Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14 § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r Nr 8, poz. 60) w odpowiedzi na wniosek Strony z dnia 21.02.2005 r. (doręczony w dniu 25.02.2005 r.) z zakresu podatku od towarów i usług
potwierdzastanowisko przedstawione w zapytaniu
UZASADNIENIE
Spółka swoim kontrahentom i klientom nieodpłatnie przekazuje katalogi, ulotki zawierające ofertę produktów i towarów. Ulotki te są również rozprowadzane w gazetach. Zawierają one treści reklamowe przez co stanowią zachętę dla kontrahenta, by korzystał z oferty, a więc przekazanie ich ma bezpośredni związek z prowadzoną przez Podatnika działalnością. Wydatki które poniesiono na zakup powyższych materiałów promocyjnych są związane z zakupem projektu, wykonaniem zdjęć, drukiem. W przypadku tych zakupów Spółka korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego i opodatkowuje przekazanie tych towarów na cele reprezentacji i reklamy. Podatnik wnioskuje o potwierdzenie słuszności powyższego postępowania.
Tutejszy Urząd potwierdza zgodność powyższego postępowania z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Nieodpłatne wydawanie materiałów reklamowych należy ocenić w kategorii czynności wykonywanych dla celów reklamy prowadzonego przedsiębiorstwa. Przepisy ww. ustawy nie posługują się pojęciem "reprezentacji i reklamy", zwrócić należy jednak uwagę, iż odnoszą się do przekazywania przez podatnika prezentów. Z kolei takie przekazywanie prezentów w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa (tak należy ocenić nieodpłatnie przekazywane materiały reklamowe) nie może być oceniane inaczej jak działania związane z reklamą i reprezentacją przedsiębiorstwa. Z art. 7 ust. 3 ww. ustawy wynika, iż przekazanie przez podatnika prezentów o małej wartości na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem - nie jest traktowane jak dostawa towaru. W świetle więc powyższego - przekazanie na ten cel każdego innego prezentu, nie będącego prezentem o małej wartości (a sytuacja taka wystąpi także wówczas, gdy podatnik nie będzie prowadził stosownej ewidencji w tym zakresie), taką dostawę już stanowi i zgodnie z art. 7 ust. 2 podlega opodatkowaniu, ale tylko wówczas, gdy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.
Reasumując: nieodpłatnie przekazywane klientom towary, jeżeli nie będą spełniały kryterium prezentów o małej wartości należy rozpatrywać w kategorii odpłatnej dostawy, podlegającej opodatkowaniu - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo odliczenia podatku z tytułu nabycia tego towaru. Ponieważ jak wynika z treści zapytania Wnioskodawca korzysta z prawa odliczenia podatku przy nabyciu ww. towarów i usług, związanych z nieodpłatnie przekazywanymi folderami reklamowymi, czynności te podlegają opodatkowaniu. Podstawę opodatkowania stanowi cena nabycia towarów (netto) - wg regulacji art. 29, ust. 10 ustawy.
W świetle powyższych ustaleń Naczelnik tutejszego Urzędu potwierdza stanowisko Podatnika orzekając jak w sentencji postanowienia.
Nadmienia się, że interpretacja niniejsza jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie Stronie służy zażalenie do organu wyższego stopnia - Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, ul. Wadowicka 10, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu - w terminie 7 dni, licząc od dnia doręczenia postanowienia - zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236, § 2 i 239 ustawy Ordynacja podatkowa.