomodernizacja budynku realizowanym w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Uniwersytet jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonującym w przeważającej części usługi związane z działalnością dydaktyczną, od których podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, o VAT z zakupów związanych z tą działalnością.

Głównym celem projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej budynku Uniwersytetu. Budynek objęty przedmiotowym projektem ze względu na stan techniczny instalacji, wymaga pilnego przeprowadzenia termomodernizacji.

Budynek to obiekt murowany, wykonany w technologii tradycyjnej, o dwóch kondygnacjach. Obiekt podłączony jest do miejskiej sieci ciepłowniczej. Obecnie budynek nie spełnia norm w zakresie izolacji termicznych i efektywności energetycznej.

Instalacje centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej (c.w.u.) wymagają wymiany. Instalacja oświetleniowa wyposażona jest w lampy świetlówkowe i wymaga wymiany.

W budynku przewidziano następujące prace termomodernizacyjne:

  • przebudowa wewnętrznej instalacji grzewcze;
  • przebudowa wewnętrznej instalacji c.w.u.;
  • ocieplenie - ściana zewnętrzna 46 cm;
  • ocieplenie - stropodach wentylowany;
  • wymiana stolarki okiennej;
  • wymiana stolarki drzwiowej;
  • ocieplenie - stropodach niewentylowany;
  • ocieplenie - ściana przy gruncie;
  • ocieplenie - podłoga na gruncie:
  • ocieplenie - podłoga na gruncie piwnic.

Zaplanowano również wymianę źródeł światła na energooszczędne LED.

Główny cel projektu został zdefiniowany jako zwiększenie efektywności energetycznej budynku Uniwersytetu.

Cel ten zostanie osiągnięty dzięki wyznaczonym celom szczegółowym:

  • zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza,
  • zmniejszenie zapotrzebowania ciepła na ogrzewanie,
  • zmniejszenie zużycia energii elektrycznej na oświetlenie,
  • zwiększenie komfortu termicznego użytkowników obiektu objętego projektem,
  • przeciwdziałanie ubóstwu energetycznemu.

Realizacja projektu będzie miała pozytywny wpływ na osiągnięcie celów związanych z poprawą jakości powietrza, ponieważ nastąpi spadek emisji gazów cieplarnianych wskutek zmniejszenia zapotrzebowania na energię do ogrzewania. Wymienione działania wpłyną na realizację wskaźników rezultatu m.in. spadek emisji gazów ciepl., czy zmniejszenie rocznego zużycia energii.

Realizacja projektu przyczyni się do rozwoju społeczno-gospodarczego oraz przyniesie szereg korzyści społecznych:

  • efekt ekologiczny związany ze zmniejszeniem emisji zanieczyszczeń do powietrza,
  • poprawa stanu zdrowia mieszkańców poprzez ograniczenie emisji zanieczyszczeń,
  • poprawa estetyki terenu tzw. efekt wizerunkowy,
  • zapewnienie lepszych warunków infrastrukturalnych,
  • poprawa jakości świadczonych usług w zakresie szkolnictwa wyższego,
  • wzrost poziomu wykształcenia mieszkańców obszaru,
  • zapewnienie korzystnych warunków do pracy pracownikom Uniwersytetu,
  • wzrost atrakcyjności Miasta R..

Obiekt objęty przedmiotowym projektem jest obecnie użytkowany przez studentów oraz kadrę Uniwersytetu.

Przewidywany koszt realizacji inwestycji wynosić będzie 1 654 180,53 zł (słownie: jeden milion sześćset pięćdziesiąt cztery tysiące sto osiemdziesiąt 53/100 złotych).

Z założeń wynika, że modernizowany obiekt przeznaczony jest w całości na działalność dydaktyczną nie przynoszącą przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Budynek Uniwersytetu jest i będzie przeznaczony do prowadzenia działalności dydaktycznej zwolnionej z podatku VAT, co uniemożliwia jego odzyskanie w świetle obowiązującego przepisów prawa.

Wnioskodawca w ww. piśmie z 27 czerwca 2018 r. uzupełnił opis o następujące informacje:

  1. Wszystkie faktury dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji inwestycji Termomodernizacja budynku towary i usługi wystawiane są na Wnioskodawcę, tj. Uniwersytet .
  2. Towary i usługi nabywane dla realizacji przedmiotowej inwestycji nie są i nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
  3. Projekt opisany we wniosku realizowany będzie w okresie od luty 2018 r. do listopad 2019 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego przy realizacji inwestycji Termomodernizacja budynku ?

Stanowisko Wnioskodawcy (przedstawione ostatecznie w ww. piśmie z 27 czerwca 2018 r.):

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy realizacji inwestycji Termomodernizacja budynku .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), dalej jako ustawa lub ustawa o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje projekt pn. Termomodernizacja budynku w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Z założeń wynika, że modernizowany obiekt przeznaczony jest w całości na działalność dydaktyczną nie przynoszącą przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Budynek Uniwersytetu jest i będzie przeznaczony do prowadzenia działalności dydaktycznej zwolnionej z podatku VAT. Obiekt objęty przedmiotowym projektem jest obecnie użytkowany przez studentów oraz kadrę Uniwersytetu. Wszystkie faktury dokumentujące nabywane towary i usługi na potrzeby realizacji ww. inwestycji wystawiane są na Wnioskodawcę. Towary i usługi nabywane dla realizacji przedmiotowej inwestycji nie są i nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt opisany we wniosku realizowany będzie w okresie od luty 2018 r. do listopad 2019 r.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi, bowiem jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabywane dla realizacji przedmiotowej inwestycji nie są i nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Budynek Uniwersytetu jest i będzie przeznaczony do prowadzenia działalności dydaktycznej zwolnionej z podatku VAT.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy realizacji inwestycji Termomodernizacja budynku .

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej