Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z pismem Strony z dnia 06.06.2005r. ( data wpływu do organu podatkowego - 07.06.2005 r.) i uzupełnieniem wniosku z dnia 25.08.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pszczynie postanawiauznać stanowisko Strony dotyczące ewidencjonowania na kasie fiskalnej dostawy samochodów używanych, gdzie podstawą opodatkowania jest marża, wyrażone we wniosku za nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I EW dniu 07.06.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pszczynie wpłynął wniosek Strony i dnia 25.08.2005r. uzupełniono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które rzysługuje zażalenie.
Z opisanego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Strona dokonuje sprzedaży samochodów używanych oraz świadczenia usług pośrednictwa w tym zakresie. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej ewidencjonowana jest za pomocą kasy fiskalnej. Ewidencjonowanie przy zastosowaniu kasy fiskalnej prowadzone jest zgodnie z § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych , którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U. Nr 108, poz. 948 ze zm.)Wnioskodawca stwierdza, że z przytoczonego przepisu nie wynika, że sprzedaż samochodu musi ewidencjonować w jednej pozycji paragonu fiskalnego lecz tylko to, że należy całą wartość sprzedaży zaewidencjonować tj. i marżę i kwotę nie podlegającą opodatkowaniu do wysokości nabycia. Uważa więc, że może ewidencjonować tę sprzedaż na paragonie fiskalnym w dwóch pozycjach: jako sprzedaż opodatkowaną marżą - do wysokości ceny nabycia samochodu jako nie podlegającą VAT i jako kwotę marży opodatkowaną stawką 22%.
W nawiązaniu do przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pszczynie wyjaśnia:
Zgodnie z z § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych , którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze, albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiągniętego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.
Podatnik wykonujący czynności polegające na dostawie towarów używanych nie może oddzielnie wykazywać na wystawianych przez siebie fakturach podatku od dostawy towarów, w przypadku gdy opodatkowaniu podlega marża - stosownie do art. 120 ust. 16 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 54, poz. 535 ze zm.).
W związku z powyższym "Faktura VAT marża" dokumentująca dostawę towarów używanych zawiera w swojej treści kwotę całej należności brutto z tytułu w/w dostawy, czyli cenę sprzedaży tego towaru stanowiącą kwotę nabycia towaru używanego powiększoną o kwotę marży, nie zaś kwotę samej marży.
Zgodnie z art. 120 ust. 15 cyt. ustawy o VAT, jeżeli podatnik oprócz zasad, o których mowa w ust. 4 i 5, stosuje również ogólne zasady opodatkowania, to jest on obowiązany prowadzić ewidencję zgodnie z art. 109 ust. 3, z uwzględnieniem podziału w zależności od sposobu podatkowania; w odniesieniu do dostawy, o której mowa w ust. 4 i 5, ewidencja musi zawierać w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, o której mowa w tym przepisach .
Dla potrzeb sporządzania deklaracji VAT-7 wskazane jest prowadzenie dodatkowej ewidencji, w której ewidencjonować należy sprzedaż towaru używanego, wyszczególniając elementy niezbędne do określenia podstawy opodatkowania, tj. marży rozumianej jako różnica między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
Zgodnie bowiem z przepisem art. 109 ust. 3 w/w ustawy o podatku VAT - podatnicy są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą między innymi dane niezbędne do określenia przedmiotu podstawy opodatkowania, a także wysokość podatku należnego. Prowadzenie dodatkowej ewidencji umożliwia prawidłowe sporządzanie deklaracji VAT-7, w której w zakresie rozliczenia sprzedaży podatnik deklaruje podstawę opodatkowania oraz podatek należny według właściwej stawki podatku.
A zatem, w przypadku sprzedaży towarów opodatkowanej przy zastosowaniu szczególnej procedury wynikającej z art. 120 ustawy o podatku od towarów i usług - w deklaracji VAT-7 należy wykazać wyłącznie kwotę marży (jako podstawę opodatkowania) i kwotę podatku należnego.
W myśl cytowanych przepisów paragon z kasy fiskalnej musi zawierać całą wartość sprzedaży wynikającej z "Faktury VAT marża" bez odrębnego wyszczególnienia marży. Dla potrzeb obliczenia kwoty marży i podatku VAT należy prowadzić ewidencję zawierającą kwotę nabycia danego towaru. Różnica pomiędzy kwotą sprzedaży, a nabyciem stanowi kwotę marży, którą należy opodatkować.
Mając na względzie powyższe zaprezentowane przez wnioskodawcę stanowisko uznano za nieprawidłowe.
Pouczenie:Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach ( adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku- Białej, 43-300 Bielsko -Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.Zażalenie podlega opłacie skarbowej.