Temat interpretacji
Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Stowarzyszenie jest osobą prawną, prowadzącą w głównej mierze działalność statutową polegającą na prowadzeniu Niepublicznej Szkoły Podstawowej.
Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane do podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny od początku trwania swojej działalności tj. od września 2005 r. do nadal.
W roku 2010 Stowarzyszenie złożyło wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa na dotację na cel.
Celem operacji była budowa sali gimnastycznej przyszkolnej wraz z zapleczem sanitarnym i infrastrukturą techniczną zewnętrzną przy Niepublicznej Szkole Podstawowej.
Sala będzie służyła realizacji sportowych zadań edukacyjnych (wychowanie fizyczne, rekreacja sportowa, zajęcia ruchowe) Niepublicznej Szkoły Podstawowej oraz mieszkańcom sołectwa, umożliwiając im uczestniczenie w zajęciach sportowych. Nie przewiduje się promowania określonej dyscypliny sportowej.
Sala gimnastyczna jest dostosowana do prowadzenia zajęć z gier zespołowych (siatkówka, koszykówka, piłka ręczna). Między obiektem, a budynkiem szkoły zostanie wybudowany łącznik, w którym mieścić się będą: pokój nauczyciela wychowania fizycznego, szatnie, sanitariaty. Arena sportowa: boisko do siatkówki, koszykówka mini, piłka ręczna mini oraz poprzecznie dwa boiska treningowe do mini koszykówki i mini siatkówki. Powierzchnia użytkowa areny - 417,8 m2. Wymiary areny 12,00 x 25,50 m, wysokość 6,10 m. Jest to obiekt jednokondygnacyjny, bez podpiwniczenia, z salą o wymiarach 30,83 m (długość) i 14,84 m (szerokość) i zapleczem sanitarnym o wymiarach 20,54 m (bok dłuższy) x 17,90 m (blok krótszy). Szerokość zaplecza: od 9,80 m do 10,80 m, z widownią na 75 miejsc. Powierzchnia zabudowy sali gimnastycznej: 457,4 m2; zaplecza - 196,5m2. Razem powierzchnia: 653,90 m3.
Kubatura obiektu: sala gimnastyczna - 3202,0 m3; zaplecze: 884,3 m3.
Razem: 4086,00 m3.
Sala gimnastyczna będzie w sołectwie niezbędnym budynkiem, umożliwiającym kształcenie sportowe i zdrowotne dzieci na obowiązującym w Europie poziomie. Szkoła jest ponadto ważnym centrum wsi Grodzisko - podobną funkcję będzie pełniła również sala gimnastyczna - otwarta popołudniami oraz w soboty i w niedziele. Będą prowadzone tam zajęcia sportowe dla mieszkańców (gry zespołowe, aerobik, rytmika, warsztaty taneczne, rozgrywki sportowe). Na terenie sołectwa działają organizacje pozarządowe: Stowarzyszenie, jednostki OSP, Koło Gospodyń Wiejskich, , grupa. Organizacje te już wykazują zainteresowanie wykorzystaniem sali gimnastycznej na potrzeby organizacji swoich projektów.
W związku z powyższym działaniem Stowarzyszenie poniosło następujące koszty kwalifikowalne:
- budowa sali gimnastycznej poziom 0 - faktura nr 19/2011 z dnia 26.09.2011 r. netto 233.905,00 zł, VAT 53.798,00 zł, brutto 287.703 zł.
- budowa sali gimnastycznej (ściany sali i łącznika, słupy i wieniec) - faktura nr 20/2011 z dnia 31.10.2011 r. netto 185.785,74 zł, VAT 42.730,72 zł, brutto 228.516,46 zł.
- konstrukcja i pokrycie dachu sali i łącznika - faktura nr VAT/2/12 z dnia 27.01.2012 r. netto 253.595,75 zł, VAT 58.327,02 zł, brutto 311.922,77 zł.
- dostawa i montaż stolarki okiennej i drzwiowej do nowobudowanej sali gimnastycznej wraz z zapleczem sanitarnym - faktura nr 01/02/2012 z dnia 03.02.2012 r. netto 93.865,64 zł, VAT 21.589,10 zł, brutto 115.454,74 zł.
- częściowa zapłata za wykonanie instalacji elektrycznej w budynku sali gimnastycznej -faktura nr VAT/5/12 z dnia 06.03.2012 r. netto 32.520,50 zł, VAT 7.479,72 zł, brutto 40.000,22 zł.
- dostawa i montaż stolarki okiennej i drzwiowej do nowobudowanej sali gimnastycznej wraz z zapleczem sanitarnym - faktura 02/03/2012 z dnia 07.03.2012 r. netto 62.577,92 zł, VAT 14.392,92 zł, brutto 76.970,84 zł.
- budowa sali gimnastyczne> częściowa zapłata za wykończenie - faktura nr VAT/9/12 z dnia 12.04.2012 r. netto 162.602,00 zł, VAT 37.398,46 zł, brutto 200.000,46 zł.
Powyższe faktury zostały zaksięgowane w księgach rachunkowych Stowarzyszenia w kwotach brutto, ponieważ Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT i takie zaświadczenie o niefigurowaniu jako podatnik VAT zostało wydane przez Urząd Skarbowy w dniu 23.12.2011 r.
Wszystkie powyższe faktury VAT dokumentujące zakup ww. usług i materiałów budowlanych zostały wystawione na Stowarzyszenie.
Powyższe usługi i materiały zostały zakupione przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu i wykorzystane zostały do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Usługi zostaną sfinansowane ze środków w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju w zakresie operacji odpowiadającym warunkom przyznania pomocy w ramach działania objętego PROW na 2007-2013, zgodnie z umową przyznania pomocy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Stowarzyszenie może ubiegać się o zwrot podatku VAT z powyższych faktur kosztowych za usługi oraz materiały budowlane...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma podstaw prawnych do odzyskania podatku VAT od wystawionych faktur, nie jest płatnikiem VAT. W związku z powyższym koszt podatku VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Natomiast w myśl art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).
Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (wykorzystanie do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi). Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W roku 2010 Stowarzyszenie złożyło wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa na dotację na cel. Celem operacji była budowa sali gimnastycznej przyszkolnej wraz z zapleczem sanitarnym i infrastrukturą techniczną zewnętrzną przy Niepublicznej Szkole Podstawowej. Sala gimnastyczna będzie w sołectwie niezbędnym budynkiem, umożliwiającym kształcenie sportowe i zdrowotne dzieci na obowiązującym w Europie poziomie. Wnioskodawca wskazał, iż wszystkie faktury VAT dokumentujące zakup usług i materiałów budowlanych zostały wystawione na Stowarzyszenie. Powyższe usługi i materiały zostały zakupione przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu i wykorzystane zostały do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Usługi zostaną sfinansowane ze środków w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju w zakresie operacji odpowiadającym warunkom przyznania pomocy w ramach działania objętego PROW na 2007-2013.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca usługi i materiały zostały zakupione w ramach realizacji projektu i wykorzystane zostały do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W myśl § 22 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) - znajdującego się w rozdziale 9 Przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu - zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego, pod warunkiem, że do tych czynności nie miała zastosowania stawka 0%.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1 (§ 22 ust. 2).
Warunki zwrotu podatku określają m.in. § 24 i § 25 rozporządzenia. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest określonymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród tych warunków ustawodawca wymienił m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia, posiadanie rachunku bankowego, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia.
Zgodnie z § 8 ust. 3 ww. rozporządzenia za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:
- Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu (CPF), a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
- kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).
Natomiast zgodnie z § 8 ust. 4 za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:
- umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
- jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy
-z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 214 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi