Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r.... - Interpretacja - US.VI-/443-13/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.04.2005, sygn. US.VI-/443-13/05, Urząd Skarbowy w Mielcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.), § 8 ust.1 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Powiatu z dnia 09.02.2005 r. nr F/31/312/14/2005, który wpłynął do tut. Urzędu w dniu 10.02.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dokonanego po dniu 01.05.2004 r. oddania w użytkowanie wieczyste terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę - postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

Powiat złożył w dniu 10.02.2005 r. do tut. organu podatkowego wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Z przedstawionego przez podatnika we wniosku stanu faktycznego wynika, że stosownie do art. 4 ust.1 pkt 10 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1592 ze zm.) Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w zakresie gospodarki nieruchomościami. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603) organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest Starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej. Starosta jest przewodniczącym Zarządu Powiatu, a zarząd Powiatu jest organem wykonawczym Powiatu (art. 26 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie powiatowym). Na podstawie art. 23 ust. 1 cyt. ustawy o gospodarce nieruchomościami, Starosta Powiatu gospodaruje zasobem nieruchomości Skarbu Państwa. Gospodarka tymi nieruchomościami polega między innymi na oddawaniu tych nieruchomości w użytkowanie wieczyste, oddawaniu tych nieruchomości w trwały zarząd na rzecz państwowych jednostek organizacyjnych, wydzierżawianiu oraz wynajmowaniu tych nieruchomości, oddawaniu ich w użytkowanie oraz dokonywaniu darowizn tych nieruchomości lub ich sprzedaży. Oddawanie w użytkowanie wieczyste, sprzedaż, darowizny, oddawanie w użytkowanie, dzierżawa nieruchomości jest dokonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Przedmiotem użytkowania wieczystego są grunty rolne, grunty przeznaczone pod działalność usługową lub przemysłową, grunty zabudowane przeznaczone na cele mieszkaniowe. Zdaniem podatnika po dniu 01.05.2004 r. opodatkowaniu podatkiem VAT podlega użytkowanie wieczyste (art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w tym również terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu po zapoznaniu się z przedstawionym przez Powiat stanem faktycznym wyjaśnia:
Zgodnie z art. 5 ust.1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 cyt. wyżej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.7. Przez dostawę towarów stosownie z art.7 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów, zawartej w cyt. art. 7 ust. 1 ustawy, nie daje bowiem praw do rozporządzania gruntem jak właściciel, ani nie zostało wymienione pośród praw wykazanych w tym przepisie. Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów, uznać należy, że jest ono świadczeniem usług. Mając na uwadze wyżej przedstawiony stan faktyczny i prawny, zdaniem tut. organu podatkowego dokonywane po dniu 01.05.2004 r. oddanie w użytkowanie wieczyste terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie nadmienia się, iż od dnia 19.10.2004 r. na podstawie § 8 ust. 1 pkt 19 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970) zwalnia się od podatku oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych przeznaczonych na cele rolnicze.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia, nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwy dla wnioskodawcy organ podatkowy oraz organ kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie przez organ odwoławczy w drodze decyzji w trybie art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 14 a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa na powyższe postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mielcu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Mielcu