Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych oraz planowanych do poniesienia wydatków związanych z realizacją Projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2018 r. (data wpływu 20 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych oraz planowanych do poniesienia wydatków związanych z realizacją Projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych oraz planowanych do poniesienia wydatków związanych z realizacją Projektu.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Projekt pn. Poprawa jakości środowiska miejskiego na terenie Gminy () (dalej jako: Projekt) otrzymał dofinansowanie z EFRR w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Priorytet: II Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu, Działanie: 2.5 Poprawa jakości środowiska miejskiego.
Projekt ma przyczynić się do rozwoju terenów zieleni (centrum, drogi dojazdowe do centrum) i przewiduje zagospodarowanie wybranych terenów zieleni (22 obszary) w mieście o pow. łącznej 5,96 ha (w tym nowe tereny zieleni: 3,55 ha, dodatkowa pow. biologicznie czynna: 3,32 ha).
W wyniku realizacji projektu nasadzonych zostanie ok. 421 drzew, ok. 6873 krzewów a także trawy (w tym trawy ozdobne). Ponadto planuje się regenerację/wykonanie ok. 4805 m2 trawników i wykonanie ok. 3700 m2 ścieżek z nawierzchni mineralnej oraz montaż elementów małej architektury (ścieżki zdrowia, elementy plastyczne) oraz inne elementy infrastruktury dla udostępniania zieleni (ławki, kosze na śmieci, lampy parkowe). Prace będą prowadzone w trybie zaprojektuj i wybuduj. Wnioskodawca posiada koncepcję zagospodarowania terenów. Docelowy sposób zagospodarowania terenu objętego Projektem zakłada, że będzie w ok. 79,81% pokryty zielenią.
Projekt realizowany będzie na obszarze miasta, które jest szczególnie narażone na zanieczyszczenia i hałas. Poprzez realizację projektu poprawi się estetyka, która obecnie jest w wysokim stopniu zaniedbane. Przełoży się to na wzrost jego atrakcyjności, zarówno w oczach mieszkańców, jak i turystów oraz na wzrost bezpieczeństwa. Obszar Projektu przestanie być newralgicznym miejscem służącym rozwoju patologii społecznej (narkomanizm, alkohol). Młodzież będzie miała dostęp do interesujących i bezpłatnych form spędzania czasu, co zniweluje przestępczości nieletnich. Działania Projektu wpłyną na zwiększenie aktywności społecznej mieszkańców. Wynikać to będzie z udostępnienia dużej ilości atrakcyjnych terenów rekreacyjnych i sportowych (wzrost integracji społ.). Realizacja Projektu przełoży się na zachowanie ładu przestrzennego centrum miasta. Zagospodarowana zieleń, poprzez powstrzymanie fragmentacji miasta, wraz z elementami małej architektury będzie miejscem przyjaznym mieszkańcom zwiększy się jakość ich życia (funk. zdrowotna i rekreacyjna). Infrastruktura będzie udostępniana bezpłatnie.
Rzeczowa realizacja zadania rozpoczęła się w 2018 r., a zakończy się w 2019 r.
Cel główny projektu to zahamowanie spadku powierzchni terenów zieleni poprzez kompleksowe utworzenie ogólnodostępnych ogniw i pasów zieleni o wysokich walorach przyrodniczych, przyjaznych mieszkańcom oraz ptakom i małym zwierzętom.
Realizacja projektu umożliwi osiągnięcie m.in. następujących celów szczegółowych:
- w obszarze środowiska
naturalnego;
- zwiększenie absorpcji CO2 z otoczenia miejskiego,
- zwiększenie produkcji O2 przez rośliny,
- ograniczenie prędkości wiatrów w mieście,
- nawilżanie powietrza poprzez parowanie,
- oczyszczanie powietrza z toksycznych związków,
- przeciwdziałanie powstawaniu tzw. wysp ciepła,
- zmniejszenie spływu powierzch. wody,
- zatrzymanie osuwisk wewnątrz zieleńca,
- zachowanie różnorodności biologicznej,
- w obszarze
społeczno-gospodarczego:
- wzrost aktywności i integracji społecznej mieszkańców,
- wzrost bezpieczeństwa,
- poprawa jakości życia mieszkańców,
- zniwelowanie wskaźnika przestępczości wśród nieletnich zaoferowanie młodzieży interesujących i bezpłatnych form aktywnego spędzania czasu,
- zwiększenie atrakcyjności miasta, a przez to zwiększenie konkurencyjności jego oferty turystycznej,
- przywracanie i utrwalanie ładu przestrzennego.
Projekt we wszystkich latach okresu jego realizacji generuje zerowe salda przepływów pieniężnych. W związku z tym trwałość projektu w okresie jego realizacji nie jest zagrożona, bowiem Beneficjent będzie miał środki finansowe do jego utrzymania. W okresie eksploatacji inwestycji Beneficjent pokryje koszty z bieżącej działalności.
Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, działającą na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, w związku z czym nie wykorzystuje ona produktów projektu do działalności o charakterze gospodarczym.
Beneficjent projektu nie ma możliwości skorzystania ze zwrotu podatku VAT ani jego rozliczania, ponieważ efekty wnioskowanego projektu nie generują przychodu, a Beneficjent nie uzyskuje dochodów z tytułu realizacji rzeczowej inwestycji. Beneficjent nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej związanej z projektem i w związku z tym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.
Gmina nie działa w celu osiągnięcia zysku. Nowo powstała infrastruktura w ramach projektu zostanie udostępniona ogółowi mieszkańców nieodpłatnie jako realizacja zadań publicznych. Wnioskodawca nie wykorzysta produktów projektu w działalności o charakterze gospodarczym. Miasto nie konkuruje z innymi jednostkami samorządu terytorialnego w ramach gospodarki wolnorynkowej. Projekt ma zasięg co najwyżej regionalny.
W ramach projektu nie występuje pomoc publiczna.
Projekt nie generuje żadnych przychodów z tytułu przedmiotowej inwestycji.
W ramach projektu poniesiono wydatki związane z opracowanie dokumentacji aplikacyjnej. Kolejne wydatki, jakie zostaną poniesione w ramach projektu dotyczyć będą rzeczowej realizacji inwestycji, tj. wykonania robót budowlanych oraz przeprowadzenia kampanii promocyjnej projektu.
Czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7 jest Gmina.
Towary i usługi nabyte przez Gminę w związku z realizacją projektu nie były związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż efekty tego projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do prowadzenia działalności gospodarczej i Gmina nie będzie uzyskiwać z tego tytułu żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.
Gmina nie uzyska żadnych środków finansowych związanych z efektami realizacji projektu, tzn. nie wystąpi związana z tym sprzedaż opodatkowana w Gminie. Wykonany Projekt odnosi się do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenia warunków dla jego zrównoważonego rozwoju oraz warunków pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych oraz planowanych do poniesienia wydatków związanych z realizacją Projektu, tj.:
- opracowaniem dokumentacji projektowo-wykonawczej,
- opracowaniem dokumentacji aplikacyjnej,
- wykonaniem robót budowlanych,
- przeprowadzeniem promocji projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy, nabyte przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu usługi i towary, nie są i nie będą związane z działalnością opodatkowaną i w związku z art. 86 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Gmina jako podatnik podatku VAT nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych wydatków.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zatem, aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 12 ww. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, zieleni gminnej i zadrzewień.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca realizuje Projekt, który ma przyczynić się do rozwoju terenów zieleni.
Towary i usługi nabyte przez Gminę w związku z realizacją Projektu nie były związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż efekty tego projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do prowadzenia działalności gospodarczej i Gmina nie będzie uzyskiwać z tego tytułu żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Wykonany Projekt odnosi się do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenia warunków dla jego zrównoważonego rozwoju oraz warunków pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty.
W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych oraz planowanych do poniesienia wydatków związanych z realizacją Projektu, tj. opracowaniem dokumentacji projektowo -wykonawczej, opracowaniem dokumentacji aplikacyjnej, wykonaniem robót budowlanych oraz przeprowadzeniem promocji projektu.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z zakupionymi towarami i usługami wynika, że Gmina nie będzie nabywać ich w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym dokonując zakupów nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT.
Zatem, w analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach Projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca realizując przedmiotowy Projekt nie będzie działać w charakterze podatnika VAT.
Podsumowując, Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych oraz planowanych do poniesienia wydatków związanych z realizacją projektu, tj. opracowaniem dokumentacji projektowo -wykonawczej, opracowaniem dokumentacji aplikacyjnej, wykonaniem robót budowlanych oraz przeprowadzeniem promocji Projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowo-prawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej