W odpowiedzi na zapytanie z dnia 23.09.2004 r. (wpływ do tutejszego Urzędu 29.09.2004 r.), uzupełnione w dniu 14.10.2004 r., Naczelnik Urzędu Skarbow... - Interpretacja - PE- 433/7/2004

shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 29.10.2004, sygn. PE- 433/7/2004, Urząd Skarbowy w Łęcznej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na zapytanie z dnia 23.09.2004 r. (wpływ do tutejszego Urzędu 29.09.2004 r.), uzupełnione w dniu 14.10.2004 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej informuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przy czym obniżenia kwoty lub różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 ustawy (art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług).

Obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego uzależnione są zatem od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są z wykonywaniem czynności opodatkowanych i przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako podatnicy VAT czynni. Jak wynika z przedstawionych dokumentów przedmiotowa droga nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych, co jak wskazano wyżej uniemożliwia pomniejszenie podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki związane z budową drogi.

Zgodnie z § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) ustawodawca umożliwił zwrotu podatku z tytułu nabycia towarów i usług podmiotom, które przed 1 maja 2004 roku zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich SAPARD dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanch z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.

Z załączonych dokumentów wynika, że Gmina podpisła umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na realizację inwestycji - budowa drogi gminnej w dniu 14.08.2004 r. a zatem po upływie terminu wskazanego w powyższym przepisie.

Wobec powyższych ustaleń tutejszy organ podatkowy zgadza się ze stanowiskiem Gminy, że podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki na budowę drogi nie może obniżać kwoty podatku należnego oraz nie może być zwrócony na podstawie § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Urząd Skarbowy w Łęcznej