Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej działając na podstawieart. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r.- Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60), art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1 i 2, art. 8, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 23-27 a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) postanawia uznać, że stanowisko strony przedstawione we wniosku z dnia 06.04.2005 r., uzupełnione pismem z dnia 12.04.2005 r. jest prawidłowe i Gmina nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT dotyczących zakupów w ramach realizowanej inwestycji, a także nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu w myśl przepisów ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
W dniu 06.04.2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego, uzupełniony pismem z dnia 12.04.2005 r. W przedmiotowym wniosku Gmina Kolbuszowa zwraca się z następującym problemem:
"Zgodnie z planem finansowym na 2005 rok gmina realizuje zadanie inwestycyjne pod nazwą: "Modernizacja Domu Kultury w K G", którego wartość brutto wyniesie 968 569,50 zł. Z uwagi na znaczny koszt realizowanego przedsięwzięcia, został złożony wniosek o dofinansowanie w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego".Modernizowany obiekt znajduje się na ewidencji środków trwałych domu kultury, który jest jednostką organizacyjną gminy rozliczającą się z tytułu podatku VAT jako zarejestrowany podatnik. Gmina będąca inwestorem nie ma naszym zdaniem możliwości odliczenia podatku VAT od faktur za realizację inwestycji, gdyż nie jest to wydatek związany ze sprzedażą opodatkowaną. Ponieważ umowa na realizację powyższej inwestycji została zawarta po dniu 01.05.2004 r. podatek naliczony nie podlega zwrotowi w myśl § 27 a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ponieważ gmina nie jest płatnikiem podatku dochodowego więc podatek VAT zawarty w fakturach zwiększy wydatki, ale nie będzie mógł być odzyskany w żadnej innej formie. Winien on być, naszym zdaniem być kosztem kwalifikowanym".
W piśmie uzupełniającym z dnia 12.04.2005 r. znak: L.Fn.3327/31/2005 Gmina K doprecyzowuje wniosek pisząc:
"Uzupełniając złożony wniosek informujemy, że wydatki na realizację zadania pod nazwą: "Modernizacja Domu Kultury w K G" gmina zobowiązana jest opłacić z własnych środków w pełnej wysokości. Po zakończeniu inwestycji i udokumentowaniu zapłaty gmina wystąpi z wnioskiem o płatność ze środków pomocowych Unii Europejskiej. Informujemy ponadto, że po zakończeniu inwestycji właścicielem modernizowanego obiektu nadal pozostaje Gmina K, a zarządzać nim będzie Dom Kultury, który nie będzie z tego tytułu ponosił żadnych opłat na rzecz właściciela.W ramach prowadzonej działalności kulturalnej będzie on wykonywał czynności zwolnione i opodatkowane podatkiem VAT.Równocześnie pragniemy dodać, że na skutek zmiany planów finansowych na 2005 rok uległa zmniejszeniu wartość brutto środków przewidzianych na modernizację do kwoty 799.460,10 zł, z czego gmina może wystąpić o dofinansowanie w wysokości 449.460,10 zł pod warunkiem, ze będą to koszty kwalifikowane. Pragniemy dodać, że realizowana inwestycja wykonywana jest w ramach zadań statutowych gminy".
Ponadto ustalono, że ww. sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani też postępowanie przed Sądem Administracyjnym.Ze złożonych pism wynika, że Gmina K jest inwestorem w zakresie modernizacji Domu Kultury w K G. Z uwagi na znaczny koszt realizowanego przedsięwzięcia, został złożony wniosek o dofinansowanie w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego". Po zakończeniu inwestycji właścicielem modernizowanego obiektu nadal pozostaje Gmina K, a budynkiem będzie zarządzał Dom Kultury, który w ramach prowadzonej działalności będzie wykonywał czynności zwolnione i opodatkowane podatkiem od towarów i usług i nie będzie z tego tytułu ponosił żadnych opłat na rzecz właściciela tj. Gminy K Realizowana inwestycja wykonywana jest w ramach zadań statutowych gminy.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku gdy podatnik realizując czynności niepodlegające opodatkowaniu wyzbywa się władztwa nad nabytym towarem lub wykorzystuje go w inny sposób wskazując na niemożność wykonania obrotu tymże towarem lub wykorzystania go w inny sposób, albo jego pożytków w ramach którejś z czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek zapłacony przy nabyciu tegoż towaru w myśl art. 86 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług. Forma udostępniania budynku Domowi Kultury przez Gminę nie możne być zaliczane do wykonywania czynności opodatkowanych zgodnie z art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1 i 2 i art. 8 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w cenie zakupionych materiałów zużytych do realizacji wspomnianej inwestycji. Decydującym w tym zakresie jest fakt, że dokonana modernizacja przez Gminę nie będzie miała związku z prowadzoną przez nią sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że Gmina nie będzie miała prawa, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT dotyczących zakupu towarów i usług w ramach realizowanej inwestycji.
Środki na realizację projektu pochodzić będą ze środków własnych Gminy K w pełnej wysokości, a po jego zakończeniu i udokumentowaniu zapłaty, Gmina wystąpi z wnioskiem o płatność ze środków pomocowych Unii Europejskiej.
W rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późniejszymi zmianami), w § od 23 do 27a, określone są przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Kwota podatku naliczonego może być zwrócona zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W tym przypadku nabycie towarów i usług następuje za własne środki jednostki, a zwrot części poniesionych kosztów następuje w formie refundacji po zakończeniu inwestycji.
Zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed 1.05.2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu (§ 27 a ww. rozporządzenia Ministra Finansów). W rozpatrywanym przypadku nie mamy do czynienia z zawarciem umowy w ramach programu SAPARD, a poza tym umowa zostanie zawarta dopiero w najbliższym czasie. Nie są więc spełnione wymogi zawarte w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późniejszymi zmianami), które warunkują zwrot podatku naliczonego od dokonanych zakupów.
Reasumując, Gmina K nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT dotyczących zakupu towarów i usług w ramach realizowanej inwestycji jak również nie spełnia warunków wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług aby otrzymać zwrot podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT z tytułu zakupu towarów i usług.
Gmina nie ma także możliwości zaliczenia nieodliczonego podatku do kosztów uzyskania przychodów, w celu skompensowania go poprzez zmniejszenie swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych - art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Interpretacja niniejsza odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego. Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku i obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego, który był przedmiotem interpretacji.Interpretacja ta nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.