Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 21.09.2007 r. (data wpływu 24.09.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia tego podatku - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21.09.2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej
interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia tego podatku.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Na podstawie zaleceń Komisji Europejskiej dotyczących stworzenia odpowiednich procedur zapewniających wiarygodność uzyskiwanych informacji w sprawie kwalifikowalności VAT oraz w związku z poleceniem Ministra Rozwoju Regionalnego, L Urząd Wojewódzki pismem nr X/07 z dnia 10 września 2007r. zobowiązał Gminę O w trybie pilnym, w odniesieniu do każdego zrealizowanego projektu współfinansowanego ze środków EFRR w ramach ZPRR, do dostarczenia między innymi z właściwego organu podatkowego dokumentu zaświadczającego, czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu: Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości O etap II, cz. I, beneficjent ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części. Zaświadczenie takie należy corocznie aktualizować i przekazywać do L Urzędu Wojewódzkiego w L aż do upływu 5 lat od zakończenia realizacji projektu.
W dniu 30 września 2005r. odbył się odbiór końcowy w/w zadania. Wykonano następujące elementy robót:
- sieć kanalizacji grawitacyjnej: 2176 mb
- kanalizacja tłoczna: 1520 mb
- przepompownie: 4 szt.
- przepompownie SYCONTA: 8 szt.
- zasilanie przepompowni: 8 szt.
- przyłącza: 1776,50 mb.
Wykonane elementy robót zostały przekazane w zarząd zakładowi budżetowemu tj. Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w O.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem wnioskodawcy Gmina O nie prowadzi sprzedaży usług kanalizacyjnych, więc w odniesieniu do zrealizowanego projektu Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości O etap II, cz. I nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT).
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zrealizowana inwestycja Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości O etap II, cz. I nie będzie wykorzystywana na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT, z uwagi na fakt, iż Gmina nie prowadzi sprzedaży usług kanalizacyjnych, ponieważ wykonana inwestycja została przekazana w zarząd zakładowi budżetowemu, tj. Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w O. Uwzględniając powyższe, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z tą inwestycją.
Uwzględniając powyższe, postanowiono jak na wstępie.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.