Temat interpretacji
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o
której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W oparciu o ust. 2 powołanego artykułu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Czynności wykonywane przez osoby fizyczne, z których przychody są wymienione w art. 13 pkt 2-8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.), w tym również realizowane w ramach umów zlecenia i umów o dzieło objęte są zakresem przedmiotowym ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i
usług, jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Opodatkowanie tych czynności jest jednak uzależnione od tego, czy wykonujący te czynności usługodawca jest podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 tzn., czy są one wykonywane przez niego w ramach samodzielnej działalności gospodarczej. W art. 15 ust. 3 pkt 1 uregulowano, że za wykonywaną samodzielnie działalność nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1 - 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zgodnie z art. 12 ust. 4 powołanej ustawy pracownikami są osoby pozostające w stosunku służbowym, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy). Ponadto w dalszej części przepisu art. 15 tj. w ust. 3 pkt 2 wskazano, iż za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, nie uznaje się czynności wykonywanych przez osobę fizyczną na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się
przepisy dotyczące umowy zlecenia albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy.
Wykładnia regulacji art. 15 ust. 3 pkt 2 prowadzi do wniosku, że ustawodawca wyłączył z zakresu opodatkowania także umowy zlecenia czy umowy o dzieło (lub inne umowy o świadczenie usług), które zawarte są pomiędzy podmiotami pozostającymi w stosunku pracy (pracodawca - pracownik). Szczególnie wskazanie w art. 15 ust. 3 pkt 2 na wyłączenie z zakresu opodatkowania czynności wykonywanych przez osobę fizyczną na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem Cywilnym stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia, albo umowy o dzieło "jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy" przesądza o tym, że sam stosunek pracy wyłącza możliwość "samodzielnego" wykonania usług na
rzecz podmiotu, który jest zarazem pracodawcą. Zatem bez znaczenia jest fakt czy pracownik zatrudniony przez spółkę pozostaje na urlopie bezpłatnym, bowiem nadal łączy go z pracodawcą stosunek pracy.
Należy zwrócić uwagę, iż w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę z wykazaną kwotą podatku obowiązana jest, na podstawie art. 108 ust. 1 cyt. ustawy do zapłaty tego podatku. Jednocześnie, zgodnie z § 14 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku lub faktura nie dokumentuje żadnej faktycznej transakcji, faktury te nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.
Zatem biorąc powyższe pod uwagę, spółka
otrzymując fakturę VAT od podwykonawcy świadczącego usługę transportową na podstawie umowy zlecenia, będącego osobą fizyczną związaną z pracodawcą stosunkiem pracy, zgodnie z § 14 ust. 2 pkt 2 ww rozporządzenia, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z przedmiotowej faktury.