Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 143 § 1, art. 216 § 1, art. 217, art. 239 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2... - Interpretacja - USPP/A/92/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.02.2006, sygn. USPP/A/92/06, Urząd Skarbowy w Będzinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 143 § 1, art. 216 § 1, art. 217, art. 239 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie stwierdza, że stanowisko Strony - przedstawione we wniosku z dnia 10.11.2005r., który wpłynął w dniu 14.11.2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie:

  • prawa do rozliczenia przez nowo powstałą spółkę cywilną nadwyżki podatku VAT wynikającej z ostatniej deklaracji VAT-7 złożonej przez osobę fizyczną jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu materiałów i usług budowlanych związanych z budową obiektu handlowo-usługowo-gospodarczego z częścią budynku przeznaczoną na mieszkanie w proporcji odpowiadającej części budynku związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej w całej powierzchni budynku jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia kwot wydatkowanych na zakup nowych kas rejestrujących w związku ze zmianą formy prawnej działalności jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.11.2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Będzinie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 07.12.2005r. Strona uzupełniła braki we wniosku.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Pani P. prowadzi wraz z mężem działalność gospodarczą na zasadzie wspólności małżeńskiej na podstawie jednego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Dla celów podatku od towarów i usług Strona jest podatnikiem. W związku z koniecznością zmiany formy prawnej działalności od dnia 01.01.2006r. Strona wraz z mężem będzie kontynuować działalność w formie spółki cywilnej, do której zostanie wniesione w całości w postaci aportu dotychczas prowadzone przedsiębiorstwo.

Zdaniem Strony nowo powstałej spółce cywilnej będzie przysługiwało prawo do rozliczenia w przyszłych okresach nadwyżki podatku VAT wynikającej z ostatniej deklaracji VAT-7 składanej przez Stronę.

Jednocześnie Strona wskazała, iż rozpoczęła nową inwestycję polegającą na budowaniu obiektu handlowo-usługowo-gospodarczego z funkcją mieszkalną, która jest częścią prywatną Strony i stanowi ściśle określoną w projekcie budowlanym powierzchnię. Cały budynek ma wspólne fundamenty, wspólną konstrukcję żelbetonową oraz pokrycie dachu.

Po zakończeniu przedmiotowa inwestycja będzie stanowiła środek trwały prowadzonej przez małżonków spółki cywilnej w części handlowo-usługowo-gospodarczej i zostanie wpisana do ewidencji środków trwałych.

Strona wskazała, iż 80,40% ogólnej powierzchni budynku zajmie część gospodarcza i zgodnie z wyliczoną proporcją dokonuje odliczeń podatku naliczonego związanego z prowadzoną inwestycją.

W związku z utworzeniem spółki cywilnej powstanie potrzeba zakupu nowych kas fiskalnych.

Zdaniem Strony zgodnie z brzmieniem art.111 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT nowo powstałej spółce cywilnej będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku z tytułu zakupu nowych kas.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie uznaje stanowisko Strony za prawidłowe:

Ad. 1) w zakresie prawa do rozliczenia nadwyżki podatku VAT wynikającej z ostatniej deklaracji VAT-7 złożonej przez osobę fizyczną przez powstałą spółkę cywilną do której osoba fizyczna wniesie jako aport swoje przedsiębiorstwo.

Zgodnie z brzmieniem art. 93a § 2 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) spółka niemająca osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby.

Z uwagi na powyższe spółka cywilna wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki, jakie na gruncie przepisów o VAT przysługiwały Stronie - osobie fizycznej w sytuacji, gdy wniesie ona swoje przedsiębiorstwo jako udział do spółki cywilnej. Cytowany powyżej przepis art. 93a § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej powoduje zachowanie ciągłości podmiotowej.

Zatem nowo powstała spółka cywilna ma prawo do rozliczenia nadwyżki z ostatniej deklaracji VAT-7 złożonej przez osobę fizyczną oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT otrzymanych, a nierozliczonych przez osobę fizyczną.

Ad. 2) w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu materiałów i usług budowlanych związanych z budową obiektu handlowo-usługowo-gospodarczego z częścią budynku przeznaczoną na mieszkanie w proporcji odpowiadającej udziałowi części budynku związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej w całej powierzchni budynku.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...)

Z przepisu art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Zgodnie z brzmieniem art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów poniesionych w art. 23. Zatem uznanie określonego wydatku jako koszt uzyskania przychodu wymaga oceny pod względem bezpośredniego związku z przychodem.

Zatem w sytuacji, kiedy Strona jest w stanie udokumentować, iż 80,40% ogólnej powierzchni budynku będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - w/w proporcja może być zastosowana do obliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów oraz usług związanych z przedmiotową inwestycją w stosunku do których będzie przysługiwać prawo do obniżenia podatku należnego.

Ad. 3) w zakresie prawa do odliczenia kwot wydatkowanych na zakup nowych kas rejestrujących przez nowo powstałą spółkę cywilną.

Zgodnie z brzmieniem art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz. U. 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2500 zł.

Z przepisu § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. nr 273, poz. 2706 z późn. zm.). wynika, że odliczenie, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwane dalej "odliczeniem" może być dokonane w rozliczeniu za miesiąc, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie lub za miesiące następujące po tym miesiącu. W przypadku podatników, rozliczających się za okresy kwartalne zgodnie z art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, odliczenie może być dokonane w rozliczeniu za kwartał, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub w rozliczeniu za następne kwartały. Podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Zgodnie z § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia kwota dokonanego w danym miesiącu odliczenia, z tytułu nabycia kas rejestrujących nie może być wyższa od kwoty różnicy między podatkiem należnym a naliczonym. W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego jest większa lub równa kwocie podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik może otrzymać zwrot nierozliczonej wcześniej kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, z tym że w danym okresie rozliczeniowym kwota zwrotu nie może przekroczyć równowartości:

  1. 25% kwoty przysługującej podatnikowi do odliczenia przed jego pierwszym dokonaniem - jeżeli składa deklaracje za okresy miesięczne, lub
  2. 50% kwoty określonej w pkt 1 - jeżeli podatnik składa deklaracje za okresy kwartalne.

Dokonanie ww. odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do naczelnika urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia, o liczbie kas rejestrujących i miejscu ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania (§ 8 ust. 1 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z § 8 ust. 2 cytowanego wyżej rozporządzenia odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.).

Spółka cywilna będzie mogła korzystać z odliczeń podatku z tytułu zakupu urządzeń fiskalnych jeżeli spełni wymagane przytoczonymi powyżej przepisami warunki.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4, art. 143, art. 236 § 1 i § 2 pkt 1, art. 222, art. 239 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie przysługuje prawo do złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej (43-300 Bielsko-Biała ul. Traugutta 2a), za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Będzinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem postanowienia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Niniejsze postanowienie zostało wydane z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Urząd Skarbowy w Będzinie