Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 28 ust. 1 i ust. 3, ... - Interpretacja - US.IX/443-19/HM/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.06.2005, sygn. US.IX/443-19/HM/05, Urząd Skarbowy w Przemyślu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 28 ust. 1 i ust. 3, art. 83 ust. 1 pkt 23, ust. 3 pkt 1 i 3, ust. 5 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 09.03.2005 r. uzupełnionego pismem z dnia 13.05.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 15.03.2005 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika. We wniosku Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:
Spółka świadczy usługi spedycyjne na zlecenie firmy ukraińskiej na trasie Hamburg - Przemyśl i jest to część trasy Hamburg-Kijów. Towar, zakupiony przez firmę ukraińską poza obszarem Wspólnoty Europejskiej wieziony jest przez teren Wspólnoty tranzytem na Ukrainę na podstawie deklaracji T1. Spółka wykonuje usługę spedycji na terenie Wspólnoty Europejskiej. Podatnik pyta: czy usługa spedycji zlecona przez firmę ukraińską na trasie Hamburg - Przemyśl opodatkowana jest 22% stawką podatku VAT, jeżeli można zastosować stawkę 0% to, jakie warunki muszą być spełnione i jak dana usługa musi być udokumentowana. Zdaniem Podatnika usługa spedycji może być opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 0%, jeżeli podatnik posiada ksero dokumentu T1, tj. potwierdzenie wywozu towaru, opieczętowanego przez Urząd Celny.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu potwierdza prawidłowość stanowiska Podatnika. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Z treści art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy VAT wynika, iż przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 (art. 83 ust. 3 pkt 3). Ustawodawca w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT określił, że dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2,
  2. towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów,
  3. towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów.

W świetle powyższego, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% będzie podlegała ta część usługi, która odbywa się na terytorium kraju, zaś pozostała część nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce, oczywiście pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT. W przeciwnym razie usługa na terytorium RP winna być opodatkowana wg stawki podstawowej 22 %. Z pisma Spółki, zawierającego wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego, wynika, iż wykonuje ona usługi spedycyjne na trasie Hamburg - Przemyśl, na zlecenie firmy ukraińskiej. Usługi te świadczone są tylko na terenie Wspólnoty Europejskiej. Podatnik jest w posiadaniu dokumentu T1, z którego wynika, iż miejscem nadania towarów są Niemcy, a krajem zamawiającym towary Ukraina. Zdaniem tut. organu można uznać, iż w przedstawionej we wniosku sprawie mamy do czynienia z transportem międzynarodowym. Oznacza to, że część tego transportu wykonana na trasie Niemcy - Polska jest częścią międzynarodowego transportu towarów, które docelowo zostaną wywiezione na Ukrainę. Podatnik, jak z pisma wynika, jest w posiadania dokumentu poświadczającego objęcie przewożonego towaru procedurą tranzytową. Dokument T1 jest dokumentem tranzytowym dla wspólnej procedury tranzytowej, w której towary przewożone są pod dozorem celnym. Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące możliwości zastosowania stawki 0% do świadczonej przez Niego usługi spedycyjnej na trasie Hamburg - Przemyśl należy uznać za prawidłowe, biorąc pod uwagę fakt posiadania dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza granicę Wspólnoty Europejskiej.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku, odnosi się do przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego, który był przedmiotem interpretacji. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej przysługuje Podatnikowi prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przemyślu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie - art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej.

Urząd Skarbowy w Przemyślu