Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z projektem
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 sierpnia 2018 r. (data wpływu 13 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu dwóch urządzeń służących do diagnozowania chorób oczu (xxx i xxx), które będą służyły do świadczenia usług medycznych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu dwóch urządzeń służących do diagnozowania chorób oczu (xxx. i xxx), które będą służyły do świadczenia usług medycznych.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
J. S. (Wnioskodawczyni) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą Niepubliczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej (NSZOZ) Poradnia Okulistyczna J. S. i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Głównym przedmiotem działalności jest świadczenie usług medycznych sklasyfikowanych w PKD pod numerem 86.22.Z Usługi w zakresie specjalistycznej praktyki lekarskiej. Usługi te korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodu lekarza.
W Poradni Okulistycznej świadczone są również usługi opodatkowane podatkiem VAT jakie jak: wynajem pomieszczeń oraz sprzedaż towarów dla osób słabo widzących (lupy, okulary lornetowe itp.).
Wnioskodawczyni zawarła umowę o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w zakresie rozwijania działalności gospodarczej. W ramach zawartej umowy Wnioskodawczyni stara się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej kosztów kwalifikowanych, do których chce zaliczyć wartość netto oraz kwotę VAT z faktur dokumentujących zakup urządzeń.
Dofinansowanie dotyczy zakupu dwóch urządzeń służących do diagnozowania chorób oczu. Są to :
- xxx urządzenie do robienia zdjęć dna oka,
- xxx mający zastosowanie w irydotomii i kapsulotomii.
Powyższe urządzenia będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług medycznych zwolnionych z podatku VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawczyni przysługuje możliwość pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu dwóch urządzeń służących do diagnozowania chorób oczu (xxx i xxx), które będą służyły do świadczenia usług medycznych?
Stanowisko Wnioskodawczyni:
Odliczenie podatku VAT jest możliwe zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i sług (VAT) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Wyżej wymieniona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarem i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku.
Zakupione urządzenia dla których Wnioskodawczyni stara się o dofinansowanie z UE, będą służyły wyłącznie do świadczenia usług medycznych zwolnionych z podatku VAT.
W związku z powyższym Wnioskodawczyni będąca czynnym podatnikiem od towarów i usług VAT, prowadząca główną działalność opisaną w PKD pod numerem 86.22.Z udzielanie porad lekarskich, stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionego sprzętu medycznego służącego do świadczenia ww. usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane.
Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni stara się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej zakupu dwóch urządzeń służących do diagnozowania chorób oczu. Są to :
- xxx urządzenie do robienia zdjęć dna oka,
- xxx mający zastosowanie w irydotomii i kapsulotomii.
Powyższe urządzenia będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług medycznych zwolnionych z podatku VAT.
Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu ww. urządzeń.
Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy zakupy towarów i usług na potrzeby projektu mają związek wyłącznie ze świadczeniem usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy.
Zatem, Wnioskodawczyni nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem dwóch urządzeń do diagnozowania chorób oczu, o których mowa we wniosku, ponieważ nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. zakupione urządzenia nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Zatem stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.
Końcowo należy wskazać, że Organ nie dokonał oceny, czy usługi świadczone przez Wnioskodawczynię korzystają ze zwolnienia od podatku. Przedmiotową informację przyjęto jako element opisu stanu faktycznego, kwestia ta nie była przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tej części.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej