Temat interpretacji
POSTANOWIENIE w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Stosownie do postanowień art. 14a § 4 w związku z art.14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim , po zapoznaniu się ze stanowiskiem zawartym we wniosku z dnia 17-01-2006 roku (data wpływu 24-01-2006r) i dokonaniu oceny prawnej ; orzeka w następujący sposób :
- stanowisko jest prawidłowe
UZASADNIENIE
Przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 ) zobowiązuje , stosownie do swojej właściwości organy podatkowe do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników ,płatników lub inkasentów, w których nie toczy się postępowanie podatkowe ,kontrola podatkowa i postępowanie przed sądem administracyjnym na ich pisemny wniosek. Stosownie zaś do przepisu art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa , udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia.
W dniu 24-01-2006 zwrócono się do tutejszego organu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem, czy w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 z późn.zm.)przekazanie oferentom specyfikacji istotnych warunków zamówienia, będące jednym z etapów zorganizowanego przetargu należy traktować jako czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
We wniosku odwołano się do następującego stanu faktycznego:Starostwo Powiatowe jako jednostka organizacyjna powiatu zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004r (Dz.U. Nr 19 poz.177 z późn.zm.) przy organizowaniu przetargów, przekazuje odpłatnie oferentom specyfikacje istotnych warunków zamówienia.
Odnosząc powyższy stan faktyczny do regulacji prawnej zawartej w przepisie art. 41 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz.535 z późn zm.) przedstawiono następujące stanowisko - cyt.
"Zdaniem tut. Starostwa wymienione czynności nie podlegają w/w ustawie o podatku od towarów i usług i w związku z tym Starostwo Powiatowe wystawia rachunek zgodnie z art. 87 § 1 Ordynacji Podatkowej. "
Mając na względzie treść przepisu art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa oraz przepisów:
- art. 2 pkt.6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz.535 z późn.zm.), który stanowi,że towarem są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynkii budowle i ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.- art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, który stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usłg podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska uznał, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Czynność odpłatnego przekazania oferentom dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia wykonywana zgodnie z ustawą o zmówieniach publicznych jako czynność objęta zakresem statutowej działalności danej jednostki budżetowej należy sklasyfikować jako usługi ustawodawcze i wykonwacze terenowych organów administracji publicznej (PKWiU 75.11 -00.20). Na podstawie art.15 ust.6 ustawy o podatku VAT oraz § 8 ust.1 pkt.13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Mając na uwadze powyższe przepisy prawa stwierdzić należy, iż specyfikacja istotnych warunków zamówienia jest zbiorem dokumentów zawierającym m.in.:informacje o przedmiocie zamówienia, sposób przygotowania oferty, opis warunków udziału w postępowaniu. Stanowi ona istotny element każdego z trybów postępowania przetargowego i jest przekazywana odpłatnie zainteresowanemu złożeniem oferty.Cena za udostępnienie specyfikacji nie może przekraczać wysokości kosztów jej druku i przekazania(art. 42 ust.2 ustawy o zamówieniach publicznych). celem przekazania nie jest osiągnięcie zysku a jedynie wypełnienie ustawowych obowiązków spoczywających na zamawiającym.
Wydanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie następuje w wyniku zawartej w tym celu odrębnej umowy o charakterze cywilnoprawnym. Jest to tylko jeden z etapów postępowania prowadzonego w celu prawnie skutecznego zawarcia umowy przez dysponenta środków budżetowych, zgodnie z nałożonymi na niego obowiązkami ustawowymi. Oceniając obecnie obowiązujący stan prawny dotyczący podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie obejmuje on swym zakresem przekazania specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Czynność ta nie będzie zatem podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a na potwierdzenie jej wykonania powinien zostać wystawiony rachunek.
Niniejsza interpretacja :-dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku jak wyżej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.,-nie jest wiążąca dla podatnika,płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na postanowienie niniejsze służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim , w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej o wartości 5,00 zł. W przypadku składania zażalenia wraz z załącznikami należy ponadto dołączyć znaki opłaty skarbowej o wartości 0,50 zł. , od każdego załącznika.