W rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usłu... - Interpretacja - PP/0090/1/24/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.08.2005, sygn. PP/0090/1/24/05, Urząd Skarbowy w Legnicy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 z późn. zm.) wskazano przypadki, warunki i tryb korzystania ze zwrotu podatku naliczonego nabywcom towarów i usług, finansowanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Stosownie do przepisów § 27 ww. rozporządzenia :
1) Zwrot podatku następuje na wniosek podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku oraz z uwzględnieniem warunków określonych w art. 99 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z 2004 r. z późn. zm.)
2) Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera co najmniej dane dotyczące:
- wartości nabytych towarów i usług lub importu towarów, których dotyczy zwrot podatku,
- kwoty podatku, o której zwrot ubiega się podatnik.
3) Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
- kopię dokumentu stwierdzającego przekazanie na rachunek bankowy podatnika środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4,
- dowód dokonania zapłaty ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
4) Przepisy ust. 1-3 mają odpowiednio zastosowanie do zwrotów wymienionych w § 26,z tym że:
- wniosek powinien zawierać również wyliczenie kwot wnioskowanych zwrotu podatku wraz z zestawieniem danych odnoszących się do poszczególnych sprzedawców oraz wystawionych przez nich faktur lub dokumentów celnych, o których mowa w § 26 ust. 5, niezbędnych do określenia prawidłowej kwoty zwrotu podatku,
- do wniosku powinno być również dołączone zaświadczenie o zarejestrowaniu przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej umowy przewidującej finansowanie w części zakupów ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o którym mowa w § 6 ust. 3 i 4, wraz z określeniem wynikającego z podpisanej umowy udziału tego finansowania.
5) Podatnik dołącza wniosek, o którym mowa w ust. 1, do deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług.
Zgodnie z przepisem § 23 ust. 1 przedmiotowego rozporządzenia zwrot podatku naliczonego przysługuje zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4.
Powyższy przepis odwołuje się również do określenia bezzwrotnej pomocy zagranicznej zawartego w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia. W związku z czym prawo do zwrotu naliczonego podatku przysługuje zarejestrowanym podatnikom dokonującym nabycia towarów i usług ze środków wymienionych w tych przepisach przyznanych na podstawie umów lub określonych w zawartych kontraktach. Cytowany przepis dotyczy podmiotów o których mowa w § 23 rozporządzenia, a mianowicie jest mowa w nim o zarejestrowanych podatnikach.
Podkreślić należy, że za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się - zgodnie z
§ 6 ust. 3 ww. rozporządzenia - bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:
1) Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004 r. Na finansowanie programów, realizowanych przez jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej,
2) kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcysyjnego Instrumentu Polityki Rolnej (ISPA).
Za środki finansowe z bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także - w myśl § 6 ust. 4 rozporządzenia - bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie :
1) umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
2) jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy - z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacenia podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Przy czym Minister Finansów w stosunku do poszczególnych źródeł finansowania ustalił pewne ograniczenia dotyczące terminów zawarcia umów lub kontraktów. I tak w przypadku środków, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej prawo do zastosowania obniżonej stawki dotyczy jedynie umów zawartych przed 1 maja 2004 r. Również w przypadku kontraktów zawartych w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Rolnej Rolnej (ISPA) prawo ubiegania się o zwrot podatku naliczonego dotyczy kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.
W stosunku do pozostałych źródeł finansowania, które wskazano w cytowanych wyżej przepisach § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia, termin zawarcia umów - przed czy po 1 maja 2004 r. - nie ma wpływu na zastosowanie przedmiotowej preferencji.
Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż otrzymaną dotację należy zaliczyć do źródeł finansowania wskazanych w § 6 ust. 4 pkt 2 ww. rozporządzenia jako bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej.
Aby możliwy był zwrot podatku zawartego w zakupach pokrytych z dotacji Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży, która została przyznana ze środków Polsko - Amerykańskiej Fundacji Wolności w ramach wspólnie prowadzonego programu \"\" Równać Szanse -2004\"\", podatnicy winni spełniać kolejne warunki zawarte w § 25 ust. 1 rozporządzenia :
1) złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej,
2) prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy;
3) w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów i usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, zaś w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług.
4) posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4,
5) posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków, o których mowa w § 6 ust. 4 pkt 2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 6 ust. 3 i 4 pkt 1, przedstawiają takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.
Podsumowując należy wskazać na fakt, iż przy stanie faktycznym przedstawionym przez zapytującego brak jest możliwości otrzymania zwrotu w oparciu o § 27 rozporządzenia, albowiem Urząd Gminy nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie dokonał zgłoszenia rejestracyjnego dla podatku od towarów i usług. W tej sytuacji nie przysługuje zwrot podatku z tytułu zakupów towarów i usług ze środków dotacji.
Urząd Gminy ten nie spełnia jednego z warunków umożliwiających zwrot podatku, dotyczący rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług.
Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa, że Urząd Gminy nie podlega rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług, ponieważ podmiot ten pozbawiony jest zdolności do czynności prawnych, wykonuje jedynie zadania w zakresie obsługi Gminy. Należy podkreślić że beneficjentem usługi, tak faktycznym jak i prawnym może być tylko gmina.
W tym stanie rzeczy stanowisko podatnika, iż przysługuje mu zwrot podatku jest nieprawidłowe, ze względu na nie spełnienie ww. wymogu rejestracyjnego dla potrzeb podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Jak stanowi art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenie na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu O/Z Legnica w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy w Legnicy