Temat interpretacji
W ocenie tutejszego organu stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Zgodnie z ustawą o VAT z dnia 8 stycznia 1993r., opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegały czynności wymienione w art. 2 tej ustawy.
W rozumieniu art. 4 pkt 1 "starej" ustawy o VAT, grunt nie był uznawany za towar, podobnie jak w rozumieniu art. 4 pkt 2 tej ustawy przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nie stanowiło usługi.
W związku z powyższym w odniesieniu do przekształcenia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej w prawo własności, przepisy ustawy o VAT z dnia 8 stycznia 1993r. nie miały zastosowania.
Dokonując oceny czynności przekształcenia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej w prawo własności w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), należy zwrócić uwagę na treść art. 15 ust. 6 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W przedstawionym stanie faktycznym, czynność przekształcenia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej w prawo własności wynika z decyzji administracyjnej wydanej w tym zakresie przez upoważniony organ, tj. Przewodniczącego Zarządu Miasta i Gminy.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w odniesieniu do wnoszonych po dniu 1 maja 2004r. opłat za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nie mają zastosowania przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z pózn. zm.).