Postanowienie - Interpretacja - D-3/443/18/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.04.2005, sygn. D-3/443/18/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. nr 8 poz. 60 z 2005r.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 14.02.2005r. wpłynął Pana wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu i zastosowania prawa podatkowego.

W dniu 10.07.2003r. zawarł Pan umowę leasingu operacyjnego na samochód ciężarowy marki Citroen C-5 okres 2 lat tj. do dnia 10.07.2005r. Umowa została zarejestrowana w Pierwszym Urzędzie Skarbowym w Lublinie w dniu 21.04.2005r. Z powodu trudności finansowych, celem obniżenia kosztów stałych prowadzonej działalności gospodarczej umowa ta została rozwiązana i w dniu 22.06.2004r. została zawarta nowa umowa leasingu operacyjnego jako przedłużenie umowy na okres 3 lat tj.: do dnia 22.06.2007r. Przedmiotem leasingu według umowy jest nadal ten sam samochód ciężarowy marki Citroen C-5. Strony umowy leasingowej pozostały niezmienne jak w umowie pierwotnej. W chwili obecnej podatek VAT jest odpisywany w 50 % od faktur leasingowych oraz wliczany w całości w koszty działalności (bez odliczenia podatku naliczonego VAT) od faktur za akcesoria i obsługę serwisową pojazdu.

Zapytanie dotyczy sposobu rozliczania podatku VAT od faktur dokumentujących zakup akcesoriów i usług obsługi serwisowej przedmiotowego pojazdu.

Zajęto następujące stanowisko. Zdaniem Podatnika przysługuje mu pełne odliczenie kwoty podatku naliczonego od faktur za akcesoria i obsługę serwisową pojazdu leasingowego.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U nr 8 poz. 60 z 2005r.) stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54 poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy o VAT, towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów(...).

Z przedstawionej umowy leasingowej z dnia 22.06.2004r. wynika, że użytkuje Pan samochód marki Citroen C-5 o ładowności 622 kg oraz liczbie miejsc 5.

W przypadku samochodów o ładowności powyżej 500 kg wydatki na akcesoria i obsługę serwisową pojazdu, stanowią koszt uzyskania przychodu - o ile istnieje związek przyczynowo-skutkowy między przychodem a poniesionymi wydatkami (art. 22 ust. 1 ustawy o pdoof).

Jeżeli więc istnieje związek przyczynowo-skutkowy między przychodem a poniesionymi wydatkami na akcesoria i obsługę serwisową pojazdu, stanowią one koszt uzyskania przychodu i przysługuje Panu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur, dokumentujących poniesione wydatki.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie