Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14.09.2005r. wpłynął Pani wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:
Podatniczka prowadzi działalność w zakresie komisu antyków, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich. Powyższa działalność gospodarcza mieści się pod symbolem PKD 52.50.Z - "sprzedaż detaliczna artykułów używanych prowadzona w sklepach". Podatniczka dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, w związku z czym uzyskany obrót ewidencjonuje za pomocą kasy fiskalnej.
Podatniczka pyta: czy w związku z ewidencjonowaniem na kasie fiskalnej sprzedaży przedmiotów przyjętych w komis przed 1 maja 2004r. (rozliczanych na starych zasadach) od całości obrotu należy wykazywać
podatek, jeśli podstawą opodatkowania jest prowizja?
Którą literkę na kasie fiskalnej przyporządkować sprzedaży przedmiotów opodatkowanych według przepisów starej ustawy VAT, literkę A, której przyporządkowana jest stawka 22 %, czy dodatkową literką powtórzyć stawkę 22 %?
Stanowisko Podatniczki:
Zdaniem Podatniczki należy ewidencjonować całą wartość sprzedaży komisowej opodatkowanej na zasadach starej ustawy VAT i całość opodatkowaną stawką 22 %, a nie tylko prowizję. Dla jasności zapisu należy tę sprzedaż opodatkowaną jeszcze według przepisów sprzed 1 maja 2004 r. przyporządkować dodatkowej literze na kasie fiskalnej ze stawką 22 %.
Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości Naczelnik Urzędu Skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:
Zgodnie z § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U nr 108, poz. 948 z późn. zm.), podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiągniętego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.
W świetle art. 120 ust. 16 ustawy VAT, podatnik, o którym mowa w ust. 4, nie może oddzielnie wykazywać na wystawionych przez siebie fakturach podatku od dostawy towarów, w przypadku gdy opodatkowaniu podlega marża.
Skoro, w myśl art. 120 ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik na fakturach dokumentujących taką sprzedaż nie może wykazywać oddzielnie kwoty podatku od dostawy towarów, jedynie wartość sprzedaży, to i na paragonach z kasy fiskalnej podatek ten nie powinien być wykazany. W związku z brakiem możliwości ewidencjonowania tego obrotu pod symbolem VAT marża, zdaniem organu podatkowego dopuszczalne jest ewidencjonowanie tej sprzedaży jako zwolnionej od podatku, jednak wyłącznie w przypadku gdy podatnik nie dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku.
Kasy rejestrujące, które decyzją Ministra Finansów zostały dopuszczone do obrotu, nie mają możliwości odrębnego zidentyfikowania sprzedaży opodatkowanej tylko marży (dla której nie wyodrębnia się kwoty VAT). W stawkach oznaczonych literowo mamy stałe pozycje: PTU A 22 %, PTU B 7 %, PTU C 0 %, PTU zw zwolnienie, natomiast pozostałe litery od D do G są wolne.
Zatem biorąc pod uwagę aktualne możliwości kas fiskalnych, należy przyporządkować kolejną wolną literę (np. PTU D) dla sprzedaży opodatkowanej od marży. Serwisant programując daną literę dla sprzedaży opodatkowanej marżą powinien odnotować w książce serwisowej, jaka litera jest przyporządkowana marży.
POUCZENIE
Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14 a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.