Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a §1, §2, §3 i §4 oraz art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włodawie, po rozpatrzeniu wniosku nr FK-3101-21/06 z dnia 13 marca 20006r.: w sprawie udzielenia interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, postanawia stanowisko przedstawione we wniosku uznać za prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13.03.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego we Włodawie wpłynął wniosek o interpretację przepisów podatku od towarów i usług w następującej sprawie.
Przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz pytanie wnioskodawcy - Gospodarstwo Pomocnicze przy Poleski Parku Narodowym w oparciu o art. 12 ust. 3 i 4 ustawy o ochronie przyrody (Dz.U. z 2004r. Nr 92, poz. 880) pobiera opłaty za wstęp na niektóre obszary parku, oraz opłaty za udostępnianie niektórych jego obszarów. Wysokość opłat ustala na podstawie art. 12 ust. 4 ustawy o ochronie przyrody, dyrektor parku. Minister Środowiska w drodze rozporządzenia z dnia 18 maja 2005r. (Dz.U. z 2005r. Nr 91, poz. 765) określił obszary w Poleskim Parku Narodowym, gdzie za wstęp pobiera sie opłaty.Wprowadzając wymienione opłaty w cenie biletu uwzględniono w oparciu o załącznik nr 3 symbol PKWiU ex 92.5 poz. 157 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług - 7% podatek VAT.Czy w świetle art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług Gospodarstwo Pomocnicze przy Poleskim Parku Narodowym jest podatnikiem VAT z tytułu obowiązujących opłat za wstęp i udostępnianie niektórych obszarów parku?
Stanowisko wnioskodawcy: Według oceny wnioskodawcy z treści art. 15 ust. 6 wymienionej ustawy wynika, że brak podmiotowości podatkowej dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy i w związku z tym przepis ten nie obejmuje swym zakresem parków narodowych i działających przy nich gospodarstw pomocniczych.Wynika to z prawnego usytuowania parków narodowych w ustawie o ochronie przyrody, w której w rozdziale 5 art. 91 "Organy ochrony przyrody" nie wskazuje sie dyrektora parku narodowego, natomiast w art.9 2 wspomnianej ustawy wymienia się Głównego Konserwatora Przyrody jako wykonującego zadanie organu administracji rządowej w zakresie ochrony przyrody.Wnioskodawca ma wątpliwość, czy w omawianym przypadku Dyrektor Parku nie jest organem władzy publicznej i na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT nie może być uznany za podatnika podatku od towarów i usług.
Stanowisko organu podatkowego: Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z poźn. zm.) nie uznaje sie za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonawczych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z analizy przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2005r. O ochronie przyrody (Dz.U. Nr 92, poz. 880 ze zm.) wynika, że organami ochrony przyrody są m.in. minister właściwy do spraw środowiska oraz wojewoda (art.91 cyt. ustawy), którzy wykonują zadania organu administracji rządowej w zakresie ochrony przyrody. Natomiast zgodnie z art.91 tej ustawy, zadania wojewody w zakresie ochrony przyrody na terenie parku narodowego wykonuje dyrektor tego parku narodowego w formie zarządzania na podstawie art. 12 ust. 4 wym. ustawy ustala wysokość opłat z tytułu wstępu do parku narodowego lub na jego obszary. Opłaty te są przychodami gospodarstw pomocniczych przy parkach narodowych i są przeznaczone na tworzenie i utrzymanie infrastruktury turystycznej i edukacyjnej parku narodowego oraz na ochronę przyrody.
Należy wiec przyjąć pogląd, iż opłaty te mają charakter cywilnoprawny. Za cywilnoprawnym charakterem tych opłat przemawia ich przeznaczenie. Zgodnie z postanowieniami art. 12 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody powinny być one przeznaczone na tworzenie infrastruktury turystycznej i edukacyjnej oraz ochronę przyrody. Decydujące znaczenie ma tu okoliczność, iż opłaty te są wnoszone nie za korzystanie ze środowiska ale z infrastruktury parku.W związku z tym mają one charakter świadczenia wzajemnego. Wszystkie te względy przemawiają za cywilnoprawnym charakterem tych opłat. Należy więc stwierdzić, że pomimo, iż dyrektorowi parku narodowego można przypisać status organu władzy publicznej w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004r. O podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) to w przedmiotowej sprawie opłaty za wstęp do parku narodowego, które co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, są czynnościami wykonywanymi na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, a więc nie są czynnościami administracyjnymi organu władzy publicznej.
Z powyższych względów stwierdzić należy, że nie zostały spełnione przesłanki wymienione w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a wiec w ocenie tut. organu podatkowego, pobieranie opłat za wstęp do parku narodowego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art 14b §1i §2Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika,inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 w związku z art. 14A §4 ordynacji podatkowej służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego we Włodawie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.