Ze złożonego w dn. 27 kwietnia 2005r. zapytania wynika iż w prowadzonej przez siebie działalności wykorzystuje samochody Tatra, Polonez Truck oraz LT... - Interpretacja - 1414/PP/PO/443-12/05/RN

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.06.2005, sygn. 1414/PP/PO/443-12/05/RN, Urząd Skarbowy w Nowym Dworze Mazowieckim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Ze złożonego w dn. 27 kwietnia 2005r. zapytania wynika iż w prowadzonej przez siebie działalności wykorzystuje samochody Tatra, Polonez Truck oraz LT- 35.

Wnioskodawca sformułował następnie pytanie czy może odliczać podatek naliczony wynikający z faktur zakupu oleju napędowego, paliw silnikowych oraz gazu służących do napędzania powyższych pojazdów?

Wnioskodawca przedstawił w tej kwestii swoje stanowisko, zgodnie z którym przysługuje mu prawo do odliczanie podatku naliczonego z faktur na zakup oleju napędowego, paliw silnikowych oraz gazu do wymienionych samochodów.

Podatnik w prowadzonej działalności gospodarczej użytkuje 3 samochody ciężarowe marki Tatra:
a) o dopuszczalnej ładowności 12.170 kg oraz ilość miejsc siedzących 2, rok produkcji 1992,
b) o dopuszczalnej ładowności 16.000 kg oraz ilość miejsc siedzących 4, rok produkcji 1989,
c) o dopuszczalnej ładowności 11.000 kg oraz ilości miejsc 2, roku produkcji 1992. Samochód marki Polonez Truck o ładowności 910 kg i ilości miejsc siedzących 2. Podatnik oświadczył iż uzyskanie świadectwa homologacji dla powyższych pojazdów jest niemożliwe. W swej działalności podatnik wykorzystuje również samochód Volkswagen LT- 35, dla którego posiada zaświadczenie zawierające dane techniczne samochodu wydane przez importera powyższego pojazdu tj. K. Sp. z o.o.. Z zaświadczenia tego wynika ładowność pojazdu 1.381 kg oraz liczba miejsc siedzących 6. Na zaświadczeniu widnieje adnotacja, iż dane zawarte w zaświadczeniu są zgodne z danymi, o których mowa w przepisach o homologacji pojazdów. Zdaniem podatnika wyłączenie stosowanie obniżenia podatku na mocy art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT nie powinno mieć zastosowania w stosunku do posiadanych przez niego samochodów, gdyż są one ciężarowe z istoty swej konstrukcji.

Naczelnik Urzędu Skarbowego wyjaśnia co następuje:Przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) przyznają podatnikom prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego o część kwoty podatku naliczonego w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, których dopuszczalna ładowność spełnia warunki określone w przepisie art. 86 ust. 3 ww ustawy.

Ładowność pojazdu oraz ilość miejsc (siedzeń) dla potrzeb określenia dopuszczalnej ładowności pojazdu, o której mowa w art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. ustala się na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania takiego świadectwa wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. W sytuacji, w której pojazd samochodowy ma ładowność większą niż wynikająca z wzoru, o którym mowa w tym przepisie, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu takiego pojazdu oraz podatku naliczonego przy nabyciu paliwa wykorzystywanego do napędu tego pojazdu w pełnej wysokości na zasadach określonych w przepisach o podatku od towarów i usług. W świetle treści ww. przepisu brak jest podstaw do określenia informacji wymaganych tym przepisem na podstawie dowodów rejestracyjnych.

Należy zwrócić uwagę, że z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie wynika, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest aby ze świadectwa homologacji wydanego dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, z którego podatnik wywodzi, że ładowność tego samochodu jest równa lub wyższa niż dopuszczalna ładowność określona wzorem zawartym w art. 86 ust. 3 cytowanej ustawy z dnia 11 marca 2004r.

Świadectwa homologacji przechowywane są w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot, dla którego te świadectwa zostały wydane (producenta lub importera). Istnieje zatem możliwość uzyskania informacji i sprawdzenia, czy posiadany przez podatnika pojazd ma dopuszczalną ładowność niższą bądź wyższą niż dopuszczalna ładowność obliczona według wzoru zawartego w art. 86 ust. 3 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004r., czyli w konsekwencji podatnik ma możliwość ustalenia, czy przysługuje mu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu pojazdu samochodowego oraz paliwa wykorzystywanego do jego napędu. W przypadku pojazdów samochodowych wyprodukowanych przed 1984r. dane te określa się na podstawie wyciągu z zaświadczenia dopuszczalności typu.

W sytuacjach, kiedy dopuszczalna ładowność nie jest określona w sposób bezpośredni w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, należy ją ustalić na podstawie innych parametrów określonych w tych dokumentach. Dopuszczalną ładownością - zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym - jest największa masa ładunku i osób, jaką może przewozić pojazd, która stanowi różnicę dopuszczalnej masy całkowitej i masy własnej pojazdu.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje przy nabyciu paliwa, oleju napędowego lub gazu wykorzystywanych do napędu samochodów bezwzględnie z istoty swej ciężarowych, przeznaczonych wyłącznie do przewozu towarów - a takimi są niewątpliwie posiadane przez Pana pojazdy. Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Dworze Mazowieckim orzekł jak na wstępie.

Powyższej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w ww piśmie podatnika oraz w oparciu o stan prawny na dzień 07 czerwca 2005r.

Tutejszy organ podatkowy informuje, iż przedmiotowa interpretacja ma zastosowanie wyłącznie do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i została wydana według stanu prawnego obowiązującego na dzień zaistnienia tego stanu.

Urząd Skarbowy w Nowym Dworze Mazowieckim