Temat interpretacji
Czy zachodzi możliwość odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących realizacji powyższej inwestycji od towarów i usług nabytych przez Gminę?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2012 r. (data wpływu 24 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 września 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktycznego.
Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Osi Priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze, Działanie 6.2. Ochrona środowiska przed zanieczyszczeniami i zniszczeniami, Poddziałanie 6.2.1. Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013. Beneficjentem projektu jest Gmina, natomiast podmiotem realizującym projekt jest Urząd Miejski (jednostka pomocnicza realizująca zadania organu). Przedmiotowy projekt obejmuje:
- modernizację kotłowni w zakresie wprowadzenia technologii spalania biomasy,
- montaż kolektorów słonecznych na hali sportowej.
W wyniku realizacji inwestycji zostanie zmodernizowany system grzewczy, który jest jednostką budżetową podległą Gminie. Inwestycja dotyczy zastosowania odnawialnych źródeł energii, polegających na zmianie technologii kotłowni (przejście z oleju opałowego nas biomasę - brykiet) oraz zastosowaniu kolektorów słonecznych do podgrzewania ciepłej wody użytkowej. W wyniku realizacji inwestycji powierzchnia jednostek wytwarzania energii cieplnej/elektrycznej przy wykorzystaniu energii promieniowania słonecznego - wyniesie 29,28 m2. Ponadto zostanie wybudowana (1 szt.) jednostka wytwarzania energii cieplnej z biomasy oraz 12 szt. jednostek wytwarzania energii cieplnej przy wykorzystaniu energii promieniowania słonecznego. W zakres projektu wchodzi kilka kategorii kosztów: roboty budowlane w zakresie technologii kotłowni na paliwo stałe, roboty ogólnobudowlane, wykonanie instalacji solarnej, opłacenie inżyniera kontraktu (inspektor nadzoru), promocja projektu, wniosek aplikacyjny, studium wykonalności. We wszystkich wyżej wymienionych kategoriach wydatków wystąpi podatek od towarów i usług (VAT). Właścicielem projektu po jego realizacji będzie Gmina, gdyż zgodnie z wymogami unijnymi, nie będzie mogła przez pięć lat przenosić własności, czyli zbyć majątku powstałego w wyniku inwestycji. Majątek, który powstanie dzięki realizacji projektu będzie zarządzany i eksploatowany w sposób wynikający z dotychczasowego doświadczenia beneficjenta w zakresie efektywnego gospodarowania. Gmina przekaże majątek w zarząd Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji na podstawie protokołu przekazania (PT). Zwiększeniu ulegnie wartość majątku znajdującego się w trwałym zarządzie przedmiotowej jednostki. Z chwilą przekazania wszelkie koszty utrzymania i eksploatacji kotłowni ponosić będzie operator majątku - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji (gminna jednostka organizacyjna). Zarówno Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, jak i Gmina są zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług (VAT). W zakresie czynności opodatkowanych Gmina świadczy usługi z tytułu dzierżawy, użytkowania wieczystego sprzedaży budynków i gruntów.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy zachodzi możliwość odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących realizacji powyższej inwestycji od towarów i usług nabytych przez Gminę...
Zdaniem Gminy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji. Jedynym dochodem, który osiągnie Gmina będzie roczna opłata za trwały zarząd, do której nie dolicza się podatku od towarów i usług. Jest to usługa zwolniona od tego podatku zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Gmina nie będzie uzyskiwała z tytułu wybudowanej inwestycji żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny, dlatego też podatek od towarów i usług dotyczący ww. projektu będzie wydatkiem kwalifikowanym podlegającym refundacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.
Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Osi Priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze, Działanie 6.2. Ochrona środowiska przed zanieczyszczeniami i zniszczeniami, Poddziałanie 6.2.1. Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013. W wyniku realizacji inwestycji zostanie zmodernizowany system grzewczy. Majątek zostanie przekazany Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji, który jest jednostką budżetową podległą Gminie na podstawie protokołu przekazania (PT). Gmina nie będzie uzyskiwała z tytułu wybudowanej inwestycji żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny,
Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro realizowany projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych przez Gminę, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania. Gminie nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które otrzyma nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.
Należy zaznaczyć, że w niniejszej interpretacji rozstrzygnięto wyłącznie kwestię będącą przedmiotem zapytania, natomiast nie odniesiono się do pozostałych kwestii, w tym do zastosowania regulacji art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska oraz nie postawiono pytania.
Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 920 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy