Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.). Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie w odpowiedzi na pismo z dnia 13.07.2004 r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego wyjaśnia, co następuje:
Jak wynika ze złożonego pisma, Spółka w ramach prowadzonej działalności socjalnej dokonuje zakupów towarów w całości sfinansowanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, które następnie są przekazy wane pracownikom w formie m.in. upominków świątecznych lub paczek z okazji Dnia Dziecka.
Zgodnie z zapisem art. 7 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem w szczególności przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników <...>, wszelkie inne przekazania towarów bez wynagrodzenia <...> - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub części. Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników <...> oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.
Z powyższych przepisów wynika obostrzenie, że aby uznać daną czynność za dostawę towarów lub świadczenie usług (w kwestii przekazania na przedmiotowe cele i dla wymienionych podmiotów) winien być wskazany związek z prawem do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przedstawiony związek pomiędzy podatkiem naliczonym, a należnym nie zaistnieje, jeżeli na podstawie innych przepisów wydatki na nabycie towarów nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Wprost do wyrażonej powyżej tezy odnosi się art. 88 ust.1 pkt 2 ustawy o VAT, na mocy którego obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.
W sprawie wyłączeń dot. kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych, należy posiłkować się art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w myśl którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych; kosztem uzyskania przychodów są jednak świadczenia urlopowe wypłacone zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.
Mając na uwadze powyższe (przy założeniu , że wszystkie ww. warunki zostaną spełnione i zachodzić będą wskazane okoliczności) nie będzie podlegał "odliczeniu" podatek naliczony wykazany w fakturach dokumentujących zakupy finansowane z ZFŚS, a zatem nie powstaje obowiązek wystawiania faktur wewnętrznych (brak dostawy lub świadczenia usług) na przekazanie przedmiotowych towarów na rzecz pracowników lub członków ich rodzin. Zasada powyższa będzie miała również zastosowanie dot. zakupów wczasów dla pracowników (oczywiście pod warunkiem spełnienia wskazanych powyżej warunków).