Temat interpretacji
Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. w ramach działania 3.6 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, lecz są wykorzystywane do świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2011 r. (data wpływu 9 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pt. w ramach działania 3.6 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 listopada 2011r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pt. w ramach działania 3.6 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.
W związku z ubieganiem się o przyznanie dotacji unijnej z działania 3.6 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Wnioskodawca jako podmiot leczniczy prowadzący przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego - NZOZ - będzie realizował projekt inwestycyjny pt.: . Projekt polega na zakupie sprzętu medycznego, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz wprowadzeniu do oferty NZOZ- nowych usług medycznych świadczonych w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Zakupy sprzętu będą dokonywane przez Wnioskodawcę (organ założycielski NZOZ ) na rzecz Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej i będą stanowiły majątek tego zakładu. Kupowane więc będą dla wydzielonego podmiotu zwolnionego ustawowo z VAT.
Wszystkie zakupione środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne będą wykorzystywane wyłącznie dla celów działalności Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca prowadzący przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego - Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej (ustawowo zwolniony z VAT), w którym jako jednostce wydzielonej realizowane będą inwestycje objęte wskazanym wnioskiem, ma możliwość prawną odzyskania podatku VAT związanego z przedmiotowym projektem, wykazanego jako koszt kwalifikowalny...
Zdaniem Wnioskodawcy, od chwili utworzenia przez Zainteresowanego Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej działa on jako podmiot zwolniony z VAT i wszelkie zakupy środków trwałych oraz ponoszone przez NZOZ koszty księgowane są w kwotach brutto, gdyż przy działalności ustawowo zwolnionej z VAT nie odlicza się podatku VAT od dokonywanych zakupów.
W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż pomimo, że jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części od zakupu sprzętu medycznego, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zakupionych na rzecz NZOZ-u - ponieważ aparatura i sprzęt medyczny będą w całości wykorzystane do świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT.
Powyższe stanowisko Wnioskodawca opiera na treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.
W związku z powyższym skoro towary zakupione w ramach dotacji unijnej będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, a tym samym nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów związanych z realizacją tego projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym prowadzącym przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego - NZOZ Zainteresowany ubiega się o przyznanie dotacji unijnej z działania 3.6 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 i będzie realizował projekt inwestycyjny pt.: Projekt polega na zakupie sprzętu medycznego, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz wprowadzeniu do oferty NZOZ-u nowych usług medycznych świadczonych w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Zakupy sprzętu będą dokonywane przez Wnioskodawcę (organ założycielski NZOZ ) na rzecz Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej i będą stanowiły majątek tego zakładu. Kupowane więc będą dla wydzielonego podmiotu zwolnionego ustawowo z VAT. Aparatura i sprzęt medyczny będą w całości wykorzystane do świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT. Wszystkie zakupione środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne będą wykorzystywane wyłącznie dla celów działalności Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ... Wnioskodawca wskazał, iż od chwili utworzenia przez Zainteresowanego Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej działa on jako podmiot zwolniony z VAT.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca towary zakupione w ramach dotacji unijnej będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, a tym samym nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie z tego tytułu przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. w ramach działania 3.6 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, lecz są wykorzystywane do świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług.
W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi