Temat interpretacji
Sposób wystawienia faktury dla dostawy towaru (konstrukcji).
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2018 r. (data wpływu 19 lipca 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 września 2018 r. (data wpływu 11 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu wystawienia faktury dla dostawy towaru (konstrukcji) jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu wystawienia faktury dla dostawy towaru (konstrukcji). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 września 2018 r. (data wpływu 11 września 2018 r.) o własne stanowisko Wnioskodawcy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca wykonuje konstrukcje stalowe hal, klatek schodowych, podestów i inne konstrukcje wykorzystywane w budownictwie.
Konstrukcje wykonuje na zlecenie innych podmiotów, na podstawie dostarczonej dokumentacji (projekt na obiekt) bez montażu na placu budowy. Montaż wykonuje zleceniodawca, we własnym zakresie. Wnioskodawca jest płatnikiem VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Czy Wnioskodawca ma zastosować przepisy wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT (odwrotne obciążenie)?
Zdaniem Wnioskodawcy, ma on stosować przepisy wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT (odwrotne obciążenie), gdyż roboty dotyczą usługi budowlanej, na którą składa się wykonanie konstrukcji plus zamontowanie jej na placu budowy. Cała usługa składa się z wykonania produktu plus montaż (w dwóch etapach).
Pierwszy etap wykonuje podwykonawca w ramach zlecenia, drugi etap wykonuje zleceniodawca. Według oceny Wnioskodawcy etap I plus etap II stanowi całość usługi budowlanej, dlatego faktury trzeba wystawiać z odwrotnym obciążeniem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Według art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Jednakże zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.
Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 bądź ust. 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.
Przy czym podkreślić należy, że dla zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia konieczne jest spełnienie ww. przesłanek łącznie. W konsekwencji niespełnienie chociażby jednego z tych warunków eliminuje zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest płatnikiem VAT. Wykonuje konstrukcje stalowe hal, klatek schodowych, podestów i inne konstrukcje wykorzystywane w budownictwie. Konstrukcje wykonuje na zlecenie innych podmiotów, na podstawie dostarczonej dokumentacji (projekt na obiekt) bez montażu na placu budowy. Montaż wykonuje zleceniodawca, we własnym zakresie.
Biorąc pod uwagę opis sprawy w pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że Wnioskodawca będzie dokonywał dostawy towarów, którymi są konstrukcje stalowe. Fakt, że Wnioskodawca wykonuje te konstrukcje nie zmienia kwalifikacji dokonywanych przez niego czynności przedmiotem sprzedaży będą towary, a nie usługi.
Natomiast dokonywaną przez Wnioskodawcę dostawę konstrukcji wbrew jego stanowisku nie można połączyć w jedną usługę z usługą montażu tych konstrukcji, którą będzie wykonywał inny podmiot. W przedmiotowej sprawie będziemy mieli zatem do czynienia z dwoma odrębnymi czynnościami, wykonywanymi przez dwa różne podmioty.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca dokonuje dostawy towaru (konstrukcji), to tym samym nie będą spełnione przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy. Przepis ten ma zastosowanie bowiem jedynie w odniesieniu do usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy. W konsekwencji czynność dostawy towaru (konstrukcji) nie wpisuje się w mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego realizowana jest ta dostawa. Zatem rozliczenie podatku dla dostawy towarów (konstrukcji) powinno nastąpić na zasadach ogólnych.
Podsumowując, dla dokonywanej przez Wnioskodawcę dostawy towarów nie będzie miał zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy (dotyczący odwrotnego obciążenia) lecz zasady ogólne, tzn. Wnioskodawca będzie zobowiązany do opodatkowania sprzedawanych towarów (konstrukcji). W konsekwencji faktura dokumentująca dokonaną sprzedaż towarów winna zawierać podatek VAT.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej