Temat interpretacji
Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, udzielana w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.).
Pismem Nr FB./I/3119/2/04 z dnia 21 czerwca 2004r. (doręczonym dnia 24 czerwca 2004r.) Podatnik zwrócił się do tut. organu z wnioskiem o informację o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.
Stan faktyczny.
Gmina .................. umożliwiła własnym pracownikom korzystanie z telefonów służbowych dla celów prywatnych. W sytuacji takiej nie świadczy ona usługi, lecz dokonuje odsprzedaży "obcej" usługi telekomunikacyjnej, którą to czynność dokumentuje wystawiając co miesiąc refakturę. W przypadku refakturowania stosuje stawkę podatku VAT obowiązującą przy sprzedaży danej usługi bez doliczania jakiejkolwiek marży. Podatnik, zgodnie z art.86 i 90 ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma możliwości dokonywania odliczeń podatku naliczonego, ponieważ ustalona na podstawie danych z poprzedniego roku podatkowego proporcja wynosi 1%. Wpływy z tych rozmów księgowane są jako dochody Gminy. Cała wartość brutto zakupionych usług telefonicznych jest kosztem. Podmiot wystawiający refakturę za usługi telekomunikacyjne, wchodzi w prawa i obowiązki świadczącego usługę w zakresie podatku od towarów i usług, zatem od otrzymanych wpłat Gmina odprowadza podatek VAT w wysokości 22%. W przypadku takim podatek VAT uiszczany jest dwukrotnie od tej samej usługi telekomunikacyjnej. Pierwszy raz pośrednio, ponieważ wchodzi on w skład ceny brutto. Drugi, bezpośrednio w przypadku refakturowania. Z tej to przyczyny, organy kontrolne zarzucić mogą Podatnikowi niegospodarność poprzez uszczuplanie dochodów, ponieważ dokonując refakturowania na rzecz nabywcy, wystawia fakturę z uwzględnieniem tej samej stawki podatku, która widnieje na fakturze pierwotnej. Natomiast doliczając podatek VAT do wartości brutto - złamana zostanie zasada neutralności opodatkowania, która mogłaby zostać zakwestionowana przez organy kontroli podatkowej. Podatnik zauważa, że w myśl zapisów VI Dyrektywy dotyczących świadczenia usług, refakturowanie uznać należy za świadczenie usług. W odniesieniu do pewnego rodzaju sytuacji Dyrektywa ta pozwala traktować refakturowanie jako poniesienie określonych kosztów na rzecz klienta, którymi jest on następnie obciążany.
Dodatkowo Podatnik zwraca się z zapytaniem czy podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług opłata roczna z tytułu wieczystego użytkowania gruntów.
Stanowisko podatnika.
Podatnik uważa, że środki pieniężne za prywatne rozmowy telefoniczne uiszczane przez pracowników korzystających z telefonów służbowych uznać należy za zwrot wydatków i w efekcie czynność tą udokumentować należy notą obciążeniową.
Ustosunkowując się do drugiego z zadanych pytań, stoi on na stanowisku, że opłata roczna z tytułu wieczystego użytkowania gruntów nie jest towarem, ani usługą lecz należy do czynności publiczno-prawnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 6).
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu przedstawionego w treści zapytania stanu faktycznego, w oparciu o obowiązujący w dacie udzielania odpowiedzi stan prawny, stwierdza co następuje.
Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), jak i wydane na jej podstawie rozporządzenia wykonawcze nie regulują zagadnienia refakturowania. Zagadnienia tego nie regulowały także przepisy ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) oraz akty wykonawcze na jej podstawie wydane. Jednak przyjęta praktyka, jak i orzecznictwo wydane w oparciu o stan prawy poprzednio obowiązujący, które jednakowoż w kwestii refakturowania nadal zachowuje swą aktualność, dopuszczają sytuację, gdy koszty niektórych usług, których odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez świadczącego usługę mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego ich odbiorcę poprzez wystawianie tzw. refaktur. Celem refakturowania jest przeniesienie wyłożonych kosztów przez podmiot refakturujący, na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał, pomimo że podmiot refakturujący "fizycznie" danej usługi nie świadczy. Refakturowanie polega na odsprzedaży usług np. telekomunikacyjnych bez doliczania jakiejkolwiek marży. Ceny netto i stawka podatku VAT w fakturach dokumentujących odsprzedaż usług (w refakturach) dla poszczególnych użytkowników są takie same jak u usługodawcy, a podatek należny jest równy podatkowi naliczonemu - do części podlegającej odsprzedaży. W przypadku "refakturowania" dochodzi zatem do sytuacji gdy jeden podmiot nabywa usługę, którą następnie odsprzedaje innemu podmiotowi, przy czym sprzedający nie jest bezpośrednim usługodawcą. Przeważający pogląd orzecznictwa sądowego wskazuje również, że "refakturę" wystawić można jedynie w przypadku gdy:
- strony łączy umowa o charakterze zasadniczym, zaś refakturowanie jest jedynie sprzedażą uboczną służącą realizacji zawartej umowy,
- odbiorca refaktury jest równocześnie odbiorcą refakturowanych usług,
- pomiędzy odbiorcą i wystawcą refaktury istnieje umowa, z której wynika że taka usługa jest przedmiotem świadczenia i odrębnego fakturowania;
Jeżeli spełnione są wskazane wyżej warunki dana usługa może być przedmiotem odsprzedaży w drodze refakturowania. W sytuacji takiej Podatnik winien wystawić fakturę VAT, wykazując w niej wartość netto, stawkę podatku VAT i kwotę podatku VAT w wielkości odpowiadającej wartości zakupu przypadającej na jednostkę rozliczenia. Wartość netto odsprzedaży usług telekomunikacyjnych i podatek VAT należny - dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług Podatnik winien ująć w ewidencji sprzedaży i wykazać w deklaracji VAT - 7 po stronie dostaw.
Dodatkowo tut. organ informuje, że ciężar podatku od towarów i usług obciąża w ostatecznym rozrachunku konsumenta. Powyższe oznacza, że jest on płacony przez nabywcę towaru lub usługi. Podatnik dokonujący sprzedaży pobiera należny podatek w cenie usługi i jest jedynie zobowiązany do jego odprowadzenia na rzecz Urzędu Skarbowego.
Jeśli natomiast chodzi o kwestię dotyczącą tego czy środki pieniężne za prywatne rozmowy telefoniczne uiszczane przez pracowników korzystających z telefonów służbowych uznać należy za zwrot wydatków i w efekcie czynność tą udokumentować notą obciążeniową, tut. organ uprzejmie wyjaśnia, że kwestia ta nie mieści się w informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, udzielanej w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa.
Odpowiadając na drugie z pytań postawionych przez Podatnika tut. organ uprzejmie informuje, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl natomiast art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.
Ustanowienie prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług. W przypadku takim, zgodnie z § 3a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat pobieranych z tego tytułu.