Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej, po rozpatrzeniu wniesionego przez Podatnika w dniu 29 czerwca 2005 roku wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie zwolnienia od podatku od towarów i usług odpłatnego transferu zawodnika, uznaje przedstawione przez Podatnika w przedmiotowym wniosku stanowisko za prawidłowe.
UZASADNIENIE
Podatnik złożył w dniu 29 czerwca 2005 roku do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łęcznej wniosek, uzupełniony w dniu 4 lipca 2005 roku, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie zwolnienia od podatku od towarów i usług odpłatnego transferu zawodnika.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik zamierza podpisać umowę transferową dotyczącą odstąpienia za wynagrodzeniem zawodnika do innego klubu. Za zmianę barw klubowych Podatnik otrzyma kwotę rekompensującą zwrot kosztów poniesionych na wyszkolenie zawodnika. Zgodnie ze złożonym wnioskiem powyższe transakcje przeprowadzane są sporadycznie.
Klub jest stowarzyszeniem sportowym, którego przedmiotem działalności jest organizowanie imprez sportowych i propagowanie kultury fizycznej i sportu oraz szkolenie zawodników. Celem Podatnika nie jest dążenie do osiągania zysków, a wszelkie zyski przeznaczane są na utrzymanie i poprawę świadczonych usług.
Zgodnie z dołączonym do wniosku pismem Urzędu Statystycznego w Łodzi usługi polegające na "sprzedaży" (transferze) zawodnika pomiędzy klubami klasyfikowane są w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), w grupowaniu 92.62.12 - 00.00 "Usługi związane z organizowaniem imprez sportowych".
W ocenie Podatnika we wskazanym powyżej stanie faktycznym do przedmiotowej transakcji znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług określone w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również zdarzenia wymienione w pkt 1 - 5. Towarami w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy).
Przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu artykułu 7, w tym również: - przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Dokonanie transferu zawodnika stanowi więc, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, świadczenie usług i w związku z tym pozostaje w zakresie przedmiotowym tej ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.W poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy wymienione zostały, sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu ex 92, usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem: 1) usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),6) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,7) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),8) działalności agencji informacyjnych,9) usług wydawniczych,10) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.
Jak wynika z powyższego w zakresie usług zwolnionych od podatku od towarów i usług mieszczą się również usługi związane z organizowaniem imprez sportowych zaliczone w PKWiU do grupowania 92.62.12 - 00.00.
Zauważyć jednak należy, że zwolnienie od podatku od towarów i usług, wynikające z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy, dotyczące usług związanych z rekreacją i sportem odnosi się wyłącznie do usług w tym zakresie świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług (pkt 1 objaśnień do załącznika nr 4).
Podatnik funkcjonuje w formie stowarzyszenia kultury fizycznej. Działalność Podatnika regulują przepisy zawarte w ustawie z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) oraz ustawie z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 81, poz. 889 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy Prawo o stowarzyszeniach stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
W myśl statutu Podatnika realizuje on cele i zadania w zakresie kultury fizycznej, polegające w szczególności na organizowaniu i propagowaniu działalności sportowej i wychowawczej. Klub realizuje cele poprzez:- organizowanie i prowadzenie sekcji różnych dyscyplin sportowych,- organizowanie i wspieranie szkoleń sportowych,- organizowanie i wspieranie imprez sportowych oraz branie udziału w imprezach organizowanych przez inne podmioty,- propagowanie i wspieranie wychowania fizycznego i sportu.
Statut Klubu dopuszcza prowadzenie działalności gospodarczej w celu realizacji celów statutowych.
W świetle powyższego należy uznać, że działalność Podatnika nie jest skierowana na osiąganie zysków. Jak wskazano we wniosku o udzielenie interpretacji celem podatnika nie jest dążenie do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski przeznaczane są na utrzymanie i poprawę świadczonych usług
Dokonanie przez Podatnika transferu zawodnika za wynagrodzeniem podlega więc zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Dla udokumentowania przedmiotowej transakcji winna być, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798), wystawiona faktura.Zgodnie z § 8 ust. 1 powyższego rozporządzenia zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".Faktura powinna zawierać dane określone w § 9 ust. 1 rozporządzenia. W przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane zawarte w fakturze dotyczące nazwy towaru lub usługi obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku (§ 9 ust. 7 rozporządzenia).
Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.
Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia w sprawie udzielenia interpretacji, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji (art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
Od niniejszego postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.
Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa).