Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 21.07.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 25.07.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa
podatkowego.
postanawia
- uznać stanowisko Strony za prawidłowew zakresie zapytania nr 2 przedstawionego w w/w piśmie z dnia 21.07.2005r.
Uzasadnienie
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że jako dom kultury prowadzi działalność polegającą przede wszystkim na:
1) edukacji kulturalnej młodzieży i wychowywaniu jej przez sztukę,
2) tworzeniu, dokumentowaniu i udostępnianiu dóbr kultury,
3) tworzeniu warunków do rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego wśród młodzieży,
4) wzbudzaniu zainteresowań młodzieży wiedzą i sztuką,
5) promocji młodych twórców.
Działalność o której wyżej mowa realizowana jest poprzez prowadzenie systematycznej działalności w różnych dziedzinach edukacji kulturalnej oraz poprzez prezentowanie dokonań kulturalnych przez organizację występów teatralnych, koncertów, seansów filmowych, wystaw, pokazów, aukcji oraz poprzez działalność wydawniczą i fonograficzną.
Zdaniem Strony w przypadku organizowania przez nią koncertów własnych zespołów muzycznych, tanecznych i kabaretowych (PKWiU 92.32.10), jeżeli występy są biletowane (odpłatne), to do ceny biletu doliczany jest podatek VAT w wysokości 7%.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług(Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W w/w załączniku zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęto w pozycji 11 pod symbolem PKWiU ex 92 "usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem" - z wyłączeniami zawartymi w punktach 1- 8.W punkcie 4 powyższego wyłączenia wymieniono -
"wstęp na spektakle, koncerty, przedstawieniai imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33 , 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe".
Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 2 w/w ustawy, dla towarów i usług wymienionychw załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatkuw wysokości 7% w pozycji 156 pod symbolem PKWiU ex 92.3 wymieniono "Usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:
1) w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
2) związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
3) świadczone przez wesołe miasteczka, parki
rozrywki,cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.34.12)".
Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, iż wstęp (odpłatny, biletowany) na koncertyw zakresie usług związanych z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10) został wyłączony ze zwolnienia w poz. 11 pkt 4 załącznika nr 4 do ustawy a jednocześnie został wymieniony w załączniku 3 do ustawy i zgodnie z art. 41 ust. 2 w/w ustawy podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT, zatem Strona powinna w cenie biletu uwzględnić w/w stawkę podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent
zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.
Pouczenie
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia(art. 236 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.