Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe... - Interpretacja - PP/443-63-1-GK/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 02.08.2004, sygn. PP/443-63-1-GK/04, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, o której stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.)

Pismem z dnia 2 czerwca 2004 r. Jednostka zwróciła się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:

  • Spółka sprzedaje swoje wyroby w opakowaniach kaucjonowanych
  • na dzień 01.05.2004 r. na kartotece rozrachunków z klientami występują należności za pobrane opakowania.

Wątpliwości Spółki dotyczy konieczności stosowania § 22 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) - zwanym dalej "rozporządzeniem" - do opakowań wydanych przed dniem 1 maja 2004 r. W opinii Podatnika cytowany przepis należy stosować do opakowań wydanych po dniu 1 maja 2004 r.

Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, oraz obowiązującego stanu prawnego informuje, iż:

Stanowisko Jednostki zasługuje na częściową aprobatę. W § 22 rozdziału 4 rozporządzenia, regulującym szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania zawarto uregulowania dotyczące prawidłowego dokumentowania obrotu opakowaniami zwrotnymi. Powołany przepis stanowi, iż:

  1. Jeżeli podatnik sprzedał towar w opakowaniu zwrotnym, pobierając lub określając w umowie za to opakowanie kaucję, wartości opakowania nie uwzględnia się w treści faktury dokumentującej sprzedaż.
  2. Fakturę dokumentującą kwotę należności z tytułu niezwrócenia przez odbiorcę opakowań, o których mowa w ust. 1, wystawia się nie później niż siódmego dnia po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowań. Jeżeli w umowie nie określono daty zwrotu opakowań, fakturę wystawia się nie później niż 60. dnia od dnia wydania opakowań.

W opinii tut. organu podatkowego powyższe przepisy, jako przepisy prawa materialnego, winny być stosowane dla zdarzeń gospodarczych mających miejsce w dniu ich obowiązywania. Natomiast zgodnie z § 32 rozporządzenia, rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r. Dlatego też, cytowany § 22 ust. 2, odnoszący się bezpośrednio do ust. 1 § 22 rozporządzenia, winien mieć zastosowanie do opakowań w dacie obowiązywania rozporządzenia. Jednakże tut. organ podatkowy informuje, iż przepis ten będzie miał zastosowania do opakowań wydanych po dniu 30 kwietnia 2004 r., nie natomiast jak twierdzi Jednostka po dniu 1 maja 2004 r.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i obowiązującym na dzień jej wydania stanie prawnym.

Opolski Urząd Skarbowy