Temat interpretacji
W odpowiedzi na pismo - zapytanie z dnia 25.06.2004 r. z zakresu podatku od towarów i usług (data wpływu do tutejszego Urzędu 28.06.2004 r.), Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wyjaśnia, co następuje:
Przedmiotowe zapytanie dotyczy następujących kwestii:
1) czy karta JDA 3 SAD potwierdzona przez urząd celny wyjścia w Tarnowie i skład wolnocłowy na Litwie wraz z fakturą eksportową i listem przewozowym CMR z potwierdzeniem odbioru towaru przez skład wolnocłowy są dokumentami wystarczającymi do potraktowania transakcji jako eksport i zastosowania stawki podatku od towarów i usług 0%, ponieważ nabywcą urządzeń produkowanych przez Wnioskodawcę jest podmiot mający siedzibę w USA,
2) czy faktury wewnętrzne wystawione przez Wnioskodawcę na podstawie faktur dokumentujących wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, które nie zawierają kodu państwa przed nr VAT stanowią podstawę do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w tym dokumencie.
W treści zapytania
Wnioskodawca przedstawił następujące stanowiska:
ad. 1) wymienione dokumenty są wystarczającymi do potraktowania transakcji jako eksport i stanowią podstawę do zastosowania stawki podatku od towarów i usług 0%,
ad. 2) faktury wewnątrzwspólnotowych nabyć towaru bez wskazania kodu państwa przy założeniu, że nr VAT dostawcy figuruje w systemie VIES są podstawą do odliczenia podatku od towarów i usług.
Odpowiadając na zapytanie Wnioskodawcy wymienione w punkcie 1 należy stwierdzić, że przez eksport towarów, zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) rozumie się potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4 ustawy, jeżeli wywóz dokonywany jest przez:
a) dostawcę lub w jego imieniu, lub
b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski, lub w jego imieniu.
Od 1 maja 2004 r., aby można było mówić o eksporcie towarów muszą być spełnione łącznie trzy warunki, a mianowicie wywóz musi być potwierdzony przez urząd celny wyjścia, wywóz musi nastąpić poza terytorium Wspólnoty, wywóz musi być dokonany w wykonaniu czynności, o których mowa w art. 7 ust. 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zdaniem tutejszego Urzędu w załączonych do pisma dokumentach brak jest potwierdzenia wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty. Przedłożona karta 3 SAD nie potwierdza wywozu towaru poza obszar Unii Europejskiej, a zatem nie jest spełniony jeden z warunków do uznania sprzedaży za eksportową.
Dostawę towarów dokonaną na rzecz podmiotu z kraju trzeciego, nie będącego podatnikiem podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towar jest transportowany do jednego z krajów Wspólnoty należy traktować jakodostawę krajową w rozumieniu art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Dostawa ta nie stanowi ani dostawy wewnątrzwspólnotowej w rozumieniu art. 13 tej ustawy, ani też eksportu towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy (brak potwierdzeniaprzez urząd celny wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty).
W przedmiocie drugiego zapytania tutejszy Urząd podziela stanowisko Podatnika wyrażone w piśmie. Jeżeli zostały spełnione warunki wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w art. 9 w/w ustawy o podatku od towarów i usług (dostawcą jest podatnik podatku od wartości dodanej zarejestrowany w kraju Wspólnoty), fakt braku kodu państwa na fakturze nie wyklucza zaistnienia nabycia wewnątrzwspólnotowego, tym bardziej, że podatnikowi znana jest okoliczność wymienienia dostawcy w bazie VIES.
Podstawę obniżenia podatku należnego stanowi w tym przypadku faktura wewnętrzna, na podstawie uregulowań wynikających z art. 86 ust. 2 pkt 4 w/w ustawy o podatku od towarów i usług.