Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.02.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem VAT dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę
stwierdzam , że
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Podatnik dokonuje dostawy terenów przeznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego miasta pod drogi, zieleń i ciągi piesze. Powstała wątpliwość, czy jako dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę należy rozumieć: tereny rolne, tereny przeznaczone w planie miejscowym pod drogi publiczne, zieleń i ciągi piesze. Zdaniem Podatnika wyżej wymienione tereny należy zaliczyć do innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę i podlegają zwolnieniu z podatku VAT. Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pojęcie towaru zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 6 ustawy, zgodnie z którym przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Zatem odpłatna dostawa gruntu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli jest realizowana przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej. Jednakże w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu zatem podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich (niezabudowanych) jedynie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Oznacza to, że ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, działek rekreacyjnych, nieprzeznaczone pod zabudowę. Charakter gruntu należy ustalać w oparciu o przepisy prawa miejscowego (plan zagospodarowania przestrzennego). Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "grunt przeznaczony pod zabudowę". Zatem należy tutaj odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. Nr 207 poz. 2016 ze zm.). W myśl art. 3 ust. 6 cyt. wyżej ustawy, przez budowę rozumie się wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Z kolei przez obiekt budowlany należy rozumieć: budynek, budowlę, obiekt małej architektury (art. 3 pkt 1 cyt. ustawy). Zgodnie z art. 3 pkt 3 cyt. ustawy, budowlą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, tunele, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych itp. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik dokonuje dostawy terenów przeznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego miasta pod drogi, zieleń i ciągi piesze. Tutejszy organ podatkowy stwierdza zatem, iż w myśl cytowanych wyżej przepisów, tereny przeznaczone pod zabudowę dróg i ciągów pieszych należy zaliczyć do terenów przeznaczonych pod zabudowę, których dostawa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, natomiast tereny przeznaczone pod zielenie należy zaliczyć do terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, a dostawa tych terenów podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.