Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 04.02.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 11.02.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zastosowania przepisów przejściowych ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ? art. 170 ust. 6
stwierdza, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
Uzasadnienie
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Podatnik sprowadza z Włoch materiały do produkcji. W dniu 12.05.2004 r. otrzymał zamówione materiały oraz faktury zakupu z datami: 26.04.2004 r., 27.04.2004 r., 30.04.2004 r. Na fakturach kontrahent podał swój numer pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej (VAT UE), nie podając numeru VAT UE Podatnika, który na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych został zarejestrowany z dniem 1 maja 2004 r.
Urząd Celny odmówił dokonania odprawy celnej w/w towarów, które granicę Polski przekroczyły 12 maja 2004 r. Zdaniem Podatnika od dnia 1 maja 2004 r. dostawa taka nie jest traktowana jako import towarów.
Do przedmiotowych faktur zakupu Podatnik wystawił faktury wewnętrzne wykazując kwotę podatku należnego, stanowiącą jednocześnie kwotę podatku naliczonego oraz wykazał je w deklaracji VAT-7 za miesiąc maj 2004 r.
Podatnik zwraca się z zapytaniem czy z uwagi na zmianę przepisów prawa, regulujących opodatkowanie podatkiem od towarów i usług, wystawienie faktur przez kontrahenta z kraju Wspólnoty w miesiącu kwietniu 2004 r., daje Podatnikowi prawo do wystawienia faktury wewnętrznej w miesiącu maju 2004 r. i wykazania kwoty podatku należnego i naliczonego, czy tylko kwoty podatku należnego.
W ocenie Podatnika, jeśli towary wwiezione do Polski stały się przedmiotem dostawy 12 maja 2004 r. i towarom tym nie nadano wcześniej przeznaczenia celnego, jak również przed dniem 1 maja 2004 r. nie został dokonany import tych towarów (na podstawie przepisów o podatku od towarów i usług obowiązujących przed dniem 1 maja 2004 r.) oraz nie można ustalić momentu powstania obowiązku podatkowego na podstawie przepisów art. 170 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ? dalej zwanej ustawą o VAT, wówczas dostawa taka opodatkowana jest według zasad określonych w ustawie o VAT. Podstawą do takiego twierdzenia przez Podatnika jest fakt, iż wprowadzone do wolnego obrotu towary nie zostały objęte przeznaczeniem celnym. Zdaniem Podatnika nabycie towarów nastąpiło pod rządami nowej ustawy o VAT i tym samym należy je tratować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i w konsekwencji Podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w miesiącu maju 2004 r. (mimo braku numeru VAT UE).
Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa, tut. Organ stwierdza co następuje:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.
W myśl definicji zawartej w art. 9 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Ustawodawca w art. 176 pkt 3 ustawy wskazał, iż art. 1-14, art. 15 ust. 1-6, art. 16-22, art. 23 ust. 1-4 i ust. 7-16, art. 24 ust. 1-3 i ust. 6-12, art. 25-40, art. 41 ust. 1-11 i 13-16, art. 42-95, art. 99-113, art. 114 ust. 2-5, art. 115-146, art. 148-151, art. 153, art. 156 i art. 162-171 stosuje się od dnia 1 maja 2004 r.
W świetle powyższych przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego przedmiotowych transakcji nie można uznać, dla celów podatku od towarów i usług, za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.
Na podstawie przepisu art. 175 ustawy o VAT, z dniem 1 maja 2004 r. utraciła moc ustawa z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). Zdarzenia prawne powstające na styku tych dwu aktów prawnych regulują w znacznej części przepisy przejściowe ustawy o VAT znajdujące się w Rozdziale 2 Działu XIII.
Zgodnie z przepisami art. 170 ust. 6 ustawy o VAT za import towarów uważa się również wykorzystanie (wprowadzenie do wolnego obrotu) po 30 kwietnia 2004 r., na terytorium kraju, przez podatnika lub każdy inny podmiot niebędący podatnikiem, towarów dostarczonych im przed dniem 1 maja 2004 r. na terytorium Wspólnoty przed rozszerzeniem lub terytorium nowych państw członkowskich, jeżeli:
- przed dniem 1 maja 2004 r. do dostawy tych towarów na terytorium Wspólnoty przed rozszerzeniem lub na terytorium nowych państw członkowskich miały lub mogły mieć zastosowanie odpowiednio przepisy art. 18 ust. 3 i 4 ustawy, o której mowa w art. 175, oraz
- przed dniem 1 maja 2004 r. nie został dokonany import tych towarów w rozumieniu ustawy, o której mowa w art. 175.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym zakup towarów został dokonany w miesiącu kwietniu 2004 r., co potwierdzają wystawione przez kontrahenta zagranicznego w dniach 26, 27, 30 kwietnia 2004 r. faktury. Zakupione towary przekroczyły granicę 12 maja 2004 r. Jednocześnie zostały spełnione obie przesłanki zawarte w art. 170 ust. 6 ustawy o VAT: do dostawy towarów na terytorium Wspólnoty przed rozszerzeniem miały lub mogły mieć zastosowanie przepisy art. 18 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym ustanawiające stawkę 0% dla eksportu towarów, jak również nie został dokonany przed dniem 1 maja 2004 r. przywóz towarów na polski obszar celny, czyli import towarów w rozumieniu przepisów art. 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.
Wobec powyższego, należy zauważyć, iż w dacie wystawienia faktury dostawca nie dokonał wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, tylko eksportu towarów. Tym samym nie doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia po stronie Podatnika. Zostały natomiast spełnione wszelkie przesłanki do uznania przedmiotowej transakcji za import towarów w myśl art. 170 ust. 6 ustawy o VAT.
Przedmiotową transakcję należy zatem traktować jako import towarów, co w konsekwencji prowadzi do tego, iż obowiązek podatkowy powstaje, zgodnie z art. 19 ust. 7 ustawy o VAT, z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9.
Z uwagi na fakt, iż w przedmiotowym stanie faktycznym nie dokonano odprawy celnej towaru przywiezionego na terytorium kraju, dla określenia powstania obowiązku podatkowego będą miały zastosowanie odpowiednie przepisy art. 170 ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT, które stanowią, że w przypadku gdy w imporcie towarów, o którym mowa w ust. 4-6, nie można określić momentu powstania obowiązku podatkowego na zasadach ogólnych, obowiązek podatkowy powstaje w momencie wykorzystania (wprowadzenia do wolnego obrotu) towarów na terytorium kraju ? w przypadku, o którym mowa w ust. 6.
W konsekwencji podatek od towarów i usług pobrany z tytułu importu towarów powinien być rozliczony według zasad i stawek obowiązujących na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.
Takie stanowisko potwierdziło Ministerstwo Finansów w piśmie do Dyrektorów Izb Celnych, znak PP2-068-533/04/JC/GD z dnia 18.05.2004 r., skierowanym do informacji Dyrektorów Izb Skarbowych pismem z dnia 21.05.2004 r. znak PP2-068-533-2/04/JC/GD.
Wystawianie faktur wewnętrznych regulują przepisy art. 106 ust. 7 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem faktury wewnętrzne wystawiane są w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług oraz dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.
Cytowany przepis nie przewiduje zatem sytuacji wystawiania faktur wewnętrznych w przypadku importu towarów.