Ze stanu faktycznego wynika, że Podatnik dokonuje zakupu materiałów reklamowych (m.in. gazetki handlowe). W gazetkach tych zawarte są informacje o of... - Interpretacja - PP/443-31/2004

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 27.07.2004, sygn. PP/443-31/2004, Urząd Skarbowy w Śremie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Ze stanu faktycznego wynika, że Podatnik dokonuje zakupu materiałów reklamowych (m.in. gazetki handlowe). W gazetkach tych zawarte są informacje o oferowanych przez Podatnika towarach, a w szczególności ceny towarów oraz ilustracje prezentujące towary handlowe, które potencjalni klienci mogą nabyć w prowadzonym przez firmę markecie. Gazetki handlowe są dystrybuowane wśród potencjalnych klientów m.in. przez pocztę.

Na podstawie art.5 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: 1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; 2) eksport towarów;3) import towarów; 4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; 5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przepis art.7 ust.2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności: 1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, 2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W ustawie o podatku od towarów i usług brak jest odrębnej regulacji stanowiącej, że opodatkowaniu podlega również "świadczenie usług oraz przekazanie lub zużycie towarów na cele reprezentacji albo reklamy" zawartej w art.2 ust.3 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz.50 ze zmianami). W związku z tym należy każdorazowo dokonywać oceny, czy przekazane (wydane) towary o charakterze reklamowym są "związane z prowadzonym przedsiębiorstwem". W tym kontekście wszelkie materiały reklamowe wydawane potencjalnym klientom (gazetki handlowe, foldery, ulotki, informatory, katalogi), a także np. jednorazowe opakowania czy torby foliowe z nadrukami logo firmy sprzedającej, które stanowią zachętę do korzystania z jej oferty nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (w konsekwencji nie ma obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych). Celem tych działań jest bowiem informacja o sprzedawanych towarach, rozpowszechnianie logo sieci handlowej, ułatwienie sprzedaży, które w efekcie ma na celu zwiększenie obrotów. Są to więc cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a nie darowizny czy przekazanie towarów bez wynagrodzenia, o których mowa w art.7 ust.2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując stwierdza się, że nieodpłatne przekazanie gazetek handlowych związane jest z prowadzonym przez Podatnika przedsiębiorstwem i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Urząd Skarbowy w Śremie