Z wniosku wynika, że polski podatnik - oddział w Polsce (spółka-córka podmiotu niemieckiego) - zawiera w kraju umowy o świadczenie usług projektowani... - Interpretacja - PP/443-71/05/SJ-32361

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.06.2005, sygn. PP/443-71/05/SJ-32361, Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z wniosku wynika, że polski podatnik - oddział w Polsce (spółka-córka podmiotu niemieckiego) - zawiera w kraju umowy o świadczenie usług projektowania systemów logistycznych. Za wykonanie projektu wystawia fakturę i otrzymuje należność od kontrahenta. W umowie o wykonanie projektu oprócz szczegółowych etapów prac i sposobu ich wykonania są wymienione osoby, które ten projekt będą wykonywać, wśród nich są pracownicy firmy niemieckiej (spółki-matki), jak i firmy zewnętrzne - podwykonawcy. Całość projektu jest firmowana przez podmiot polski i to on ponosi odpowiedzialność za jego realizację.

Pomiędzy podmiotem polskim a podatnikiem niemieckim nie została zawarta żadna umowa (porozumienie) na świadczenie usług zarządu, biurowych, projektowych itp. Koszty jakie ponosi Oddział w Polsce wynikają z otrzymanych dokumentów obciążeniowych (not obciążeniowych) od Spółki-matki za wykonanie określonych prac. Polski podatnik Oddział w Polsce nie wypłaca pracownikom niemieckim wynagrodzenia za wykonane prace, gdyż pozostaje to w gestii firmy niemieckiej (pracodawcy).

Jednocześnie poinformowano, że Spółka rozlicza się z podatków na terenie Polski, a jedynie jej zarząd znajduje się w Niemczech.

W związku z nabyciem usług od kontrahenta unijnego pojawia się pytanie jaką stawką należy opodatkować ww. zakupy usług. Zdaniem Wnioskującej Spółki noty obciążeniowe otrzymywane od spółki-matki z Niemiec nie dotyczą wewnątrzwspólnotowego nabycia usług i stanowią jedynie koszty uzyskania przychodów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika jednoznacznie, że świadczenie usług zarządu, biurowych i inżynierskich (projektowych) przez podmiot niemiecki odbywa się na rzecz zarejestrowanego polskiego podatnika podatku od towarów i usług. Jakkolwiek podmiot polski jest związany w sensie ekonomicznym z tzw. spółką-matką w Niemczech, to w rozumieniu podatkowym występuje jako podmiot samodzielny (posiada własny numer NIP, rozlicza się na terenie RP z podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku VAT). Również jako podmiot gospodarczy samodzielnie zawiera umowy na świadczenie usług, odpowiada bezpośrednio za ich realizację oraz otrzymuje za świadczone usługi wynagrodzenie.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem" podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenia usług na terytorium kraju. Zgodnie z definicją ustawową zawarta w art. 2 pkt 9 pod pojęciem importu usług należy rozumieć świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Przy czym w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Zatem w obecnym stanie prawnym z importem usług mamy do czynienia wówczas, gdy spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. miejscem opodatkowania usługi jest terytorium kraju,
  2. podmiot świadczący usługę posiada siedzibę poza terytorium kraju,
  3. usługodawca nie rozliczył podatku należnego w Polsce, czyli nie jest on zarejestrowanym podatnikiem na terenie RP.

Wobec powyższego nie każda usługa świadczona przez podmiot zagraniczny w Polsce podlega opodatkowaniu przez usługobiorcę. Podstawowe znaczenie dla ustalenia podmiotu obowiązanego do naliczenia podatku należnego z tytułu świadczenia usługi ma prawidłowe określenie miejsca jej opodatkowania, gdyż opodatkowaniu podlega jedynie odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).

Zasady określania miejsca świadczenia (i opodatkowania) usług zawarte zostały w art. 27 i art. 28 ustawy o VAT i są one różne w zależności od rodzaju świadczonej usługi. Należy podkreślić, że miejsce świadczenia usługi nie zawsze jest tożsame z miejscem faktycznego (fizycznego) wykonania usługi.

Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 27 ust. 1 ww. ustawy miejscem świadczenia (opodatkowania) usługi jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności (...)

Od ogólnej zasady istnieje cały szereg wyjątków wymienionych w art. 27 ust. 2, 3 i 4 cyt. ustawy. I tak w oparciu o przepis art. 27 ust. 4 pkt 3 dla usług: prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1), przetwarzania danych i dostarczania informacji; architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; tłumaczeń; miejsce świadczenia to miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zatem nabycie przez polskiego podatnika Oddział w Polsce od podmiotu niemieckiego (spółki-matki) usług niematerialnych wymienionych w wyżej powołanym przepisie (zarządu, inżynierskich itd.) skutkuje koniecznością opodatkowania świadczenia tych usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast w przypadku ewentualnego nabycia pozostałych usług, których dotyczy pismo (nie wymienionych w art. 27 ust. 2, 3 i 4) miejsce świadczenia będzie określane zgodnie z przytoczoną zasadą ogólną (art. 27 ust. 1) i w tym przypadku obowiązek rozliczenia podatku należnego z tytułu świadczenia usług będzie ciążył na usługodawcy (VAT należny będzie odprowadzany na terytorium Niemiec).

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 199 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Z uwagi na fakt, że usług zarządu i inżynierskich nie wymieniono w załącznikach do ustawy i rozporządzenia wykonawczego, jak również w przepisach przewidujących stawki preferencyjne (obniżone) ww. usługi są opodatkowane stawką podstawową, tj. 22%.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, że w myśl art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, zastrzeżeniem ust. 3-7 kwota podatku należnego od importu usług (...). Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 2 prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 - w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usług lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca. Przy czym jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy - art. 86 ust. 11 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Na podstawie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej