Pismem z dnia 3 września 2004 r. Ldz. Fn 3131/37/2004, uzupełnionym pismem z dnia 15 września 2004r., Podatnik zwrócił się do organu podatkowego w sp... - Interpretacja - PP/443-74/BO/04

Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 04.10.2004, sygn. PP/443-74/BO/04, Urząd Skarbowy w Nysie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pismem z dnia 3 września 2004 r. Ldz. Fn 3131/37/2004, uzupełnionym pismem z dnia 15 września 2004r., Podatnik zwrócił się do organu podatkowego w sprawie interpretacji przepisów w zakresie podatku od towarów i usług.

Stan faktyczny:
Przedmiotem przebudowy jest droga gminna przebiegająca przez teren o zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej i stanowi dojazd do osiedla domków jednorodzinnych. Gmina wyjaśnia, iż droga ta jest ważnym elementem komunikacyjnym obsługującym głównie istniejącą i projektowaną zabudowę mieszkaniową w tej części wsi.
Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy w przypadku przebudowy dróg gminnych, które stanowią dojazd do osiedla domów jednorodzinnych i przebiegają przez teren o zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej można zastosować stawkę w wysokości 7 % wraz z przebudową infrastruktury drogowej, tj. linii oświetlenia ulicznego na linię kablową tej drogi i budowę przykanalików do istniejącego kolektora deszczowego ?.

Stanowisko podatnika:
Podatnik stoi na stanowisku , iż art. 146 ustawy o VAT przewiduje możliwość zastosowania stawki 7 % przy przebudowie drogi stanowiącej dojazd do osiedla domków jednorodzinnych i przebiegającej przez teren o zabudowie mieszkaniowej.

Po przeanalizowaniu treści zapytania, przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie informuje:

Zgodnie z art.146 ust.1 pkt 2 lit.a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U Nr 54, poz.535) do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Jednocześnie ustawodawca przepisem art.146 ust.2 określił, iż przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Natomiast w myśl art. 146 ust.3 cyt. ustawy o VAT, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się:

  • 1). sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych;
  • 2). urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia dojazdy, zieleń i małą architekturę;
  • 3). urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

W świetle powyższego tylko inwestycje w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT przy zastosowaniu stawki 7%. Tym samym usługi budowlane związane z remontami i budową dróg gminnych od 1 maja 2004r., podlegają opodatkowaniu podstawową stawką w wysokości 22 %. Drogi gminne bowiem nie stanowią infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Przyporządkowanie robót budowlanych bądź remontowych dotyczących dróg gminnych, o których mowa w art.2 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U Nr 71 z 2000r., poz. 838 ze zm.) do kategorii robót budowlano-montażowych związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, mająca na celu umożliwienie stosowania obniżonej stawki VAT , jest w świetle powołanych przepisów nieprawidłowe. Drogi gminne nie powstają i nie istnieją w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego rozumianych w kontekście nadmienionego art. 146 ust.3 cyt. ustawy o VAT (mogą przebiegać przez obszar zabudowany ), lecz są elementem szeroko rozumianego układu komunikacyjnego na obszarze gminy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem przebudowy jest infrastruktura drogowa, tj. linia oświetlenia ulicznego na linię kablową tej drogi i budowa przykanalików do istniejącego kolektora deszczowego, która w świetle powołanych przepisów nie stanowi infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, a zatem podlega opodatkowaniu stawka podatku VAT w wysokości 22 % , zgodnie z art. 41 ust.1 cyt. ustawy o VAT.
Gdyby natomiast budowa przykanalików do kolektora deszczowego zaliczana była do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu wówczas ich budowa opodatkowana byłaby stawką preferencyjną w wysokości 7 % - zgodnie z art. 146 ust.1 pkt.2 lit. a w związku z art. 146 ust.2 i ust.3 pkt.3 cyt. ustawy o VAT.

Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego.

Urząd Skarbowy w Nysie