Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami), w odpowiedzi na Państwa pismo złożone w dniu 7.12.2004 r. Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje:
1. w zakresie faktury z "S" GmbH z Niemiec wystawionej za serwis dotyczący obsługi systemu informatycznego służącego do podglądu zamówień Waszego klienta.
Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 2 cyt. ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku usług i towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca. Na mocy art. 27 ust. 3 pkt 2 i ust. 4 pkt 3 cyt. ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Przepis ust. 3 stosuje się do usług prawniczych, rachunkowo - księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); przetwarzania danych i dostarczania informacji; architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; tłumaczeń. W myśl art. 29 ust. 17 i art. 106 ust. 7 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy na podstawie odrębnych przepisów wartość usługi zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę. W przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.
Z przytoczonych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usługi przetwarzania danych i dostarczania informacji (określonej w/w fakturą) wykonywanej przez kontrahenta niemieckiego z punktu widzenia prawa podatkowego, jest siedziba nabywcy usługi tj. Sandomierz, bez względu na faktyczne miejsce świadczenia tej usługi. Usługa ta stanowi import usługi, a wyłącznym podatnikiem podatku od towarów i usług jest Wasza firma. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega kwota, którą Wasza firma jest zobowiązana zapłacić, wynikająca z faktury wystawionej przez kontrahenta niemieckiego. Na okoliczność importu usługi należy sporządzić fakturę wewnętrzną, w której wykazuje się m. innymi wartość netto wykonanej usługi, stawkę i kwotę podatku oraz kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem. Faktura ta może również stanowić podstawę do odliczenia zawartego w niej podatku od towarów i usług. Faktura wewnętrzna podlega ujęciu w ewidencji prowadzonej dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług, wymaganej przepisem art. 109 ust. 3 cyt. ustawy.
2. w zakresie faktury z "T" z Finlandii wystawionej za usługę promową, której trasa przebiegała między portem w Estonii a portem w Finlandii.
W fakturze wystawionej przez kontrahenta fińskiego za przewóz promem ciągnika i naczepy, widnieje przy nazwie nabywcy usługi numer identyfikacji podatkowej VAT UE nadany Waszej firmie przez krajowy urząd skarbowy.
Zgodnie z art. 28 ust. 1 i ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3. W przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że miejscem świadczenia w/w usługi na mocy prawa podatkowego, jest terytorium Polski, gdyż Wasza firma jako nabywca usługi podała kontrahentowi fińskiemu własny numer identyfikacji podatkowej VAT UE nadany przez krajowy urząd skarbowy. Bez znaczenia jest tu fakt, że transport ciągnika i naczepy rozpoczął się w Estonii. Powyższa usługa stanowi import usługi, a zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku od towarów i usług ciąży wyłącznie na Waszej firmie. Podstawą opodatkowania jest kwota do zapłaty wynikająca z faktury wystawionej przez kontrahenta fińskiego. Z tytułu importu w/w usługi, Wasza firma zobowiązana jest do sporządzenia faktury wewnętrznej, która może również stanowić podstawę do odliczenia zawartego w niej podatku od towarów i usług. Fakturę tą ujmuje się w ewidencji wymaganej przepisem art. 109 ust. 3 cyt. ustawy.
W przypadku gdyby transport ciągnika i naczepy rozpoczynał się w Polsce, a kontrahentem - usługodawcą byłaby firma mająca siedzibę na terytorium Wspólnoty poza Polską, z w/w przepisów wynika, że nadal Wasza firma byłaby importerem tej usługi zobowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług w sposób przedstawiony wyżej, chyba, że usługodawca zarejestrowany jako krajowy podatnik VAT UE rozliczyłby należny podatek z tytułu tej usługi. W takim przypadku usługa ta podlegałaby przepisom powołanej wyżej ustawy przewidzianym dla kontrahentów będących zarejestrowanymi krajowymi podatnikami VAT UE.
3. w zakresie faktury z "N" Internationale Transporten z Holandii wystawionej za sprzedaż części do wózka widłowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 i art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W myśl art. 31 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywca jest obowiązany zapłacić.
Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że w/w nabycie części do wózka widłowego od kontrahenta holenderskiego stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, a podatnikiem podatku od towarów i usług jest Wasza firma. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega kwota do zapłaty wynikająca z faktury wystawionej przez kontrahenta holenderskiego. Na okoliczność wewnątrzwspólnotowego nabycia części do wózka widłowego, Wasza firma na mocy art. 106 ust. 7 cyt. ustawy zobowiązana jest do wystawienia faktury wewnętrznej, która może również stanowić podstawę do odliczenia zawartego w niej podatku od towarów i usług. Faktura ta podlega ujęciu w ewidencji wymaganej przepisem art. 109 ust. 3 cyt. ustawy.
4. w zakresie faktury z "N" Internationale Transporten z Holandii wystawionej za leasing naczep specjalistycznych do przewozu szkła.
W Waszym piśmie nie przedstawiono szczegółowo warunków umowy leasingowej z kontrahentem holenderskim, co determinuje kwalifikację czynności określonej w fakturze do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 cyt. ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce wówczas, gdy w wyniku dostawy towarów przez kontrahenta holenderskiego nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na rzecz Waszej firmy. Oznacza to przekazanie towarów w ramach umowy tzw. leasingu finansowego, w której przewidziano, że w następstwie normalnych zdarzeń określonych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty, prawo własności towarów (naczep specjalistycznych) zostanie przeniesione. Czynności te, w tym przypadku, podlegają opodatkowaniu jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na zasadzie szczegółowo opisanej w pkt 3 niniejszej informacji.
W przypadku natomiast, gdy w wyniku dostawy towarów nie nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w sposób opisany wyżej, czynności te /leasing/ stanowią usługi (art. 8 ust. 1 ustawy), dla których w myśl art. 27 ust. 1 cyt. ustawy, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności.Zatem miejscem opodatkowania usług leasingowych jest Holandia, chyba że w/w firma miałaby w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności, np. zakład lub oddział. Usługi leasingowe podlegają opodatkowaniu na zasadach obowiązujących w Holandii, a podatnikiem podatku od wartości dodanej jest kontrahent holenderski. Wasza firma może ubiegać się o zwrot zapłaconego w Holandii podatku od wartości dodanej w oparciu o przepisy VIII Dyrektywy Rady z dnia 6.12.1979 r. w sprawie harmonizacji prawa Państw Członkowskich odnoszącego się do podatków obrotowych - przepisy dotyczące zwrotu podatku od wartości dodanej podatnikom nie zarejestrowanym na terytorium kraju (79/1072/EEC). W omawianym przypadku, Wasza firma nie sporządza faktury wewnętrznej i nie ujmuje jej w ewidencji prowadzonej dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług.
5. w zakresie faktury wystawionej przez "E" Slovakia ze Słowacji za paliwo, które tankowane jest do waszych samochodów będących w drodze do klienta w krajach Unii i zużywających to paliwo czasie przejazdu.
Przepisy "Działu II Zakres opodatkowania" ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują, aby zakresem opodatkowania objęte było nabycie towarów (paliwa) na terytorium Wspólnoty poza terytorium kraju, a które to towary nie były wysłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu. Dotyczy to również podatku drogowego wyszczególnionego w w/w fakturze.
Oznacza to, że przedmiotowe paliwo tankowane do samochodów w krajach Unii poza Polską, ani też podatek drogowy, nie podlega opodatkowaniu na zasadach w/w ustawy.Sprzedaż w/w paliwa opodatkowana jest na zasadach obowiązujących w Słowacji, a podatnikiem podatku od wartości dodanej jest kontrahent słowacki.
Zatem, Wasza firma nie sporządza faktury wewnętrznej i nie ujmuje jej w ewidencji prowadzonej dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług. Może natomiast ubiegać się o zwrot zapłaconego w Słowacji podatku od wartości dodanej na podstawie przepisów VIII Dyrektywy Rady z dnia 6.12.1979 r.
Naczelnik tut. Urzędu zwraca uwagę, iż przy kierowaniu pytań podatnik obowiązany jest stosować się do przepisów art. 14a - d Ordynacji podatkowej.W szczególności należy pamiętać o wyczerpującym przedstawieniu stanu faktycznego oraz zaprezentowaniu własnego stanowiska w sprawie. Bezwzględnie należy także pamiętać o sformułowaniu pytania lub pytań, na które podatnik oczekuje odpowiedzi.