Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 5 ust. 1 pk... - Interpretacja - PUS.II/443/154/2005/JZ

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.09.2005, sygn. PUS.II/443/154/2005/JZ, Podkarpacki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w odpowiedzi na zapytanie Podatnika z dnia 12.07.2005 r. (znak PZ-28/2005 z datą wpływu 14.07.2005 r.), dotyczące udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług w części dotyczącej opodatkowania podatkiem nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz klientów w ramach sprzedaży premiowej, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie:

W dniu 14.07.2005 r. Spółka w tut. Urzędzie złożyła wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług. Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Spółka w ramach sprzedaży premiowanej (promocyjnej) w zamian za dokonanie przez klienta zakupu towarów świadczy na jego rzecz nieodpłatnie określone usługi. Wątpliwości Podatnika dotyczą kwestii czy nieodpłatne świadczenie usług w powyższych okolicznościach podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Spółki czynność ta jako związana z prowadzeniem przedsiębiorstwa mająca na celu oddziaływanie na potencjalnego odbiorcę (nabycie paliw oferowanych przez Podatnika) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie uprzejmie wyjaśnia, iż: Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Podatnik dokonuje sprzedaży premiowej w ten sposób, że klient w zamian za zakup określonego towaru (paliwa silnikowe) otrzymuje od Podatnika nagrodę rzeczową. Istota sprzedaży premiowej polega zatem na tym, że zakup towaru łączy się z uzyskaniem przez nabywcę dodatkowych korzyści, która nie występuję przy innych tego rodzaju transakcjach, pozbawionych elementu premiowania. Z treści wniosku wynika więc, iż Podatnik wykorzystuje poprzez sprzedaż premiową środki oddziaływania na potencjalnego nabywcę zmierzające do zachęcenia do nabycia określonego towaru. Zatem nieodpłatne świadczenie usług na rzecz klienta ma na celu uatrakcyjnienie sprzedaży i służą zwiększeniu przychodów firmy. Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż działania podejmowane przez Spółkę wypełnia treść pojęcia reklamy. Reklama bowiem to ogół działań danego przedsiębiorstwa polegających na promocji sprzedaży, kreowaniu oraz rozwijaniu popytu na jego produkty. Reasumując, zdaniem tut. Organu w przypadku opisanym przez Podatnika (nieodpłatne świadczenie usług) wystąpi świadczenie usług własnych na cele reprezentacji i reklamy.

Odnosząc powyższe stwierdzenie na grunt przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług - zwanej dalej ustawą, stwierdzić należy, iż stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium R.P. Przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy rozumie się z kolei każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel). Z przepisu powyższego wynika więc, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, co do zasady, odpłatne świadczenie usług, jednakże w art. 8 ust. 2 ustawodawca wskazał, iż nieodpłatne świadczenie usług nie będące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Z przepisu tego wynika, iż nieodpłatne świadczenie usług w okolicznościach ściśle określonych w powyższym przepisie zaliczono do odpłatnego świadczenia usług a więc do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy).

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu stwierdzić należy, iż nieodpłatne świadczenie przez Podatnika usług na cele reprezentacji i reklamy nie jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług z uwagi przede wszystkim na fakt, iż czynności te (reprezentacja i reklama) są związane z prowadzonym przez Podatnika przedsiębiorstwem. W konsekwencji czynność taka nie podlega dokumentowaniu w drodze faktury wewnętrznej VAT gdyż zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy, faktury wewnętrzne wystawia się między innymi jako dokument potwierdzający czynności wymienione w art. 8 ust. 2 czyli świadczenia usług na cele nie związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Uwzględniając powyższe, stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku należy uznać za prawidłowe. Mając to uwadze Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku przez Podatnika tj. 14.07.2005 r. i traci swoją ważność z dniem zmiany przepisów. Interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 § 1 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, ul. Geodetów 1. Zażalenie należy zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej wnieść w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia za pośrednictwem organu, który je wydał. Zażalenie winno zawierać zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Podkarpacki Urząd Skarbowy