Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z przeprowadzeniem warsztatów folklorystycznych. - Interpretacja - IBPP3/443-929/12/KG

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.09.2012, sygn. IBPP3/443-929/12/KG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z przeprowadzeniem warsztatów folklorystycznych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2012r. (data złożenia 31 sierpnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 września 2012r. (data złożenia 26 września 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2012r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą . Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 września 2012r. (data złożenia 26 września 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT. W okresie od października 2011r. do czerwca 2012r. Wnioskodawca zrealizował operację dofinansowaną z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w zakresie Działania 413 Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju Małe Projekty.

Przedmiotem operacji było przeprowadzenie warsztatów folklorystycznych. Wnioskodawca z tytułu realizowanej operacji nie generował przychodu.

W ramach operacji Wnioskodawca zakupił opodatkowane towary i usługi. Wniosek o dofinansowanie operacji został złożony jako osoba fizyczna (zgodnie z przepisami PROW). Faktury za zakupione towary i usługi nie mgły być wciągnięte w koszt działalności z uwagi, iż były wystawione na osobę fizyczną. Realizacja operacji nie była związana z prowadzoną działalnością, wszelkie opłaty były dokonywane z konta prywatnego, Wnioskodawca jako osoba fizyczna nie jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W ramach wniosku o dofinansowanie zakupiono:

  • materiały promocyjne (ulotki, plakaty, broszury instruktażowe),
  • materiały do przeprowadzenia warsztatów (nożyczki, bibuły, kleje itp.),
  • usługa księgowa biuro rachunkowe.

Wnioskodawca zrealizował projekt pod nazwą , który przeprowadzony został na terenie Skansenu ... (czerwiec 2012r.) w formie warsztatów folklorystycznych, których tematem była sztuka bibułkarska oraz promocja lokalnych towarów ludowych.

Przez trzy dni, uczestnicy warsztatów mogli nieodpłatnie korzystać z możliwości nauczenia się oryginalnej, lecz zanikającej sztuki wytwarzania kwiatów i innych ozdób z papieru. Projekt skierowany był w pierwszej kolejności do osób bezrobotnych, emerytów i młodzieży szkolnej. Ponadto mogli w nim brać udział nauczyciele, prowadzący w swoim środowiskach kółka zainteresowań, lekcje plastyki czy świetlice szkolne.

Wszystkie towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu nie były i nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji jako osoba fizyczna...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Operacja nie jest zarejestrowana w ramach prowadzonej działalności, dlatego nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. operacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt pod nazwą .

Projekt skierowany był w pierwszej kolejności do osób bezrobotnych, emerytów i młodzieży szkolnej. Ponadto mogli w nim brać udział nauczyciele, prowadzący w swoim środowiskach kółka zainteresowań, lekcje plastyki czy świetlice szkolne. Uczestnicy warsztatów mogli nieodpłatnie korzystać z możliwości nauczenia się oryginalnej, lecz zanikającej sztuki wytwarzania kwiatów i innych ozdób z papieru. Wszystkie towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu nie były i nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak jednoznacznie wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu nie były i nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą .

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu pozostają bez związku z czynnościami opodatkowanymi (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach