Temat interpretacji
Czy w myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od usług związanych z remontem elewacji i wymianą docieplenia wraz z demontażem i utylizacją azbestu budynków mieszkalnych wielorodzinnych w ramach projektu współfinansowanego z EFRR w ramach RPO 2007-2013 na podstawie umowy ...?
Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 stycznia 2012r. (data wpływu 13 stycznia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2012r. znak L.dz. 307/2012 r. (data wpływu 3 kwietnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od usług związanych z remontem elewacji i wymianą docieplenia wraz z demontażem i utylizacją azbestu budynków mieszkalnych wielorodzinnych w ramach projektu współfinansowanego z EFRR w ramach RPO 2007-2013 na podstawie umowy ... jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 stycznia 2012r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 3 kwietnia 2012r. znak: L.dz. 307/2012 r. (data wpływu 3 kwietnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od usług związanych z remontem elewacji i wymianą docieplenia wraz z demontażem i utylizacją azbestu budynków mieszkalnych wielorodzinnych. w ramach projektu współfinansowanego z EFRR w ramach RPO 2007-2013 na podstawie umowy ...
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług Wnioskodawca (Spółdzielnia Mieszkaniowa) jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Działalność Wnioskodawcy jako zarządcy (administratora) budynków mieszkalnych wielorodzinnych polega głównie na bieżącej eksploatacji zasobów mieszkaniowych związanych ze sprzedażą zwolnioną (art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. uptu), w swoich zasobach Wnioskodawca posiada również lokale użytkowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy polegającą na ich wynajmie, co do której ww. zwolnienie Wnioskodawcy nie przysługuje i jest to działalność opodatkowana. Od nabywanych usług i towarów Wnioskodawca odlicza podatek VAT zgodnie z przepisami art. 86 ust. 1 uptu w powiązaniu z art. 90 ust. 1 uptu w stosunku do nabyć co do których wprost nie można wyodrębnić całości lub części wskazanych kwot podatku naliczonego.
W 2011 roku Wnioskodawca wykonał remont elewacji z wymianą docieplenia wraz z demontażem i utylizacją azbestu budynków mieszkalnych wielorodzinnych w ramach projektu współfinansowanego z EFRR w ramach RPO 2007-2012 na podstawie umowy .... Budynki mieszkalne wielorodzinne to budynki w których znajdują się tylko i wyłącznie lokale mieszkalne. Remont docieplenia związany jest bezpośrednio z bieżącą eksploatacją zasobów mieszkaniowych dla której Wnioskodawca stosuje sprzedaż zwolnioną i dla której nie odlicza podatku VAT naliczonego przy nabyciu usług i towarów. Remont docieplenia ww. budynków sfinansowany jest w 40% ze środków funduszu remontowego natomiast pozostałe 60% finansowane jest ze środków EFRR.
Natomiast w piśmie z dnia 3 kwietnia 2012r. znak: L. dz. 307/29012 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że odnośnie budynków wielorodzinnych jest współwłaścicielem i w całości ich zarządcą.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od usług związanych z remontem elewacji i wymianą docieplenia wraz z demontażem i utylizacją azbestu budynków mieszkalnych wielorodzinnych w ramach projektu współfinansowanego z EFRR w ramach RPO 2007-2013 na podstawie umowy ......
Stanowisko Wnioskodawcy:
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług Wnioskodawca twierdzi, że nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od usług związanych z remontem elewacji i wymianą docieplenia wraz z demontażem i utylizacją azbestu budynków mieszkalnych wielorodzinnych w ramach projektu współfinansowanego z EFRR w ramach RPO 2007-2013 na podstawie umowy ... Niniejszy remont związany jest bezpośrednio z bieżącą eksploatacją zasobów mieszkaniowych dla której Wnioskodawca stosuje sprzedaż zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług, dlatego brak jest podstaw do odliczenia podatku VAT naliczonego od nabywanych usług związanych z realizacją opisanego przedsięwzięcia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy również wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Art. 88 ustawy o VAT stanowi katalog sytuacji, których zaistnienie wyklucza możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług.
Zatem w celu stwierdzenia czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury niezbędne jest nie tylko ustalenie do wykonywania jakich czynności będą wykorzystywane towary i usługi udokumentowane tą fakturą, ale również stwierdzenie, czy nie występują przesłanki negatywne wskazane w art. 88 ustawy o VAT.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.
I tak stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 11 tej ustawy, zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Działalność Wnioskodawcy jako zarządcy (administratora) budynków mieszkalnych wielorodzinnych polega głównie na bieżącej eksploatacji zasobów mieszkaniowych związanych ze sprzedażą zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca posiada również lokale użytkowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy polegającą na ich wynajmie, co do której ww. zwolnienie Wnioskodawcy nie przysługuje i jest to działalność opodatkowana.
W 2011 roku Wnioskodawca wykonał remont elewacji z wymianą docieplenia wraz z demontażem i utylizacją azbestu, wskazanych we wniosku, budynków mieszkalnych wielorodzinnych w ramach projektu współfinansowanego z EFRR w ramach RPO 2007-2012 na podstawie umowy ....
Ww. budynki mieszkalne wielorodzinne to budynki w których znajdują się tylko i wyłącznie lokale mieszkalne. Remont docieplenia związany jest bezpośrednio z bieżącą eksploatacją zasobów mieszkaniowych dla której Wnioskodawca stosuje sprzedaż zwolnioną i dla której nie odlicza podatku VAT naliczonego przy nabyciu usług i towarów. Remont docieplenia ww. budynków sfinansowany jest w 40% ze środków funduszu remontowego natomiast pozostałe 60% finansowane jest ze środków EFRR.
Wnioskodawca jest współwłaścicielem przedmiotowych budynków i w całości ich zarządcą.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego od usług związanych z remontem elewacji i wymianą docieplenia wraz z demontażem i utylizacją azbestu ww. budynków mieszkalnych.
Odnosząc się do powyższej kwestii należy wskazać, iż jak wykazano wyżej rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Jak wynika z opisu sprawy w przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż opisane we wniosku usługi, związane z remontem elewacji i wymianą docieplenia wraz z demontażem i utylizacją azbestu, ww. budynków nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu usług związanych z remontem elewacji i wymianą docieplenia wraz z demontażem i utylizacją azbestu budynków mieszkalnych, o których mowa w zapytaniu.
W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Należy zauważyć, iż tut. organ nie dokonywał oceny prawidłowości zastosowania przez Wnioskodawcę zwolnienia w związku z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach