Temat interpretacji
W art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług określono, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega co do zasady odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i ich części oraz grunty, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Natomiast świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (
art. 8 ust. 1 ustawy), w tym również:
1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
2.zobowiązanie do powstrzymania sie od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego we wniosku, Spółka będzie otrzymywała dotacje określone Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 kwietnia 2004r. w sprawie dotacji przedmiotowych dla różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa ( Dz. U. Nr 72, poz. 655) tj. na dofinansowanie zadań z zakresu hodowli zwierząt, za zajęcie miejsca w próbach użytkowych koni 4-6 letnich, rozgrywanych podczas Mistrzostw Polski Młodych Koni oraz za zajęcie miejsca przez konie czystej krwi arabskiej hodowli krajowej na krajowym pokazie hodowlanym -
Chempionacie Polski afiliowanym przez Europejską Organizację Konia Arabskiego.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawę opodatkowania stanowi obrót. Obrotem jest natomiast kwota należna z tytułu sprzedaży, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku, a także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. W świetle powyższego dotacje przyznawane na dofinansowanie kosztów zadań w zakresie postępu biologicznego w produkcji zwierzęcej (§2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie stawek dotacji przedmiotowych dla różnego rodzaju podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa) jako nie uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług lub dostarczanych towarów, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto, jak wynika z treści pisma Spółka otrzymuje także nagrody ( wygrane) pieniężne i rzeczowe
zdobywane na Torach Wyścigów Konnych, na wystawach zwierząt hodowlanych, bądź w wyniku oceny użytkowej zwierząt.
Słownik Języka Polskiego PWN ( Warszawa 1988r., tom II, str. 259) definiuje nagrodę jako wyróżnienie moralne lub materialne za położone zasługi, osiągnięte wyniki; będące formą uznania lub wyróżnienia za dobre wyniki, osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach itp. Nagroda ( czy wygrana) w momencie jej otrzymania nie jest powiązana ze świadczeniem konkretnej usługi lub dostawą towaru. W związku z tym nie może być uznana za wynagrodzenie za usługę po stronie podmiotu otrzymującego nagrodę. W związku z tym należy uznać, że otrzymanie nagrody nie jest czynnością wymienioną w art. 5 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług.
Natomiast, ocena użytkowa zwierząt jako usługa mieści się w grupowaniu PKWiU 01.42.10-00.10 - usługi związane z kryciem naturalnym i oceną wartości użytkowej zwierząt. Jak wynika z opisu zawartego w treści pisma ocena użytkowa zwierząt dokonywana
jest przez odrębne podmioty uprawnione do prowadzenia działalności w tym zakresie. W związku z tym jest czynnością świadczoną przez te podmioty, a nie przez Spółkę.
W myśl art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy. W art. 86 ust. 3 ustawy mowa jest o samochodach osobowych oraz innych pojazdach samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru DŁ = 357 kg + n x 58 kg gdzie:
DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,
n - oznacza ilość miejsc ( siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy.
Dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc ( siedzeń) zgodnie z art. 86 ust.5 ustawy określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji
lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym .
W związku z powyższym, dopuszczalna ładowność winna być wyliczona zgodnie z zacytowanymi przepisami. Nie jest prawnie dopuszczalne ustalenie dopuszczalnej ładowności w sposób inny niż przedstawiony w poprzednim zdaniu.
Zgodnie z powołanym art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług zapłaconego w cenie zakupionego paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdu samochodowego o ładowności niższej niż określona według wzoru określonego w art. 86 ust. 3 ustawy.Ponadto informuję, że z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie wynika, aby sam brak u podatnika świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla tego typu samochodu wynikało uprawnienie,
którego podatnik dowodzi.
Obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono dnia 1 stycznia 1984r., zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1 lutego 1983r. Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. nr 6, poz. 35). Pierwsze świadectwa homologacji typu zostały wydane przez Ministra Komunikacji z datą 31 stycznia 1984r.. Zarówno w okresie wcześniejszym jak i obecnie świadectwa te wydaje minister właściwy do spraw transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych. Świadectwa te są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot ( producenta, importera) dla którego zostało ono wydane.Od 1984r. producent lub importer nowych pojazdów obowiązany był dołączyć do sprzedawanych pojazdów wyciąg ze świadectwa homologacji, będący dla organu rejestrującego źródłem informacji o jego danych technicznych.
Bliższe informacje w kwestiach odpowiedzi na pytanie, czy dany typ pojazdu posiada polskie świadectwo homologacji ( lub
świadectwo wydane w innym kraju europejskim uznawane w Polsce) może uzyskać w Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie.
Podatnik VAT, który odlicza podatek Vat naliczony od zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdu winien wiedzieć ( i to z całą pewnością), że eksploatowany przez niego pojazd objęty jest świadectwem homologacji obowiązującym w Polsce.
Dla organu podatkowego posiadanie dokumentu w formie świadectwa homologacji lub wyciągu ze świadectwa homologacji nie jest konieczne jeśli podatnik w inny sposób wykaże i udowodni, że pojazd objęty jest świadectwem homologacji, o którym mowa wcześniej.