Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r, Nr 8, poz. 60 ze zm.), p... - Interpretacja - ŁUS-III-2-443/54/05/AMM

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.06.2005, sygn. ŁUS-III-2-443/54/05/AMM, Łódzki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r, Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w przedmiocie podatku od towarów i usług określonego w ustawie z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka jest producentem i dystrybutorem manualnych oraz z napędami elektrycznymi wózków inwalidzkich. Napędy elektryczne są sprzedawane łącznie z wózkami inwalidzkimi, oraz oddzielnie. Spółka informuje, iż sprzedawane samodzielnie napędy elektryczne do wózków inwalidzkich spełniają definicję wyrobu medycznego zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 20.04.2004r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr z 2004r. Nr 93, poz. 896), zostały dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami tej ustawy oraz są oznakowane znakiem CE.

Ponadto Spółka wystąpiła do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który wydał opinię, że napęd elektryczny z akcesoriami (Viamobil v15) możliwy do zamontowania na większości ręcznych wózków inwalidzkich, obsługiwany za pomocą pilota, przeznaczony dla opiekuna osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim, umożliwiający pokonywanie odległości oraz drobnych przeszkód, mieści się w grupowaniu o symbolu PKWiU: 35.43.1: "Wózki inwalidzkie i ich części".

Do wniosku załączone zostały również kserokopie deklaracji zgodności z Dyrektywą - MDD 93/42/EEC dla urządzeń medycznych w Unii Europejskiej dla napędów elektrycznych Dynamic Shark DK, deklaracji zgodności z Dyrektywą - MDD 93/42/EEC dla urządzeń medycznych w Unii Europejskiej dla napędów elektrycznych E-motion M12, deklaracji zgodności z Dyrektywą - MDD 93/42/EEC dla urządzeń medycznych w Unii Europejskiej dla napędów elektrycznych Viamobil v15, oraz deklaracji zgodności z Dyrektywą - MDD 93/42/EEC dla urządzeń medycznych w Unii Europejskiej dla napędów elektrycznych E-fix E20.

Spółka stoi na stanowisku, iż dostawa przedmiotowego towaru podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług - zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy, jako wyrób medyczny, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej inny niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika bez względu na symbol PKWiU.

Tutejszy organ podatkowy mając powyższe na uwadze zauważa co następuje. Przez wyrób medyczny ustawa z dnia 20.04.2004r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896) rozumie: narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:
a) diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,
b) diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,
c) badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego,
d) regulacji poczęć
- który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane - art. 3 ust. 1 pkt 17 w/w ustawy.

Stosownie do treści przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 w/w ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, zwierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, pod poz. nr 104 wymienione zostały "Wózki inwalidzkie" przyporządkowane do grupowania PKWiU: 35.43.11.

Natomiast pod poz. 106 załącznika nr 3 wymienione są "Wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika" - bez względu na symbol PKWiU.

W konsekwencji, odpłatna dostawa towaru w postaci napędu elektrycznego możliwego do zamontowania na większości ręcznych wózków inwalidzkich zaklasyfikowanego przez Urząd Statystyczny w Łodzi do grupowania PKWiU: 35.43.1: "Wózki inwalidzkie i ich części" podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 7%, jako wymieniona pod poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), tzn. "Wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika" - bez względu na symbol PKWiU.

Powyższe wynika z braku możliwości przyporządkowania przedmiotowego towaru ("Wózki inwalidzkie i ich części" PKWiU: 35.43.1) do poz. 104 załącznika nr 3 do ustawy (PKWiU: 35.43.11 "Wózki inwalidzkie"). Należy jednak zauważyć, że towar ten spełnia definicyjne warunki uznania go za wyrób medyczny, oznakowany jest znakiem CE, został dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20.04.2004r. o wyrobach medycznych oraz posiada wymienione wyżej deklaracje zgodności z Dyrektywą - MDD 93/42/EEC dla urządzeń medycznych w Unii Europejskiej dla napędów elektrycznych różnego rodzaju.

Mając na uwadze powyższe, Naczelnik Łódzkiego Urzędu w Łodzi uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym przez Spółkę wniosku.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Łódzki Urząd Skarbowy