Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § l i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r, Nr 8, póz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 07.06.2005r. żądającego udzielenia pisemnej interpretacji art. 43 ust. l ustawy z dn. 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późń. zm.).Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:Spółka zawarła z bankiem umowę o udzielenie gwarancji terminowej zapłaty z tytułu umowy serwisowej. Bank udzielił powyższej gwarancji na rzecz Sp. z o.o., z którą spółka ma zawartą umowę serwisową na świadczenie usług naprawczych, konserwację pojazdów użytkowych, podzespołów i agregatorów oraz sprzedaż oryginalnych części. Spółka ponosi koszty gwarancji bankowej, których połowę zgodziła się pokryć firma XXXX (beneficjent gwarancji). Spółka złożyła zapytanie do Urzędu Statystycznego w Łodzi w sprawie poprawnej klasyfikacji powyższej usługi i otrzymała odpowiedź, że obciążenie firmy XXX kwartalnymi kosztami gwarancji bankowej nie stanowi kryterium klasyfikującego PKWiU.
Pytanie Spółki dotyczy kwestii:czy w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług obciążenie kontrahenta przez spółkę kosztami gwarancji bankowej należy uznać za usługę pośrednictwa finansowego i objąć obowiązkiem podatkowym? Czy w przypadku opodatkowania można zastosować zwolnienie na podstawie art. 43 ust. l ustawy o VAT załącznik nr 4?
Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego:Zdaniem spółki opisanego obciążenia nie można zaklasyfikować jako usługi pośrednictwa finansowego gdyż trudno jest uznać, że spółka uzyskując od firmy udzielającej autoryzację zwrot części wydatków ponoszonych przez nią na nabycie usługi gwarancji świadczy na rzecz tej firmy jakąś usługę, w zamian za co uzyskuje wynagrodzenie. Nie można również mówić0 refakturowaniu części kosztów usługi świadczonej przez bank. Jednym bowiemz elementów koniecznych dla refakturowania (oczywiście ukształtowanym przez praktykępodatkową, gdyż samo refakturowanie nie jest regulowane przez przepisy prawapodatkowego), jest występowanie formalnego i faktycznego nabywcy usługi. Tutaj warunektaki nie jest spełniony, gdyż firma współfinansująca jest tylko beneficjentem gwarancjia sama nie uzyskuje od banku takiej gwarancji. Zdaniem spółki opisana czynność nie podlegaopodatkowaniu VAT i poprawne jest obciążenie firmy XXX notąz tytułu kwartalnych kosztów prowizji od udzielonej na jej rzecz gwarancji bankowej.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:
Zgodnie z art. 5 ust. l pkt. l ustawy z dnia 11 marca 2004r. podatku od towarów1 usług (Dz. U, Nr 54, póz. 535 z późń. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usługpodlega m. in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Stosownie do art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług,0 którym mowa w art. 5 ust. l pkt. l rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej,osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które niestanowi dostawy towarów w rozumieniu art.
7.
Zgodnie z ust. 3 w/w artykułu usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.W/w przepisy regulowane są przez Rozporządzenie Rady Ministrów z 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. nr 89, póz. 844), z tym że do celów m. in. podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2005r. stosuje się klasyfikacje opublikowane w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. nr 42, póz. 264 ze zm.)Usługi finansowe określone zostały w sekcji J PKWiU, pod nazwą ?usługi pośrednictwa finansowego".Zgodnie z przepisem zawartym w art. 43 ust. l pkt l ustawy o podatku od towarów1 usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod póz. 3załącznika nr 4 jako usługi korzystające ze zwolnienia od podatku wymieniono usługipośrednictwa finansowego
sklasyfikowane w PKWiU w sekcji J ex (65-67), z wyłączeniem:1.działalności lombardów (z wyjątkiem usług świadczonych przez banki),2.usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,3.usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),4.usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych(PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakładubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej orazświadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładuubezpieczeń,5.usług ściągania długów i faktoringu6.usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymirodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. l pkt 12ustawy o podatku od towarów i usług7.usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innychrodzajów papierów wartościowych z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. l pkt 12ustawy.8.transakcji
dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności9.transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.W/w usługi podlegają opodatkowaniu w/g stawki 22%, a usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w sekcji J ex (65-67) korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.Zdaniem Spółki opisanego obciążenia dla Spółki XXX nie można zakwalifikować jako usług pośrednictwa finansowego, jak również nie jest możliwe zastosowanie refakturowania przy obciążeniu w/w Firmy częścią kosztów usługi świadczonej przez bank. W związku z tym Spółka stoi na stanowisku, że opisana czynność nie podlega ustawie VAT i poprawne jest obciążenie Spółki XXX na podstawie noty księgowej.Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 5 listopada 2002r., w sprawie trybu wydania opinii klasyfikacyjnych według obowiązujących standardów w klasyfikacjach (Dz. Urz. GUS nr 12, póz. 87), w celu uzyskania wiążącej opinii w zakresie sklasyfikowania w/w usługi, podatnik
może zwrócić się o wskazanie zaklasyfikowania i wydanie opinii interpretacyjnej od Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.Z załączonej przez Spółkę odpowiedzi Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, na wniosek Spółki dotyczący przedmiotowych usług wynika, iż zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 89, póz. 844). Ośrodek wyraził opinię, że udzielenie przez bank na rzecz X gwarancji terminowej zapłaty za świadczenie usług naprawczych i konserwacyjnych pojazdów użytkowych, podzespołów i agregatorów firmy X oraz sprzedaż oryginalnych części Xmieści się w grupowaniu PKWiU 65.23.10.-00.00 ?Usługi pośrednictwa finansowego, pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalno-rentowych." Jednocześnie w związku z § 2 powołanego wyżej rozporządzenia, zgodnie z
którym do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, póz. 264 z późń. zm.), Ośrodek informuje, iż opisane usługi mieściły się w grupowaniu PKWiU 65.23.10-00.00. ?Usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej niesklasyfikowane." Natomiast obciążenie firmy X kwartalnymi kosztami gwarancji bankowej nie stanowi kryterium klasyfikacyjnego według PKWiU.Na podstawie powyższej opinii organ podatkowy stoi na stanowisku, że czynność obciążenia firmy XXXpołową kwartalnych kosztów gwarancji bankowej stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług pośrednictwa finansowego i na podstawie art. 43 ust. l pkt l ustawy korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie regulują refakturowania, jednak w praktyce przyjmuje się, że z refakturowaniem mamy do czynienia, gdy wy stępuj ą następujące okoliczności:przedmiotem refakturowania są usługi,z usług nie korzysta podmiot (albo korzysta tylko w części), na którego wystawionajest pierwotna faktura, sprzedaż (odsprzedaż) musi być dokonana po cenie zakupu, bez marży narzuconejprzez odsprzedającego,podmiot, który dokonuje refakturowania wystawia na rzecz nabywcy fakturę(refakturę) z uwzględnieniem tej samej stawki podatku VAT (bądź też stosujezwolnienie od podatku), która jest na fakturze pierwotnej wystawionej przezusługodawcę,w umowie między kontrahentami powinno być zastrzeżenie o odrębnym rozliczaniu(refakturowaniu) danego rodzaju czynności.
A zatem należy stwierdzić, iż refakturowanie usług oznacza bowiem nic innego, jak fakturowanie usługi świadczonej przez podatnika podatku od towarów i usług przy pomocy osoby trzeciej.Podatnik wykonujący usługę przy pomocy osoby trzeciej może zastosować jej refakturowanie.
Opodatkowaniu podlega bowiem wykonanie usługi na podstawie czynności wymienionych w art. 5 ust. l pkt l ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, póz. 535 z późń. zm.) zgodnie z którym, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenia usług na terytorium kraju, a więc nawet wtedy, gdy fizyczne wykonywanie usługi dokonuje osoba trzecia. Pośrednim potwierdzeniem takiego stanu rzeczy jest art. 6 ust. 4 Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG) który przewiduje, iż w przypadku, w którym podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył usługę.Biorąc powyższe pod uwagę Sp. z o.o. zgodnie z art. 106 ust. l w związku z art. 43 ust, l pkt l w/w ustawy przy czynności obciążenia połową kosztów gwarancji bankowej ma obowiązek wystawić fakturę VAT z zastosowaniem zwolnienia określonego w zał. nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.
POUCZENIE
1.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organypodatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc oddaty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt. 2 pkt.l zażalenia podlega opłacie skarbowejwe właściwej wysokości). Stosownie do art. l ust. l pkt. l lit. a ustawy z dnia 9 września2000r. o opłacie skarbowej w kwocie 5zł. oraz 50gr. od załącznika do zażalenia w formienaklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.