Temat interpretacji
prawo do pełnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z przebudową budynku w ramach realizacji projektu pn.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2018 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z przebudową budynku w ramach realizacji projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z modernizacją parku miejskiego i budową ścieżki ekologicznej w ramach projektu pn. ,
- prawa do pełnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z przebudową budynku w ramach realizacji projektu pn. .
Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 kwietnia 2018 r. (data wpływu) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy oraz uiszczenie dodatkowej opłaty.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina Miasto (dalej: Miasto ) jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto przystąpiło do realizacji partnerskiego projektu pn. (dalej: Projekt). Celem Projektu jest poprawienie estetyki przestrzeni publicznych i poprawa funkcjonalności Miasta. Projekt ten jest projektem partnerskim realizowanym przez pięć gmin wchodzących w skład Porozumienia Gmin Obszaru Funkcjonalnego z dnia 2016 r. o współpracy w zakresie realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Perspektywie Finansowej 2014-2020. Uczestnikami Projektu są Gmina Miasto będąca Liderem Projektu oraz cztery gminy partnerskie: Gmina Miejska A, Gmina B, Gmina C, i Gmina D. W opracowanym Regulaminie zasad współpracy w zakresie terminowej realizacji oraz rozliczania projektu, uszczegółowione zostały zasady porozumiewania się między partnerami i terminy obowiązujące we wspólnym działaniu na rzecz prawidłowej realizacji Projektu. Do zarządzania na poziomie strategicznym został powołany Komitet Sterujący. W skład Komitetu wchodzi po jednym przedstawicielu każdego z partnerów. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020 Oś priorytetowa 7 Ochrona dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Działanie 7.4 Ochrona bioróżnorodności dla Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Obszaru Funkcjonalnego. W dniu 2017 roku Miasto, jako Lider Projektu, w imieniu pozostałych gmin, podpisało umowę o dofinansowanie z Województwem . Zgodnie z umową każdy z partnerów realizuje własną część zadania na terenie swojej gminy i w ramach wspólnego wniosku o płatność samodzielnie rozlicza się z Instytucją Zarządzającą ze realizowanych zadań. Dofinansowanie ze środków europejskich dla projektu wynosi 84,53% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu.
W ramach Projektu Miasto planuje zrealizować następujące zadania:
- Modernizacja Parku
Miejskiego o powierzchni 15 ha, w tym stawu o pow. 3,54 ha oraz
uzupełnienie infrastruktury podnoszącej atrakcyjność turystyczną na
terenie , w tym:
- Adaptacja i uporządkowanie istniejących i właściwie funkcjonujących elementów przestrzennych na terenie Parku Miejskiego;
- Uporządkowanie i oczyszczenie stawu parkowego z uzupełnieniem o infrastrukturę dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami;
- Budowa miejsc aktywnego wypoczynku dla dzieci i dorosłych;
- Uzupełnienie infrastruktury podnoszącej atrakcyjność turystyczną ;
- Budowa ścieżki ekologicznej dostosowanej do potrzeb rowerzystów i pieszych wycieczek - łączna długość ścieżki ok 7 km oraz wykonanie małej infrastruktury turystycznej zlokalizowanej przy ścieżkach ekologicznych w postaci: utwardzenia terenu i postawienia altan, stojaków na rowery, oraz zagospodarowanie turystyczne okolic brzegu rzeki ;
- Przebudowa budynku będącego własnością Miasta, usytuowanego w jego centrum, przy ul. , w celu oddania go w najem Ośrodkowi Kultury. Powierzchnia całkowita budynku wynosi 71,28 m.kw. Całkowity koszt przebudowy budynku szacowany jest na kwotę 348.274,00 zł (wartość brutto).
Infrastruktura wytworzona w ramach w Projektu w zakresie modernizacji Parku Miejskiego i budowy ścieżki ekologicznej (zadanie nr 1 i 2) będzie udostępniana nieodpłatnie. Miasto nie będzie pobierało opłat za korzystanie z wybudowanych lub przebudowanych, ogólnodostępnych obiektów. Przebudowany budynek przy ul. zostanie oddany do używania w odpłatny najem Ośrodkowi Kultury, który zamierza prowadzić w nim Punkt Informacji Turystycznej. Czynsz najmu zostanie ustalony na zasadach rynkowych. W tym miejscu należy zauważyć, że Ośrodek Kultury posiada osobowość prawną. Jest samorządową instytucja kultury, działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r. poz.862). Miasto realizując Projekt wyłoni w drodze procedury przetargowej wykonawców, którym zleci wykonanie poszczególnych usług wchodzących w zakres Projektu. Przetarg na przebudowę budynku i nadzór inwestorski, zostanie przeprowadzony oddzielnie. Wydatki dotyczące Projektu zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na Miasto przez wykonawców poszczególnych usług. Koszty przebudowy budynku zostaną udokumentowane odrębnymi fakturami. W kosztach realizowanego przedsięwzięcia pojawią się koszty typu: promocja Projektu. Koszty promocji zostaną przyporządkowane do konkretnych zadań. Tym samym, Miasto przypisze w sposób bezpośredni dokonane zakupy do czynności niezwiązanych ze sprzedażą opodatkowaną (w tym zakresie podatek VAT będzie koszem kwalifikowalnym) i do czynności opodatkowanych (w tym zakresie podatek VAT będzie kosztem niekwalifikowalnym). Z powyższego wynika, że Miasto będzie w stanie dokonać bezpośredniej alokacji kwoty podatku naliczonego do sprzedaży opodatkowanej (najem). Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego. Oświadczenie to zamieszczono, ze względu na fakt, że podczas wydruku ORD-IN znika zaznaczenie pola E66.
W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż:
- Partnerstwo na rzecz projektu pn. ... reguluje Porozumienie Gmin ... Obszaru Funkcjonalnego na rzecz przygotowania i realizacji Projektu ..., będącego częścią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych ... Obszaru Funkcjonalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zawarte przez samorządy na podstawie art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2016 r., poz.217). Strony Porozumienia ponoszą odpowiedzialność za prawidłową realizację Porozumienia w zakresie przypisanych im zadań. Każdy z Partnerów ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłową organizację przygotowania Projektu, realizacji, osiągnięcia wskaźników Projektu oraz ich utrzymania w okresie trwałości Projektu w zakresie realizowanych zadań. Lider Projektu oraz każdy z Partnerów odpowiada wobec osób trzecich za działania własne związane z realizacją Projektu.
- Zgodnie z postanowieniami zawartego Porozumienia zakres odpowiedzialności Lidera Projektu obejmuje: 1) reprezentowanie Partnerów przed IZ RPO W..., IP ZIT oraz innymi instytucjami związanymi z monitoringiem czy kontrolą Projektu (z wyłączeniem sytuacji, w której wymagane jest osobiste uczestnictwo/zaangażowanie Partnera); 2) koordynowanie prawidłowości działań Partnerów przy realizacji zadań, zawartych w Projekcie; 3) zapewnienie udziału Partnerów w podejmowaniu decyzji i realizacji zadań, na zasadach określonych w niniejszym Porozumieniu; 4) wsparcie Partnerów w realizacji powierzonych zadań; 5) zapewnienie sprawnego systemu komunikacji z Partnerami oraz IZ RPO W..., IP ZIT; 6) merytoryczne przygotowanie i terminowe przedkładanie wniosków o płatność (WoP) do IZ RPO W... celem rozliczenia wydatków w Projekcie oraz otrzymania środków na dofinansowanie zadań realizowanych przez wszystkich Partnerów, w tym monitorowanie wskaźników zadeklarowanych we wniosku o dofinansowanie (WoD); 7) informowanie IZ RPO W... i IP ZIT o problemach w realizacji Projektu, w tym o zamiarze zaprzestania jego realizacji lub o zagrożeniu nieosiągnięcia zaplanowanych wskaźników określonych we wniosku o dofinansowanie; 8) koordynację działań partnerstwa na rzecz upowszechniania informacji o nim i jego celów; 9) występowanie w roli wnioskodawcy przy ubieganiu się o środki na realizację Projektu; 10) podpisanie preumowy oraz umowy o dofinansowanie (UoD) Projektu w imieniu Partnerów; 11) sprawozdawanie, raportowanie i przesyłanie niezbędnych informacji na temat Projektu do IZ RPO W... i IP ZIT, z uwzględnieniem zapisów wynikających z Porozumienia IZ/IP oraz IW IP; 12) zapewnienie odpowiedniej liczby pracowników wykonujących powierzone im zadania niezbędne do realizacji Projektu oraz środków technicznych niezbędnych do efektywnego wypełniania obowiązków wynikających z pełnienia funkcji Lidera Projektu; 13) przechowywanie w swojej siedzibie dokumentacji związanej z koordynowaniem realizacji Projektu, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa; 14) przedstawianie we wskazanych terminach Raportów rocznych z wypełniania obowiązku utrzymania trwałości projektu potwierdzających osiągnięcie i utrzymywanie wskaźników rezultatu. Każdy z Partnerów upoważnił Lidera Projektu do reprezentowania Partnera wobec IZ RPO W..., IP ZIT oraz Instytucji kontrolujących w działaniach związanych z realizacją Projektu (z wyłączeniem sytuacji, w której wymagane jest osobiste uczestnictwo/zaangażowanie Partnera). Pełnomocnictwo obejmuje w szczególności upoważnienie do zawarcia preumowy, UoD oraz do podpisywania aneksów do tych umów. Partnerzy upoważnili Lidera Projektu do reprezentowania Partnerów w spotkaniach i konferencjach związanych z realizacją i promocją Projektu, z jednoczesnym zapewnieniem możliwości udziału Stron Porozumienia. Lider Projektu nie może bez uzyskania uprzedniej zgody pozostałych Partnerów, w formie pisemnej pod rygorem nieważności, akceptować lub przedstawiać propozycji zmian zakresu Projektu lub warunków jego realizacji. Lider Projektu jest zobowiązany do współpracy z podmiotami zewnętrznymi, realizującymi badanie ewaluacyjne na zlecenie IZ RPO W... lub innego podmiotu, który zawarł porozumienie z IZ RPO W... na realizację ewaluacji, poprzez udzielanie każdorazowo na wniosek tych podmiotów dokumentów i informacji na temat realizacji Projektu, niezbędnych do przeprowadzenia badania ewaluacyjnego. Zgodnie z zapisami zawartego Porozumienia Partnerzy zobowiązali się do realizacji przypisanych im zadań w Projekcie z najwyższą starannością, w szczególności ponosząc wydatki celowo, rzetelnie, racjonalnie i oszczędnie, zapewniając wykonywanie czynności związanych z realizacją Projektu przez profesjonalną i wykwalifikowaną kadrę oraz w sposób, który zapewni prawidłową i terminową realizację Projektu oraz osiągnięcie celów (produktów i rezultatów) zakładanych we wniosku o dofinansowanie. Partnerzy są nadto zobowiązani do realizacji Projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i procedurami w ramach RPO W.... Partnerzy zobowiązani są w szczególności do: 1) aktywnego uczestnictwa i współpracy w działaniach Partnerstwa mających na celu realizację Projektu; 2) przygotowania wkładu merytorycznego do Fiszki, preumowy, WoD, UoD, WoP oraz wszelkich innych dokumentów wymaganych podczas przygotowania, realizacji i trwałości projektu. 3) informowania Lidera Projektu o planowanych zmianach w zadaniach Partnera realizowanych w ramach Projektu; 4) stosowania przyjętego systemu przepływu informacji i komunikacji między Partnerami określonego w Porozumieniu; 5) udzielania na wniosek Lidera Projektu informacji i wyjaśnień, co do zadań realizowanych w ramach Projektu, w terminie i formie umożliwiającej Liderowi Projektu wywiązanie się z jego obowiązków względem IP ZIT oraz IZ RPO W...: 6) niezwłocznego informowania Lidera Projektu o przeszkodach w realizacji zadań, w tym o wszelkich opóźnieniach lub ryzyku nieosiągnięcia zaplanowanych wskaźników określonych w WoD; 7) przedkładania do Lidera Projektu oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT; 8) poddania się kontroli w zakresie prawidłowej realizacji zadań w Projekcie realizowanym przez IZ RPO W... i IP ZIT oraz inne uprawnione do kontroli podmioty, w tym: a) dostęp do dokumentów związanych z realizacją projektu, w tym dokumentów księgowych, związanych z realizacją zadań bezpośrednio przez Strony Porozumienia lub wykonawców oraz dokumentów niezwiązanych bezpośrednio z realizacją projektu, o ile jest to konieczne do stwierdzenia kwalifikowalności wydatków w ramach projektu; b) umożliwienie uprawnionym podmiotom przeprowadzenia czynności kontrolnych, w tym dostępu do swojej siedziby i miejsca realizacji zadań bezpośrednio przez Strony Porozumienia lub wykonawców, udzielania informacji i wyjaśnień podmiotowi przeprowadzającemu kontrolę; 9) współpracy z podmiotami zewnętrznymi, realizującymi badanie ewaluacyjne na zlecenie IZ RPO W... poprzez udzielanie każdorazowo na wniosek tych podmiotów lub Lidera Projektu dokumentów i informacji na temat realizacji Projektu, niezbędnych do przeprowadzenia badania ewaluacyjnego; 10) wykorzystania środków finansowych wyłącznie na realizację zadań realizowanych na mocy niniejszego Porozumienia zgodnie z § 5 ust 2; 11) realizowania zobowiązań wynikających z Porozumienia, UoD Projektu, IW IP i regulacji prawnych związanych z Projektem w takich terminach, aby Lider Projektu mógł wywiązać się z obowiązków wobec IP ZIT, IZ RPO W... lub innych organów w terminach jego wiążących; 12) uczestniczenia w spotkaniach zwoływanych przez Lidera Projektu; 13) prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków Projektu w sposób przejrzysty zgodnie z zasadami określonymi w Wytycznych programowych dotyczących systemu wrażania RPO W... 2014-2020 w zakresie EFRR, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Projektem; 14) wydatkowania środków zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych lub zasadą konkurencyjności na warunkach określonych w UoD, prawie powszechnie obowiązującym i w wytycznych; 15) otwarcia wyodrębnionego rachunku bankowego na środki otrzymane w formie zalicz-ki/refundacji w ramach Projektu; 16) przedstawiania Liderowi Projektu informacji finansowych i sprawozdawczych w formie i terminach umożliwiających przygotowanie wszelkich dokumentów, w szczególności WoP, wynikających z Regulaminu, o którym mowa w § 9ust. 9 pkt 2; 17) gromadzenia i archiwizacji dokumentacji Projektu na zasadach i w terminach określonych w UoD; Każdy z Partnerów ponosi indywidualnie odpowiedzialność z tytułu nieprawidłowości wykrytych przy realizacji zadań w ramach Projektu, określonych dla danego Partnera w WoD. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości finansowych lub konieczności zwrotu środków związanych z realizacją zadań w ramach Projektu, każdy Partner zobowiązuje się do ponoszenia kosztów wynikających z nieprawidłowości powstałych w wyniku swojego działania lub zaniechania. Reasumując Lider reprezentuje Partnerstwo na zewnątrz, prowadzi Biuro Projektu, jednak każdy Partner/Lider we własnym zakresie i na własną rzecz realizuje oraz rozlicza przypisane mu zadania. Każdy z Partnerów we własnym zakresie wyłania wykonawców oraz we własnym zakresie prowadzi z nimi rozliczenia. Lider/Partnerzy we własnym zakresie opracowują dokumentację projektową, nabywają grunty, wykonują roboty budowlane, realizują zadania związane z promocją projektu oraz zarządzaniem projektem w ramach swoich jednostek. Jedynie studium wykonalności na potrzeby projektu zostało zlecone przez Lidera projektu, na podstawie udzielonych przez Partnerów upoważnień. Lider poniósł koszt opracowania dokumentu, a następnie obciążył tymi kosztami proporcjonalnie Partnerów, na podstawie not księgowych.
- W związku z tym, że Lider/Partnerzy we własnym zakresie i na własną rzecz realizują przypisane im we wniosku o dofinansowanie przedsięwzięcia oraz rozliczają je, każdy z nich pozostanie właścicielem infrastruktury wytworzonej w ramach zrealizowanych zadań.
- Przebudowywany budynek przy ulicy ..., który będzie wykorzystywany na potrzeby Punktu Informacji Turystycznej, zostanie oddany w najem ... Ośrodkowi Kultury. Pozostałe mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie przekazywane innemu podmiotowi, jego właścicielem pozostanie Lider/Partner, któremu przypisane było dane zadanie.
- Budynek z przy ulicy ... zostanie przekazany do użytkowania na podstawie umowy najmu. Na czynsz wynikający z umowy najmu zawartej pomiędzy Gminą Miasto ... a ... Ośrodkiem Kultury będzie wystawiana faktura.
- Partnerzy współfinansują koszty prowadzenia Biura Projektu. Zgodnie z zapisami ww. Porozumienia Lider Projektu prefinansuje koszty pracy oraz pozostałe koszty związane z funkcjonowaniem Biura Projektu, które następnie mogą być refundowane w jeden z następujących sposobów: a) ze środków pozyskanych od Partnerów porozumienia, b) ze środków przewidzianych na ten cel w Projekcie (zgodnie z UoD). Faktycznie Lider projektu obciąża Parterów kwartalnie, na podstawie not księgowych, kosztami zatrudnienia Koordynatora Projektu i Specjalisty ds. obsługi Projektu, którzy zatrudnieni są w powołanym Biurze Projektu. Poniesione przez Partnerów porozumienia wydatki, o których mowa powyżej, po podpisaniu UoD mogą podlegać refundacji jako koszty kwalifikowalne przedmiotowego przedsięwzięcia. Do kompetencji Biura Projektu należą prace powierzone przez powołany na potrzeby projektu Komitet Sterujący, w szczególności: 1) opracowanie w terminie 30 dni od daty powołania Biura, Regulaminu szczegółowych zasad współpracy w zakresie terminowej realizacji oraz rozliczenia Projektu; 2) opracowanie w terminie 30 dni od daty powołania Biura Zasad finansowania Biura Projektu; 3) opracowanie projektu zmian w zakresie rzeczowym i harmonogramie Projektu; 4) organizowanie posiedzeń Komitetu Sterującego; 5) identyfikacja ryzyka oraz opracowanie projektu planu naprawczego w przypadku zagrożenia wykonania Projektu; 6) przygotowanie dokumentów na posiedzenia Komitetu Sterującego; 7) obsługa techniczno-administracyjna Projektu i Komitetu Sterującego. 8) wsparcie merytoryczne i organizacyjne realizacji Projektu, 9) prowadzenie procesu monitoringu oraz ewaluacji wdrażania zadań Projektu, 10) koordynowanie prac i monitorowanie stanu przygotowania Projektu do realizacji w tym w szczególności, opracowanie Fiszki i WoD, 11) sporządzanie i przekazywanie do IZ RPO W... oraz IP ZIT sprawozdań w przewidzianych do tego terminach w odniesieniu do powierzonych zadań, 12) przygotowanie WoP oraz innych dokumentów umożliwiających rozliczanie środków pochodzących z UE, 13) bieżąca współpraca z przedstawicielami poszczególnych Partnerów, 14) bieżąca współpraca z Biurem ZIT, w tym informowanie o wykrytych nieprawidłowościach oraz trudnościach w realizacji powierzonych zadań, w szczególności o zagrożeniach przy ich wykonywaniu. Dodatkowo Partnerzy zostali obciążeni notami księgowymi za koszty opracowania studium wykonalności.
- W związku z tym, że Lider/Partnerzy realizują przypisane im zadania we własnym zakresie i na własną rzecz, nie będą przekazywali Liderowi środków finansowych na poczet wkładu własnego. Partnerzy współfinansują koszty prowadzenia Biura Projektu. Refundacja kosztów poniesionych przez Lidera na funkcjonowanie biura projektu odbywa się w oparciu o noty księgowe wystawiane przez Lidera poszczególnym Partnerom. Zgodnie z zapisami ww. Porozumienia Lider Projektu prefinansuje koszty pracy oraz pozostałe koszty związane z funkcjonowaniem Biura Projektu, które następnie mogą być refundowane w jeden z następujących sposobów: a) ze środków pozyskanych od Partnerów porozumienia, b) ze środków przewidzianych na ten cel w Projekcie (zgodnie z UoD). Faktycznie Lider projektu obciąża Parterów kwartalnie, na podstawie not księgowych, kosztami zatrudnienia osób do obsługi Projektu, którzy zatrudnieni w jednostce Lidera i wykonują zadania Biura Projektu. Poniesione przez Partnerów porozumienia wydatki, o których mowa powyżej, po podpisaniu UoD mogą podlegać refundacji jako koszty kwalifikowalne przedmiotowego przedsięwzięcia. Do kompetencji Biura Projektu należą prace powierzone przez powołany na potrzeby projektu Komitet Sterujący, w szczególności: 1) opracowanie w terminie 30 dni od daty powołania Biura, Regulaminu szczegółowych zasad współpracy w zakresie terminowej realizacji oraz rozliczenia Projektu; 2) opracowanie w terminie 30 dni od daty powołania Biura Zasad finansowania Biura Projektu; 3) opracowanie projektu zmian w zakresie rzeczowym i harmonogramie Projektu; 4) organizowanie posiedzeń Komitetu Sterującego; 5) identyfikacja ryzyka oraz opracowanie projektu planu naprawczego w przypadku zagrożenia wykonania Projektu; 6) przygotowanie dokumentów na posiedzenia Komitetu Sterującego; 7) obsługa techniczno-administracyjna Projektu i Komitetu Sterującego. 8) wsparcie merytoryczne i organizacyjne realizacji Projektu, 9) prowadzenie procesu monitoringu oraz ewaluacji wdrażania zadań Projektu, 10) koordynowanie prac i monitorowanie stanu przygotowania Projektu do realizacji w tym w szczególności, opracowanie Fiszki i WoD, 11) sporządzanie i przekazywanie do IZ RPO W... oraz IP ZIT sprawozdań w przewidzianych do tego terminach w odniesieniu do powierzonych zadań, 12) przygotowanie WoP oraz innych dokumentów umożliwiających rozliczanie środków pochodzących z UE, 13) bieżąca współpraca z przedstawicielami poszczególnych Partnerów. 14) bieżąca współpraca z Biurem ZIT, w tym informowanie o wykrytych nieprawidłowościach oraz trudnościach w realizacji powierzonych zadań, w szczególności o zagrożeniach przy ich wykonywaniu. Dodatkowo Partnerzy zostali obciążeni notami księgowymi za koszty opracowania studium wykonalności.
- W związku z tym, że Lider/Partnerzy realizują przypisane im zadania we własnym zakresie i na własną rzecz, nie będą przekazywali Liderowi środków finansowych na poczet wkładu własnego. Partnerzy nie będą przekazywali wkładu własnego do poszczególnych zadań realizowanych w projekcie na rzecz Lidera, wydatki będą ponoszone przez poszczególnych Partnerów. W zakresie zarządzania projektem Lider prowadzi Biuro Projektu a Partnerzy uczestniczą w kosztach funkcjonowania biura.
- Dofinansowanie będzie przekazywane przez Instytucję Zarządzającą bezpośrednio na konto Lidera/Partnerów. Lider nie będzie pośredniczył w dystrybucji środków stanowiących dofinansowanie Partnerów.
- Lider nie będzie pośredniczył w dystrybucji środków stanowiących dofinansowanie Partnerów.
- Umowa najmu zostanie zawarta na czas nieoznaczony z możliwością jej wcześniejszego rozwiązania za wypowiedzeniem w przypadkach określonych w umowie.
- Miesięczny czynsz będzie kształtował się w granicach 40-50 zł za metr kwadratowy powierzchni użytkowej, przy czym jego wysokość może ulec zmianie w zależności od poziomu inflacji. Kwota miesięcznego czynszu będzie kwotą znaczącą dla Gminy.
- Na obecnym etapie inwestycji Miasto opracowało dokumentację techniczną, według której szacowany koszt przebudowy budynku przy ul. ... będzie wynosił 500.000 zł (wartość brutto). Wysokość wkładu własnego Gminy w przebudowę budynku wyniesie 156 385,18 zł, natomiast wysokość dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, przypadająca na przedmiotowy budynek wyniesie: 343 614,82 zł.
- Jest to pytanie nieprecyzyjne, ponieważ nie wskazano w nim, czy chodzi o relację poniesionych wydatków do wysokości miesięcznego czynszu, czy do rocznych opłat czynszowych, czy może o odniesienie do wysokości czynszu należnego za cały okres najmu. Szacujemy, że dochody z najmu w przyszłości pokryją wartość poniesionych wydatków, czyli wartość udziału wyniesie 100%.
- Ustalając wysokość czynszu Gmina uwzględni przeciętną wysokości czynszów stosowaną w mieście ... przy najmie nieruchomości tego samego rodzaju i w tym samym czasie.
- Zadane w tej części wezwania pytanie jest niezrozumiała ponieważ brzmi: czy wysokość najmu umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych na przedmiotowy budynek? Wnioskodawca sądzi, że chodzi w nim o to, czy dochody z najmu pokryją poniesione nakłady inwestycyjne? Na postawione przez Wnioskodawcę pytanie odpowiadamy, że w przyszłości uzyskany czynsz z wynajmu pokryje prawdopodobnie wartość poniesionych nakładów inwestycyjnych.
- Wezwanie w zakresie pytania brzmiącego w sposób następujący Czy wysokość najmu będzie skalkulowana w uwzględnieniem realiów rynkowych? jest bezzasadne i nie stanowi braku formalnego. Jest to kolejne pytanie nieprecyzyjne i prawdopodobnie chodzi w nim o wysokość czynszu z tytułu najmu. Fakt ten został opisany we wniosku o interpretację z dnia 1 marca 2018 r. W opisie zdarzenia przyszłego jednoznacznie stwierdzono: Czynsz najmu zostanie ustalony na zasadach rynkowych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Miastu będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na okoliczność poniesienia kosztów związanych z realizacją zadań będących przedmiotem Projektu o nazwie ...?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie dwa warunki: odliczenia dokonuje podatnik oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a więc spełnia podstawowy warunek umożliwiający prawo do odliczenia. Analizując drugi ze wskazanych wyżej warunków prawa do odliczenia należy stwierdzić, że prawo to jest uwarunkowane od zaistnienia związku zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności oraz treść powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że zakupione towary i usługi związane z realizacją zadań Projektu w zakresie: - modernizacji Parku Miejskiego, - budowy ścieżki ekologicznej wraz z wykonaniem elementów małej infrastruktury turystycznej nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Powstała infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie. Realizacja Projektu w tym zakresie odbywać się będzie w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uprawniający do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadań. Tak wiec, Miastu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na okoliczności poniesienia kosztów związanych z realizacją zadania nr 1 i 2 Projektu. Z kolei w przypadku realizowanego w ramach Projektu zadania nr 3 w zakresie przebudowy budynku przy ul. w zostanie spełniona pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją tego zadania będą związane ze sprzedażą opodatkowaną - odpłatny najem. Tym samym Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na okoliczności poniesienia kosztów związanych z realizacją zadania nr 3 będącego przedmiotem Projektu.
W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż na skutek niniejszego pisma stan faktyczny sprawy (zdarzenie przyszłe) nie uległ zmianie, w związku z tym, przedstawione we wniosku o interpretację własne stanowisko w sprawie zachowuje swoją aktualność.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie prawa do pełnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z przebudową budynku w ramach realizacji projektu pn. .
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwaną dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy, generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zatem tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z przywołanych na wstępie przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.
Jednocześnie należy podkreślić, że w odniesieniu do zakupów dokonywanych w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu, Wnioskodawca w pierwszej kolejności powinien dokonać ich alokacji do konkretnych kategorii czynności. W konsekwencji, z tytułu zakupów, które można przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego związanej z tymi zakupami. Z kolei w odniesieniu do zakupów, które w całości będą służyły czynnościom niepodlegającym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia.
W przedmiotowej sprawie należy zauważyć, że Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że koszty przebudowy budynku zostaną udokumentowane odrębnymi fakturami, a przebudowany budynek będzie oddany w najem. Wnioskodawca jest w stanie dokonać bezpośredniej alokacji kwoty podatku naliczonego związanej z przebudowanym budynkiem do sprzedaży opodatkowanej (najem) .
Wobec powyższego, mając na uwadze obowiązujące w tym zakresie przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków związanych z przebudową budynku w ramach realizacji projektu pn. .
Prawo do odliczenia będzie przysługiwało, o ile nie będą występowały wyłączenia zawarte w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy prawa do pełnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z przebudową budynku w ramach realizacji projektu pn. . Natomiast w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z modernizacją parku miejskiego i budową ścieżki ekologicznej w ramach projektu pn. , zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Należy zaznaczyć, że interpretację wydano na podstawie przedstawionego we wniosku opisu okoliczności sprawy, w szczególności w interpretacji przyjęto wyjaśnienia Wnioskodawcy co do elementów mających służyć do ustalenia czynszu z tytułu najmu, zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie ustalone, że wysokość czynszu odbiega od realiów rynkowych, czy też uniemożliwia zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych i skalkulowana jest na zbyt niskim poziomie lub tez, że inwestycja nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, (a np. do realizacji zadań własnych gminy), interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.
Należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej